Pozostali przewoźnicy na liniach KZK GOP
W ubiegłych tygodniach przedstawiliśmy najważniejszych przewoźników, obsługujących linie na zlecenie KZK GOP. Oprócz nich istnieje wiele innych, mniejszych lub większych firm komunikacyjnych, które poza obsługą zleconych linii, realizują również swoje własne przewozy. W niniejszym artykule zaprezentujemy pokrótce właśnie ich oraz przybliżymy tabor potrzeby do obsługi realizowanych przez nich zadań.
Firma Usługi Przewozowe Irex – Ireneusz Kozieł w chwili obecnej obsługuje, w ramach KZK GOP, 14 linii: 67, 97, 132, 169, 176, 184, 223, 237, 275, 607, 707, 880, 926, S-9. Operator posiada bazę na ulicy Bohaterów Monte Cassino 24/27 w Sosnowcu. W ciągu ostatnich dwóch lat tabor firmy powiększył się niemal dwukrotnie i obecnie liczy 32 pojazdy, wszystkie solo. Średnia wieku wynosi około 16 lat, udział niskiej podłogi jest na poziomie 62 %.
Firma Usługi Przewozowe Irex – Ireneusz Kozieł w chwili obecnej obsługuje, w ramach KZK GOP, 14 linii: 67, 97, 132, 169, 176, 184, 223, 237, 275, 607, 707, 880, 926, S-9. Operator posiada bazę na ulicy Bohaterów Monte Cassino 24/27 w Sosnowcu. W ciągu ostatnich dwóch lat tabor firmy powiększył się niemal dwukrotnie i obecnie liczy 32 pojazdy, wszystkie solo. Średnia wieku wynosi około 16 lat, udział niskiej podłogi jest na poziomie 62 %.
Lp.
|
Marka i Model
|
Rocznik
|
Ilość
|
Niskapodłoga
|
Uwagi
|
1
|
AUTOSAN H9-21
|
1989
|
3
|
NIE
|
|
2
|
GRAF&STIFT NL202
|
?
|
2
|
TAK
|
Z Marazeck Salzburg w 2008r.
|
3
|
JELCZ 120M
|
1993-1995
|
2
|
NIE
|
Z Marco Polo Wrocław w 2004r.
|
4
|
JELCZ PR110M
|
1985-1989
|
2
|
NIE
|
Z Domagała Dąbrowa Górnicza w 2004r.
|
5
|
MAN NL262
|
1998
|
1
|
TAK
|
W 2008r.
|
6
|
MAN NL202
|
1993-1997
|
14
|
TAK
|
W 2007 i 2008 roku.
|
7
|
MAN NM222
|
1996
|
1
|
TAK
|
Z GVB Graz w 2008r.
|
8
|
MAN SL202
|
1989
|
1
|
NIE
|
Z Bogestra Bochum w 2005r.
|
9
|
NEOPLAN N4011
|
1995
|
1
|
TAK
|
Z Steinmüller-Reisen Waldkraiburg w 2008r.
|
10
|
RENAULT S45RX
|
?
|
2
|
NIE
|
W 2006r.
|
11
|
SETRA S215SL
|
1986
|
1
|
NIE
|
W 2004r.
|
12
|
MAN ÜL292
|
1992
|
1
|
NIE
|
W 2005r.
|
13
|
RENAULT Agora 12M
|
1998
|
1
|
TAK
|
Z TRD Riesen Dortmund w 2008r.
|
Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec powstały w 1991 roku i obecnie dla KZK GOP realizują przewozy na 12 liniach: 20, 148, 155, 185, 250, 750, 901, S-6, S-7, S-8, S-10, S-15. Zajezdnia przewoźnika znajduje się w Katowicach Ligocie. Tabor stanowi 30 autobusów, których średnia wieku wynosi około 15 lat. Udział niskiej podłogi to 50 %.
Lp.
|
Marka i Model
|
Rocznik
|
Ilość
|
Niskapodłoga
|
Uwagi
|
1
|
JELCZ M11
|
1987-1990
|
4
|
NIE
|
|
2
|
JELCZ 120M
|
1994-1999
|
8
|
NIE
|
|
3
|
JELCZ 120M/3
|
2002
|
1
|
NIE
|
Z PKS Będzin w 2006r.
|
4
|
MAN NL202
|
1992-1994
|
13
|
TAK
|
W 2007 i 2008r.
|
5
|
MAN NL262
|
?
|
2
|
TAK
|
Z RVO München w 2007r.
|
6
|
MAN EL202
|
1995
|
2
|
NIE
|
W 2007r.
|
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Kłosok, Andrzej Kłosok obsługuje dla KZK GOP 7 linii. Dwie z nich to linie autobusowe 23, 147, pozostałe –minibusowe: 242, 243, 921, 936, 998. Na trasy GOP-u przewoźnik wysyła: pięć Solarisów Urbino 12 (razem z Aska Joanna Kałek w Żorach), cztery MAN-y NÜ313, dwa MAN-y NL202 i jednego Solbusa SN11 oraz do obsługi linii minibusowych pojazdy z rodziny Peugeot Boxer i FIAT Ducato. Na liniach autobusowych wszystkie pojazdy są niskopodłogowe. Średnia wieku taboru wynosi około 10 lat.
Transgór S.A. w Mysłowicach działa od 1 grudnia 1994 roku. Samodzielnie obsługuje 8 linii: 41, 166, 219, 695, 788, 952, 953, 995. Przewoźnik działa również w konsorcjum Tyskich Linii Autobusowych. Do obsługi śląskich tras oddelegowano 26 autobusów, z czego 4 to przegubowce. Średnia ich wieku wynosi ponad 14 lat, a udział niskiej podłogi jest na poziomie 80 %.
Lp.
|
Marka i Model
|
Rocznik
|
Ilość
|
Niskapodłoga
|
Uwagi
|
1
|
VOLVO B10M-60 Aabenraa
|
1988-1992
|
3
|
NIE
|
Z Citytrafik Kobenhavn w 2006r.
|
2
|
VOLVO B10M-60 DAB
|
1992
|
1
|
NIE
|
Z HT Kopenhaga w 2006r.
|
3
|
SCANIA CN113CLB
|
1991
|
1
|
NIE
|
|
4
|
SCANIA CN113CLL
|
1994
|
2
|
TAK
|
W 2006 i 2007r.
|
5
|
VOLVO B10BLE Säffle 2000
|
1993-1994
|
3
|
TAK
|
Z Arriva Vejle w 2006r.
|
6
|
VOLVO B10L-60 Säffle 5000
|
1995-1996
|
2
|
TAK
|
Z Göteborgs Spårvägar w 2008r.
|
7
|
MAN NM192
|
1996
|
1
|
TAK
|
Z Göteborgs Spårvägar w 2008r.
|
8
|
NEOPLAN N4007
|
1998
|
1
|
TAK
|
Z Göteborgs Spårvägar w 2008r.
|
9
|
NEOPLAN N4016
|
1994-1996
|
5
|
TAK
|
Z KVG Kassel w 2006r.
|
10
|
NEOPLAN N4021NF
|
1992
|
2
|
TAK
|
Z Haru Berlin w 2008r.
|
11
|
NEOPLAN N4021
|
1996-1999
|
2
|
TAK
|
Z Busslink Sztokholm w 2007r.
|
12
|
DAB 15-1200C mk.III
|
1997
|
1
|
TAK
|
Z Arriva København w 2008r.
|
13
|
DAB 15-1200C mk.II
|
1996
|
2
|
TAK
|
Z Arriva København i Arriva Svendborg w 2008r.
|
Meteor spółka jawna w Jaworznie, obsługuje 5 linii: 14, 46, 92, 850, 969. Tabor potrzebny do obsługi w obrębie KZK GOP to pięć Jelczy 120M, dwa Jelcze M121, dwa Solarisy Urbino 15 oraz po jednym egzemplarzu: Ikarusa 280.26, Jelcza M125M, Setry SG219SL i Jelcza M11. W sumie na linie wyjeżdża 9 krótkich i 4 długie pojazdy. Średnia wieku tego taboru to 12 lat a udział niskiej podłogi – 35 %.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gliwicach Sp. z o.o. poza swoimi kursami obsługuje również trzy linie KZK GOP: 270, 280, 720. Do realizacji tego zadania wydysponowano 9 autobusów solo i 6 przegubowych: cztery Solbusy SN11, trzy Neoplany N4021, po dwa Neoplany N4016 i MAN-y NG272 oraz po jednym egzemplarzu: Jelcza M183M, MAN-a NL202, MAN-a NL263 i MAN-a NÜ263. Średnia wieku tych pojazdów to prawie 10 lat. Wszystkie są niskopodłogowe.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Katowicach S.A. realizuje przewozy na jednej linii 292 (Katowice-Ligota – Ochojec – Giszowiec – Janów –Mysłowice). Do jej obsługi zakupiono dwa Autosany A1010M, choć bardzo często widać na linii Mercedesa O303-11R bądź DAB-a 7-1200L. Wszystkie pojazdy są wysokopodłogowe.
Rudpol-opa Sp. z o.o. obsługuje dwie linie KZK GOP: 908 i 982. Tabor to pięć pojazdów: dwa Jelcze M11, jeden Jelcz L11.3 i Jelcz M120I oraz zeszłoroczny zakup Solaris Urbino 12. Średnia wieku to 14 lat a udział niskiej podłogi – 20 %.
Firma Usługowo-Handlowa, Tadeusz Rzemyk realizuje przewozy na linii 201, a tabor stanowi 7 autobusów solo (dwa Gräf&Stift NL202, dwa MAN-y SL202, dwa MAN-y NL202 oraz jeden DAB 15-1200C mk.II ) oraz 3 przegubowe pojazdy (dwa MAN-y NG272 i jeden Neoplan N4021NF). Średnia wieku to ponad 15 lat, a udział niskiej podłogi to 80 %.
Usługi Transportowe S.C. A. Lazar i M. Lazar obsługuje jedną linię 168 pięcioma autobusami DAB 15-1200C mk. I oraz dwoma Neoplanami N4014NF. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe a średnia wieku wynosi około 16 lat.
Rudpol-opa Sp. z o.o. obsługuje dwie linie KZK GOP: 908 i 982. Tabor to pięć pojazdów: dwa Jelcze M11, jeden Jelcz L11.3 i Jelcz M120I oraz zeszłoroczny zakup Solaris Urbino 12. Średnia wieku to 14 lat a udział niskiej podłogi – 20 %.
Firma Usługowo-Handlowa, Tadeusz Rzemyk realizuje przewozy na linii 201, a tabor stanowi 7 autobusów solo (dwa Gräf&Stift NL202, dwa MAN-y SL202, dwa MAN-y NL202 oraz jeden DAB 15-1200C mk.II ) oraz 3 przegubowe pojazdy (dwa MAN-y NG272 i jeden Neoplan N4021NF). Średnia wieku to ponad 15 lat, a udział niskiej podłogi to 80 %.
Usługi Transportowe S.C. A. Lazar i M. Lazar obsługuje jedną linię 168 pięcioma autobusami DAB 15-1200C mk. I oraz dwoma Neoplanami N4014NF. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe a średnia wieku wynosi około 16 lat.
Wielobranżowe Przedsiębiorstwo AMPEX spółka jawna realizuje przewozy na jednej linii – 98. Wszystkie kursy są jest wykonywane pojazdami niskopodłogowymi – są to dwa Jelcze M121M i po jednym egzemplarzu: MAN-a NL202, Ikarusa 412.08A oraz DAB-a 15-1200C mk. I. Średnia wieku to 14 lat.
Transport Osobowy, Tadeusz Powichrowski samodzielnie obsługuje dwie linie: 68 i 165. Do tego celu posiada 10 autobusów, wszystkie z roku 2006 – siedem MAZ-ów 103, dwie Karosy B951E oraz jeden MAZ 203. Dodatkowo przewoźnik wchodzi w skład konsorcjum, razem z Omnitech Sp. z o.o. w Gliwicach, który posiada trzy autobusy Volvo B10L-60 Säffle 5000, dwa Volvo B10LA-55 Säffle 5000, dwa MAZ-y 107 oraz po jednym egzemplarzu: MAN-a NG272 i MAN-a NL202. Średnia wieku taboru to ponad 10 lat. Łącznie obsługują trzy linie 57, 80, 288. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe.
Usługi Transportowe, Jan Wadas jest chyba najmniejszą firmą wykonującą przewozy na zlecenie KZK GOP. Obsługuje dwie linie minibusowe – 949 i 959, a tabor stanową dwa busy: Mercedes 210D i Renault JN1E24.
Murgór-Trans Sp. z o.o. realizuje przewozy na dwóch liniach minibusowych: 954 i 973. Do ich obsługi oddelegowano trzy busy: Mercedes 4xx, Opel Movano i Iveco TurboDaily.
Na koniec warto dodać, iż 63 % taboru eksploatowanego przez 26 przewoźników, kursujących na liniach KZK GOP to pojazdy niskopodłogowe. Średnia wieku taboru znacznie przekracza 13 lat. Dzięki zakupowi pojazdów używanych z zagranicy wskaźniki te poprawiły się, jednak nadal taborowi w GOP jest daleko do standardów innych większych aglomeracji w Polsce.
Transport Osobowy, Tadeusz Powichrowski samodzielnie obsługuje dwie linie: 68 i 165. Do tego celu posiada 10 autobusów, wszystkie z roku 2006 – siedem MAZ-ów 103, dwie Karosy B951E oraz jeden MAZ 203. Dodatkowo przewoźnik wchodzi w skład konsorcjum, razem z Omnitech Sp. z o.o. w Gliwicach, który posiada trzy autobusy Volvo B10L-60 Säffle 5000, dwa Volvo B10LA-55 Säffle 5000, dwa MAZ-y 107 oraz po jednym egzemplarzu: MAN-a NG272 i MAN-a NL202. Średnia wieku taboru to ponad 10 lat. Łącznie obsługują trzy linie 57, 80, 288. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe.
Usługi Transportowe, Jan Wadas jest chyba najmniejszą firmą wykonującą przewozy na zlecenie KZK GOP. Obsługuje dwie linie minibusowe – 949 i 959, a tabor stanową dwa busy: Mercedes 210D i Renault JN1E24.
Murgór-Trans Sp. z o.o. realizuje przewozy na dwóch liniach minibusowych: 954 i 973. Do ich obsługi oddelegowano trzy busy: Mercedes 4xx, Opel Movano i Iveco TurboDaily.
Na koniec warto dodać, iż 63 % taboru eksploatowanego przez 26 przewoźników, kursujących na liniach KZK GOP to pojazdy niskopodłogowe. Średnia wieku taboru znacznie przekracza 13 lat. Dzięki zakupowi pojazdów używanych z zagranicy wskaźniki te poprawiły się, jednak nadal taborowi w GOP jest daleko do standardów innych większych aglomeracji w Polsce.