Poznań zamawia 75 Solarisów
Jeszcze trwają dostawy 25 niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 18 dla MPK Poznań, a już wielkopolski przewoźnik rozstrzygnięty nowy przetarg na zakup kolejnych 75 pojazdów, w tym 30 szt. o długości 12-metrów i 45 przegubowych. Wygrał ponownie Solaris, który zaproponował najniższą cenę i zdobył w tej rywalizacji najwyższą liczbę punktów. Można powiedzieć, ze to kontynuacja szczęśliwej, poznańskiej passy producenta z Bolechowa. Przypomnijmy, że w zeszłym miesiącu firma podpisała kontrakt z MPK na dostawę 40 tramwajów dla stolicy Wielkopolski.
Oficjalne zamknięcie autobusowego przetarg miało miejsce 9 listopada, kiedy nastąpiło otwarcie ofert 4 firm, czyli: Solaris Bus &Coach, MAN Truck &Bus Polska, Volvo Polska i Kapeny. 1 grudnia komisja MPK przedstawiła rozstrzygnięcie przetargu. Najkorzystniejszą i najtańszą ofertę złożyła firma Solaris Bus&Coach z podpoznańskiego Bolechowa. –„Najważniejszym kryterium była cena, ale komisja przetargowa brała też pod uwagę właściwości techniczno-eksploatacyjne, które decydują o komforcie podróżowania –powiedział Krzysztof Książyk, dyrektor przewozów autobusowych. – Punktowane były też warunki gwarancji, warunki serwisu i gotowość techniczna.”Wartość kontraktu zaproponowanego przez Solarisa wynosi nieco ponad 76 mln 665 tysięcy złotych. Oferta MAN-a była nieco droższa –77 mln 169 tysięcy złotych, natomiast autobusy firmy Volvo miałyby kosztować prawie 93 mln zł. Ze względów formalnych nieważna okazała się oferta firmy Kapena. Jeśli w ciągu 10 najbliższych dni nie zostaną złożone żadne protesty, całą dokumentację będzie można przekazać do kontroli uprzedniej, do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Gdy kontrola przebiegnie pomyślnie, być może już w styczniu przyszłego roku MPK Poznań będzie mogło przystąpić do podpisania umowy na zakup 75 nowych autobusów. Będą one sukcesywnie dostarczane w 2010 i 2011 roku. –„Zdecydowaliśmy się na zakup 75 nowych autobusów o najwyższym standardzie: 30 krótkich, 12-metrowych i 45 przegubowych o długości 18 metrów –mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. –To pojazdy niskopodłogowe, ekologiczne, wyposażone w silniki spełniające najwyższe normy emisji spalin, z systemem wewnętrznego monitoringu i wszelkich udogodnień dla osób niepełnosprawnych, z klimatyzacją w całym pojeździe i specjalnym zabezpieczeniem przeciwpożarowym, Dodatkowo będą miały na swoim pokładzie automaty do sprzedaży biletów.”–podkreśla szef MPK.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Unia wspiera
Co ważne –prawie 80 procent kosztów kwalifikowanych projektu udało się pozyskać z unijnych funduszy. Staranie o sfinansowanie projektu w ramach działania 2.2 „Rozwój miejskiego transportu zbiorowego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 trwały już od wiosny. Wniosek o przyznanie funduszy z UE został złożony 8 maja i po przejściu przez dwustopniową ocenę formalną i merytoryczną znalazł się na liście projektów przewidzianych do dofinansowania. Ostateczne potwierdzenie nastąpiło 7 września, kiedy została podpisana umowa pomiędzy Zarządem Województwa Wielkopolskiego a MPK Poznań. – Wystąpiliśmy o 58,8 mln zł co stanowi aż 80 procent kosztów kwalifikowanych projektu. I udało się!… –z satysfakcją mówi Krzysztof Książyk.