Poznań stawia na mini & midi

infobus
01.12.2010 21:29
MPK Poznań ogłosiło przetarg na zakup 28. autobusów, który został podzielony na dwa odrębne zadania: zakup 26 całkowicie niskopodłogowych pojazdów klasy MIDI (o długości ok. 7,5-10,5 m) oraz zakup dwóch minibusów (o długości ok. 6,5-7 m). To od dłuższego czasu pierwszy tak duży przetarg w tych klasach gabarytowych.
W dniu św. Katarzyny – patronki pracowników komunikacji miejskiej, do MPK Poznań dotarła wspaniała wiadomość. Otóż decyzją Zarządu Województwa Wielkopolskiego kolejny realizowany przez spółkę projekt dotyczący odnowy taboru otrzyma dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Starania o dofinansowanie dla kolejnej inwestycji podjęte zostały przez MPK we wrześniu bieżącego roku, kiedy to ogłoszony został konkursowy nabór wniosków do Działania 2.5 „Rozwój miejskiego transportu zbiorowego”Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Spośród piętnastu złożonych wniosków dziesięć uzyskało pozytywną ocenę formalną i zostało skierowanych do dalszej oceny merytorycznej. W jej toku nasz projekt zatytułowany „Zakup nowoczesnych, przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych – etap II”uzyskał najwyższą notę i znalazł się na pierwszym miejscu listy rankingowej, a następnie uchwałą Zarządu Województwa został skierowany do dofinansowania.
W ramach ostatnich unijnych zakupów MPK Poznań zakupiło 75 autobusów Solaris Urbino 18 W ramach ostatnich unijnych zakupów MPK Poznań zakupiło 75 autobusów Solaris Urbino 18 W ramach ostatnich unijnych zakupów MPK Poznań zakupiło 75 autobusów Solaris Urbino 18 W ramach ostatnich unijnych zakupów MPK Poznań zakupiło 75 autobusów Solaris Urbino 18
Zakres projektu obejmuje zakup 28. nowoczesnych autobusów, w tym: 26 całkowicie niskopodłogowych klasy MIDI (o długości ok. 7,5-10,5 m) i 2 klasy MINI (o długości ok. 6,5-7 m). Wszystkie autobusy wyposażone będą w silniki spełniające rygorystyczne normy emisji związków toksycznych w spalinach na poziomie normy Euro 5 / EEV. Oznacza to, że zgodnie z nowymi definicjami i wytycznymi UE zakupione autobusy będą mogły być określane jako „pojazdy ekologicznie czyste”. Autobusy będą w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób z ograniczoną zdolnością poruszania poprzez wyposażenie w odkładany pomost wjazdowy w drzwiach, stanowisko do mocowania wózków naprzeciw tych drzwi, przyciski sygnalizujące zamiar wsiadania/wysiadania – wewnętrzny i zewnętrzny. Ponadto wyposażone będą w klimatyzację kabiny kierowcy oraz przedziału pasażerskiego, a autobusy klasy MIDI również w przyczyniający się do poprawy bezpieczeństwa pasażerów monitoring wewnętrzny. Na pokładzie wszystkich planowanych do zakupienia w ramach projektu autobusów znajdą się biletomaty, umożliwiające pasażerom nabywanie biletów na przejazd bezpośrednio w pojeździe, a tym samym przyczyniające się do poprawy dostępności systemu transportu publicznego. Dzięki wymienionym udogodnieniom pasażerowie będą mieli zapewniony większy komfort i bezpieczeństwo podróży.
Planowana całkowita wartość projektu to ok. 20,1 mln zł netto. Dotacja ze środków EFRR wyniesie aż 80% kosztów kwalifikowanych projektu, czyli ok. 16,1 mln zł. Ogłoszenie przetargu planowane jest już niebawem, natomiast zakończenie realizacji projektu będzie miało miejsce w maju 2012 r. Trzeba podkreślić, że projekt będzie stanowił de facto kontynuację realizowanej obecnie przy współudziale funduszy UE (dotacja w kwocie ok. 58,8 mln zł) inwestycji, obejmującej swoim zakresem zakup 75 nowoczesnych autobusów niskopodłogowych: 30 standardowych o długości 12 m i 45 przegubowych o długości 18 m. Oznacza to, że łącznie na wymianę taboru autobusowego w latach 2010-2012 MPK Poznań Sp. o.o. otrzyma z UE blisko 75 mln zł!
Na koniec dodajmy, że oferty w klasie MIDI ( z terminem realizacji od 1.10.2011 do 30.4.2012) będą następująco oceniane: 1. cena całkowita brutto dostarczonych pojazdów – 81 %;2. właściwości techniczno-eksploatacyjne – 5 %;3. warunki gwarancji – 5 %;4. warunki serwisu – 4 %;5. gotowość techniczna – 5 %.Natomiast w klasie MINI ( z terminem realizacji od 1.9.2011 do 31.1.2012) zastosowane trochę inne oceny ofert: 1. cena całkowita brutto dostarczanych pojazdów – 77 %;2. właściwości techniczno – eksploatacyjne – 6 %;3. warunki gwarancji – 8 %;4. warunki serwisu – 6 %;5. gotowość techniczna – 3 %. Kto jest faworytem w tym przetargu? W klasie MIDI zobaczymy zapewne Solarisa Alpino lub Solarisa Urbino 10 oraz Mercedes-Benz Citaro K i MAN Lion`s City M. Natomiast w klasie MINI czyżby to był moment na wejście do Poznania modeli Autosan Wetlina, Kapena Urby, a może Mercedes-Benz Sprinter 35 City? Zobaczymy.