Pozostali przewoźnicy na liniach KZK GOP

infobus
27.01.2009 14:47
W ubiegłych tygodniach przedstawiliśmy najważniejszych przewoźników, obsługujących linie na zlecenie KZK GOP. Oprócz nich istnieje wiele innych, mniejszych lub większych firm komunikacyjnych, które poza obsługą zleconych linii, realizują również swoje własne przewozy. W niniejszym artykule zaprezentujemy pokrótce właśnie ich oraz przybliżymy tabor potrzeby do obsługi realizowanych przez nich zadań.
Firma Usługi Przewozowe Irex – Ireneusz Kozieł w chwili obecnej obsługuje, w ramach KZK GOP, 14 linii: 67, 97, 132, 169, 176, 184, 223, 237, 275, 607, 707, 880, 926, S-9. Operator posiada bazę na ulicy Bohaterów Monte Cassino 24/27 w Sosnowcu. W ciągu ostatnich dwóch lat tabor firmy powiększył się niemal dwukrotnie i obecnie liczy 32 pojazdy, wszystkie solo. Średnia wieku wynosi około 16 lat, udział niskiej podłogi jest na poziomie 62 %. 
Lp.
Marka i Model                 
Rocznik       
Ilość
Niskapodłoga
Uwagi
1
AUTOSAN H9-21
1989
3
NIE
  
2
GRAF&STIFT NL202
?
2
TAK
Z Marazeck Salzburg w 2008r.
3
JELCZ 120M
1993-1995
2
NIE
Z Marco Polo Wrocław w 2004r.
4
JELCZ PR110M
1985-1989
2
NIE
Z Domagała Dąbrowa Górnicza w 2004r.
5
MAN NL262
1998
1
TAK
W 2008r.
6
MAN NL202
1993-1997
14
TAK
W 2007 i 2008 roku.
7
MAN NM222
1996
1
TAK
Z GVB Graz w 2008r.
8
MAN SL202
1989
1
NIE
Z Bogestra Bochum w 2005r.
9
NEOPLAN N4011
1995
1
TAK
Z Steinmüller-Reisen Waldkraiburg w 2008r.
10
RENAULT S45RX
?
2
NIE
W 2006r.
11
SETRA S215SL
1986
1
NIE
W 2004r.
12
MAN ÜL292
1992
1
NIE
W 2005r.
13
RENAULT Agora 12M
1998
1
TAK
Z TRD Riesen Dortmund w 2008r.
Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec powstały w 1991 roku i obecnie dla KZK GOP realizują przewozy na 12 liniach: 20, 148, 155, 185, 250, 750, 901, S-6, S-7, S-8, S-10, S-15. Zajezdnia przewoźnika znajduje się w Katowicach Ligocie. Tabor stanowi 30 autobusów, których średnia wieku wynosi około 15 lat. Udział niskiej podłogi to 50 %.
Najczęściej sprowadzanym pojazdem w GOP jest MAN NL202 dostępny prawie u każdego operatora. Ten znalazł dom u Usługi Transportowe, Krzysztof Pawelec fot. R. Piech
Lp. 
Marka i Model    
Rocznik       
Ilość  
Niskapodłoga  
Uwagi
1
JELCZ M11
1987-1990
4
NIE
  
2
JELCZ 120M
1994-1999
8
NIE
  
3
JELCZ 120M/3
2002
1
NIE
Z PKS Będzin w 2006r.
4
MAN NL202
1992-1994
13
TAK
W 2007 i 2008r.
5
MAN NL262
?
2
TAK
Z RVO München w 2007r.
6
MAN EL202
1995
2
NIE
W 2007r.
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Kłosok, Andrzej Kłosok obsługuje dla KZK GOP 7 linii. Dwie z nich to linie autobusowe 23, 147, pozostałe –minibusowe: 242, 243, 921, 936, 998. Na trasy GOP-u przewoźnik wysyła: pięć Solarisów Urbino 12 (razem z Aska Joanna Kałek w Żorach), cztery MAN-y NÜ313, dwa MAN-y NL202 i jednego Solbusa SN11 oraz do obsługi linii minibusowych pojazdy z rodziny Peugeot Boxer i FIAT Ducato. Na liniach autobusowych wszystkie pojazdy są niskopodłogowe. Średnia wieku taboru wynosi około 10 lat.
Najlepszy zakup taboru używanego w zeszłym roku Solaris Urbino 12 z Veolia Warszawa na linii 23 fot. R. Piech
Transgór S.A. w Mysłowicach działa od 1 grudnia 1994 roku. Samodzielnie obsługuje 8 linii: 41, 166, 219, 695, 788, 952, 953, 995. Przewoźnik działa również w konsorcjum Tyskich Linii Autobusowych. Do obsługi śląskich tras oddelegowano 26 autobusów, z czego 4 to przegubowce. Średnia ich wieku wynosi ponad 14 lat, a udział niskiej podłogi jest na poziomie 80 %.
Lp.
Marka i Model                             
Rocznik        
Ilość
Niskapodłoga
Uwagi
1
VOLVO B10M-60 Aabenraa
1988-1992
3
NIE
Z Citytrafik Kobenhavn w 2006r.
2
VOLVO B10M-60 DAB
1992
1
NIE
Z HT Kopenhaga w 2006r.
3
SCANIA CN113CLB
1991
1
NIE
  
4
SCANIA CN113CLL
1994
2
TAK
W 2006 i 2007r.
5
VOLVO B10BLE Säffle 2000
1993-1994
3
TAK
Z Arriva Vejle w 2006r.
6
VOLVO B10L-60 Säffle 5000
1995-1996
2
TAK
Z Göteborgs Spårvägar w 2008r.
7
MAN NM192
1996
1
TAK
Z Göteborgs Spårvägar w 2008r.
8
NEOPLAN N4007
1998
1
TAK
Z Göteborgs Spårvägar w 2008r.
9
NEOPLAN N4016
1994-1996
5
TAK
Z  KVG Kassel w 2006r.
10
NEOPLAN N4021NF
1992
2
TAK
Z  Haru Berlin w 2008r.
11
NEOPLAN N4021
1996-1999
2
TAK
Z  Busslink Sztokholm w 2007r.
12
DAB 15-1200C mk.III
1997
1
TAK
Z  Arriva København w 2008r.
13
DAB 15-1200C mk.II
1996
2
TAK
Z  Arriva København i  Arriva Svendborg w 2008r.

  

Meteor spółka jawna w Jaworznie, obsługuje 5 linii: 14, 46, 92, 850, 969. Tabor potrzebny do obsługi w obrębie KZK GOP to pięć Jelczy 120M, dwa Jelcze M121, dwa Solarisy Urbino 15 oraz po jednym egzemplarzu: Ikarusa 280.26, Jelcza M125M, Setry SG219SL i Jelcza M11. W sumie na linie wyjeżdża 9 krótkich i 4 długie pojazdy. Średnia wieku tego taboru to 12 lat a udział niskiej podłogi – 35 %.
Meteor Jaworzno w Zabrzu obsługuje linię 14 fot. P. Piech
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gliwicach Sp. z o.o. poza swoimi kursami obsługuje również trzy linie KZK GOP: 270, 280, 720. Do realizacji tego zadania wydysponowano 9 autobusów solo i 6 przegubowych: cztery Solbusy SN11, trzy Neoplany N4021, po dwa Neoplany N4016 i MAN-y NG272 oraz po jednym egzemplarzu: Jelcza M183M, MAN-a NL202, MAN-a NL263 i MAN-a NÜ263. Średnia wieku tych pojazdów to prawie 10 lat. Wszystkie są niskopodłogowe.
DAB 7-1200L z PKS Katowice często widywany jest na liniach KZK GOP fot. P. Piech
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Katowicach S.A. realizuje przewozy na jednej linii 292 (Katowice-Ligota – Ochojec – Giszowiec – Janów –Mysłowice). Do jej obsługi zakupiono dwa Autosany A1010M, choć bardzo często widać na linii Mercedesa O303-11R bądź DAB-a 7-1200L. Wszystkie pojazdy są wysokopodłogowe.
Rudpol-opa Sp. z o.o. obsługuje dwie linie KZK GOP: 908 i 982. Tabor to pięć pojazdów: dwa Jelcze M11, jeden Jelcz L11.3 i Jelcz M120I oraz zeszłoroczny zakup Solaris Urbino 12. Średnia wieku to 14 lat a udział niskiej podłogi – 20 %.
Firma Usługowo-Handlowa, Tadeusz Rzemyk realizuje przewozy na linii 201, a tabor stanowi 7 autobusów solo (dwa Gräf&Stift NL202, dwa MAN-y SL202, dwa MAN-y NL202 oraz jeden DAB 15-1200C mk.II ) oraz 3 przegubowe pojazdy (dwa MAN-y NG272 i jeden Neoplan N4021NF). Średnia wieku to ponad 15 lat, a udział niskiej podłogi to 80 %.
Usługi Transportowe S.C. A. Lazar i M. Lazar obsługuje jedną linię 168 pięcioma autobusami DAB 15-1200C mk. I oraz dwoma Neoplanami N4014NF. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe a średnia wieku wynosi około 16 lat.
DABa 15-1200C mk.I można często zauważyć u różnych operatorów np. Ampex, Delta a tu u PUP/Sed-Baz Czeladź fot. P. Piech
Wielobranżowe Przedsiębiorstwo AMPEX spółka jawna realizuje przewozy na jednej linii – 98. Wszystkie kursy są jest wykonywane pojazdami niskopodłogowymi – są to dwa Jelcze M121M i po jednym egzemplarzu: MAN-a NL202, Ikarusa 412.08A oraz DAB-a 15-1200C mk. I. Średnia wieku to 14 lat.
Transport Osobowy, Tadeusz Powichrowski samodzielnie obsługuje dwie linie: 68 i 165. Do tego celu posiada 10 autobusów, wszystkie z roku 2006 – siedem MAZ-ów 103, dwie Karosy B951E oraz jeden MAZ 203. Dodatkowo przewoźnik wchodzi w skład konsorcjum, razem z Omnitech Sp. z o.o. w Gliwicach, który posiada trzy autobusy Volvo B10L-60 Säffle 5000, dwa Volvo B10LA-55 Säffle 5000, dwa MAZ-y 107 oraz po jednym egzemplarzu: MAN-a NG272 i MAN-a NL202. Średnia wieku taboru to ponad 10 lat. Łącznie obsługują trzy linie 57, 80, 288. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe.
Usługi Transportowe, Jan Wadas jest chyba najmniejszą firmą wykonującą przewozy na zlecenie KZK GOP. Obsługuje dwie linie minibusowe – 949 i 959, a tabor stanową dwa busy: Mercedes 210D i Renault JN1E24.
Murgór-Trans Sp. z o.o. realizuje przewozy na dwóch liniach minibusowych: 954 i 973. Do ich obsługi oddelegowano trzy busy: Mercedes 4xx, Opel Movano i Iveco TurboDaily.
Na koniec warto dodać, iż 63 % taboru eksploatowanego przez 26 przewoźników, kursujących na liniach KZK GOP to pojazdy niskopodłogowe. Średnia wieku taboru znacznie przekracza 13 lat. Dzięki zakupowi pojazdów używanych z zagranicy wskaźniki te poprawiły się, jednak nadal taborowi w GOP jest daleko do standardów innych większych aglomeracji w Polsce.