Poznań: Wrześniowe zmiany i nowa linia 76

infobus
03.09.2007 12:12

Wraz z początkiem nowego roku szkolnego w wielu miastach wraca tzw. zimowy rozkład jazdy. W Poznaniu autobusy linii głównych jak np. 51 czy 64 będą kursować co 12, a nie jak w wakacje co 15 minut w dni robocze. MPK wprowadza też w życie pomysł, który powstał już jakiś czas temu –połączenie linii 90 i 76. Dotąd 90 jeździła z os. Sobieskiego przez m.in. Piątkowską, Słowiańską i Garbary do centrum miasta na Kazimierza Wielkiego. Trasa 76 biegła natomiast z Dworca Głównego PKP przez m.in. al. Niepodległości i Dolną Wildę do os. Dębina. Nowa linia, która powstała w dniu 1 września 2007 otrzymała numer 76 i kursuje na trasie os. Sobieskiego –Piątkowska –Słowiańska –Garbary –Dolna Wilda –os. Dębina. Mieszkańcy Dębiny stracili bezpośrednie połączenie z dworcem PKP. Zyskali jednak dużo więcej – dobry dojazd do Starego Rynku i nowej trasy tramwajowej oraz większą częstotliwość (12 a nie jak dotąd 15 minut w szczycie). Pasażerowie z Piątkowa, Winiar i Winograd nie odczują zamian, bowiem trasa nowej linii pokrywa się w całości z trasą 90. Jedyną zasadniczą różnicą jest inny numer na wyświetlaczu autobusu. Linia 90 do samego końca nie miała sprecyzowanego taboru. Zdarzały się nawet przypadki gdy na 90 kursowały Ikarusy 280 lub jednocześnie wozy przegubowe i standardowe. Do ostatniego dnia jednak podstawę taboru stanowiły trzyosiowe Neopany.
Pomysł połączenia tych dwóch linii zrodził się już jakiś czas temu –linia 90 nie miała typowej pętli w centrum miasta (wcześniej kończyła na Dw. Rataje) i kończyła praktycznie w martwym punkcie, natomiast linia 76 na trasie Dworzec PKP –AWF miała znikomą frekwencję i w dodatku bardzo często grzęzła w gigantycznych korkach ulicznych. Teraz na tym odcinku, ale do r. Kaponiera kursuje linia A.
Średni czas przejazdu tej jednej z najdłuższych linii MPK to około 50 minut, częstotliwość w szczycie to 12 minut. 76 obsługują zwykle Solarisy U18 i znane z dawnej linii 90 Neoplany N4020 z zajezdni Warszawska. Przystanek AWF w kierunku Piątkowa (dotąd używany przez 74) dla wygody pasażerów został przesunięty bliżej przystanków tramwajowych.
Czy nowa linia 76 okaże się dobrym pomysłem przekonany się już niebawem.
Od tego samego dnia linie podmiejskie 111 i 188 dotychczas obsługiwane przez MPK zmieniły operatora, którym jest teraz firma Warbus. Wbrew wcześniejszym pogłoskom warszawski przewoźnik nie zmienił numeracji linii. Do ich obsługi wykorzystywane są nowe Solarisy III generacji w barwach warszawskich
Zmiana trasy 3
Od 3 września na tory powracają linie 18 i 3, ale ta ostatnia na zmodyfikowanej trasie Wilczak –Strzelecka –Starołęka. Nadal jednak będzie kursować co 20 minut i tylko w dni robocze do 20. Na zmianie trasy skorzystają mieszkańcy Rataj, którzy stracili linie 5 i 13 na Strzeleckiej (obie kursują na nowej trasie przez most Rocha), natomiast stracą mieszkańcy Starego Miasta gdzie 3 była uzupełnieniem linii 4. 4 jeździ obecnie w dni robocze co 20 minut.
MPK uruchomiło też od 3 września całkiem nową linię 26. Już jest numer świadczy o tym, iż jest to linia typowo szczytowa. Kursuje ona tylko w dni robocze podczas porannego szczytu od 6.30 do 8.30 co 10 minut na trasie os. Sobieskiego –Gwarna. Jest to linia wspomagająca linię 16. Nowością w Poznaniu jest natomiast oznaczenie –dotąd linie były oznaczane po kolei – teoretycznie 26 powinno więc być oznaczone jako 19. Nowa numeracja jest świetnym pomysłem i miejmy nadzieję, że coś takiego pojawi się niebawem w autobusach.
We wrześniu także odbędzie się finał konkursu na najlepszego motorniczego w 2007 roku. Pasażerowie mieli cały sierpień na wybór swojego faworyta. Najlepszego z nich poznany podczas finału już 15 września.