Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Praga chce kupić 14 autobusów elektrycznych

infobus
23.04.2020 14:00

Praska firma Dopravní podnik hl. Miasto Praga (DPP) przygotowuje stopniową wymianę floty autobusowej na pojazdów całkowicie bezemisyjne. Mamy pierwszy krok.

Czesi pod katem przyszłości myślą o takich konstrukcjach, jak trolejbusy bateryjne, autobusy elektryczne, a w przyszłości także autobusy wodorowe.

Czas na przetarg

23 kwietniu spółka DPP Praga ogłosiła przetarg publiczny na zakup 14 autobusów elektrycznych o standardowej długości 12 metrów, których szacunkowa całkowita wartość wynosi 200 milionów CZK bez VAT, czyli ok. 32 980 000 PLN nett, co daje jednostkową cenę praskiego elektrobusu na poziomie 2 350 000 PLN netto.

Zwycięzca przetargu ma być znany pod koniec wakacji, a pierwszy ebus powinien zostać dostarczony w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy z DPP.

Pojazdy mają obsługiwać z zajezdni Vršovice wybrane linie w południowo-wschodniej części Pragi. Na terenie zajezdni już uszyły prace przygotowawcze dotyczące budowy infrastruktury do ładowania tych pojazdów, a jesienią tego roku ma być gotowa budowa infrastruktury szybkiego ładowania na stacji metra Strašnická i terminalu autobusowym Želivského. Mają być gotowe wiosną przyszłego roku, tak aby wszystko było gotowe , jak przyjadą pierwsze elektryczne autobusy do DPP.

Co w SIWZ?

DPP planuje zakup 14 autobusów elektrycznych z wolnym i szybkim ładowaniem za pomocą pantografu. Pojazdy mają być niskopodłogowe, o długości 11-14 metrów, z co najmniej 25 miejscami pasażerskimi. Oprócz standardów DPP, Praga dodatkowo wymaga, aby we wnętrzu każdego autobusu znalazło się miejsce do jednoczesnego transportu wózka inwalidzkiego i wózka dziecięcego lub dwóch wózków inwalidzkich. Inne wymagania DPP obejmują … maksymalną prędkość pojazdu , która ma wynosić co najmniej 80 km / h, żywotność baterii na poziomie co najmniej 12 lat w ruchu miejskim oraz ogrzewanie elektryczne w celu zapewnienia całkowicie bezemisyjnej eksploatacji.

Jak podaje DPP, przewoźnik szacuje, że roczna praca praskich elektrobusów wyniesie około 60 000 kilometrów.

Osobnym rozdziałem w SIWZ są wymagania dotyczące zasięgu ebusów. Minimalny gwarantowany zasięg autobusu elektrycznego na jednym ładowaniu ma wynosić co najmniej 100 kilometrów z włączoną klimatyzacją lub ogrzewaniem, pełnym obłożeniem, zatrzymywaniem się na wszystkich przystankach – i to przez cały okres eksploatacji akumulatora, który powinien wynosić co najmniej 72 przejechane miesiące lub 360 tysięcy kilometrów. Jednocześnie dostawca musi być w stanie dostarczyć akumulatory zapasowe na deklarowany okres użytkowania autobusów elektrycznych. Cała wymiana ma odbyć się bezpłatnie.

Plany Pragi

„W 2024 r. autobusy DPP będą wytwarzać o jedną piątą mniejszą emisję niż teraz; w 2030 r. co najmniej jedna trzecia z nich będzie zasilana elektrycznie. Dzisiaj zrobiliśmy pierwszy krok w tym kierunku i ogłosiliśmy kontrakt publiczny na 14 autobusów elektrycznych. Dla Pragi kluczowy będzie napęd elektryczny, który pozwoli zaoszczędzić do 60% końcowego zużycia energii. Poprawi to nie tylko nasz wpływ na środowisko, ale także zapewni wyższy komfort dla pasażerów, ponieważ ebusy są znacznie cichsze niż autobusy z silnikami spalinowymi. Chcę, aby Praga była przyjaznym miejscem do życia, w którym będzie można oddychać bez spalin. Przy wskaźnik 1000 samochodów na 1000 mieszkańców ciężko jest to osiągnąć, dlatego chcę, aby przynajmniej flota autobusów DPP dawała przykład „- powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza Pragi, odpowiedzialny za miejski transportu i jednocześnie przewodniczący Rady Nadzorczej DPP.

W nadchodzących latach DPP planuje zakup do 115 trolejbusów bateryjnych i autobusów elektrycznych. Do tego firma dokupi pojazdy hybrydowe.

-„Nie chcemy wszystkiego stawiać na autobusy elektryczne lub trolejbusy. Z punktu widzenia długości tras, średniego dziennego zasięgu i trudnego terenu w Pradze, autobusy hybrydowe wydają się nam odpowiednim rozwiązaniem przejściowym, dlatego planujemy je również dodać do naszej nowej floty. Mamy też duże nadzieje na przetestowanie pojazdów napędzanych wodorem. Liczymy również na autobusy z najnowocześniejszymi silnikami wysokoprężnymi, które spełniają normę Euro 6. Biorąc pod uwagę skutki obecnej pandemii i spadku cen ropy, okazuje się, że te niezawodne pojazdy będą nadal stanowić znaczącą i najkorzystniejszą ekonomicznie część naszej nowej floty autobusów” – zapowiedział Petr Witowski, szef DPP.