Praga chce pilotażowo kupić 49 trolejbusów i elektrobusów

infobus
09.04.2020 15:00

Władze Pragi zaaprobowały przedstawioną przez zakłady komunikacyjne DP koncepcję stopniowe wprowadzania do floty pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Jest to jeden z kluczowych dokumentów, który powinien – zgodnie ze zobowiązaniami Republiki Czeskiej i Unii Europejskiej – rozpocząć proces przejścia do transportu bezemisyjnego i niskoemisyjnego.

Projekty rozwoju floty pojazdów z napędem elektrycznym na lata 2020-2022 liczą trzy komponenty. Dwa z nich dotyczą trolejbusów bateryjnych, a jeden autobusów elektrycznych. W przypadku autobusów elektrycznych powinien to być zakup łącznie 14 sztuk o długości 12 m do eksploatacji na linii 154 (Strašnická – Koleje Jižní Město), w tym budowa niezbędnej infrastruktury ładowania.

Projekty trolejbusów koncentrują się następnie na elektryfikacji linii 140 (Palmovka – Miškovice) i 119 (Stacja Veleslavín – lotnisko Václava Havla), gdzie planuje się zakup do 35 trolejbusów (w tym 20 wieloprzegubowych). Dodatkowym projektem jest przetestowanie czterobiegunowej technologii ładowania na linii nr 142 (Nové Butovice – Velká Ohrada).

Realizacjach projektu, zwłaszcza w zakresie trolejbusów bateryjnych, stanowi idealny punkt wyjścia do zelektryfikowania innych tras autobusowych, które można zelektryfikować do końca 2024 r.

Oprócz autobusów elektrycznych i trolejbusów należy również nabyć autobusy hybrydowe, które Praga również przetestowała. Nie można również wykluczyć użycia autobusów napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym.

Dzięki tym krokom do końca 2024 r. emisje szkodliwych substancji powinny zostać zmniejszone nawet o 20%. Nawet po 2024 r. elektryfikacja linii autobusowych nie powinna być zatrzymywana, a w dłuższej perspektywie oczekuje się stopniowego rozwoju autobusów elektrycznych i trolejbusów.