Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Poznań ratuje PKS i tworzy metropolitarny budżet autobusowy

infobus
26.09.2019 15:00

Porozumienie ws. utrzymania sieci linii autobusowych na terenie metropolii Poznań i części Wielkopolski podpisały w czwartek – 26 września – z Powiatem Poznańskim samorządy Poznania, okolicznych gmin i pięciu wielkopolskich powiatów oraz spółka PKS Poznań.

Do końca 2020 roku powiat poznański wraz samorządami, członkami porozumienia, zamierza przeznaczyć na utrzymanie linii blisko 6,2 mln zł. Docelowo powołany ma być związek powiatowo-gminny, który będzie odpowiadał za przewozy autobusowe.

Ratowanie PKS

Władze Poznania poinformowały w marcu o planach likwidacji spółki PKS Poznań, wskazując, że mimo głębokiej restrukturyzacji przynosiła znaczne straty; w 2017 roku spółka dopłaciła do utrzymania przewozów autobusowych 5,5 mln zł. Od lipca przewoźnik miał zlikwidować wszystkie połączenia. Z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł starosta poznański.

Część samorządów obsługiwanych przez spółkę zadeklarowała chęć powołania celowego związku powiatowo-gminnego, który w przyszłości przejąłby nieodpłatnie akcje poznańskiego PKS, a następnie mógł aplikować po środki unijne na odnowę taboru. Do tego czasu konieczne było podpisanie porozumienia międzypowiatowego.

Jak poinformował w czwartek starosta poznański Jan Grabkowski, głównym celem podpisanego porozumienia jest zabezpieczenie na terenie objętym porozumieniem możliwości swobodnego przemieszczania się.

Wielkopolska współpraca

W czwartek porozumienie podpisały, poza samorządami Poznania i powiatu poznańskiego, także powiaty: obornicki, międzychodzki, nowotomyski, kościański i śremski. Jak zapowiedziano w czwartek, w październiku porozumienie ma być poszerzone o powiat grodziski i szamotulski.

„Porozumienie zapewni stabilne funkcjonowanie linii komunikacyjnych obsługiwanych przez PKS Poznań przez najbliższe 15 miesięcy. Jego głównym celem jest zabezpieczenie możliwości swobodnego przemieszczania się osobom, które nie mają własnego transportu. Chodzi o to, aby możliwe było dotarcie do szkół, placówek ochrony zdrowia czy miejsc pracy bez względu na miejsce zamieszkania i przebiegające granice poszczególnych samorządów – zwłaszcza tam, gdzie nie dociera Poznańska Kolei Metropolitalna” – podkreślił Jan Grabkowski.

Zdaniem PKS

Prezes PKS Poznań Hieronim Urbanek przyznał, że bez wypracowania porozumienia trudno byłoby zapewnić dalsze przewozy dotychczasowym klientom tego przewoźnika.

„W czasie, kiedy pracowano nad tym porozumieniem, między marcem a wrześniem tego roku, w kraju upadło bodaj 12 przedsiębiorstw transportowych. Nasza działalność była trwale nierentowna; w 2010 r. obsługiwaliśmy 580 kursów dziennie, w ciągu dziewięciu lat liczba kursów zmniejszyła się do 320. Ograniczanie pracy eksploatacyjnej, wycinanie kursów nierentownych, będących na pograniczu rentowności powoduje, że wykonujemy mniej kilometrów, ale nie ma to bezpośredniego przełożenia na obniżkę kosztów i zwiększenie wpływów” – powiedział.

Porozumienie będzie funkcjonować do końca 2020 roku; do tego czasu powstać ma spółka powiatowo-gminna, która przejmie 100 proc. udziałów PKS Poznań. Do końca 2020 roku powiat poznański przeznaczy na realizację zadania 1,7 mln zł, pozostali członkowie porozumienia – 4,5 mln zł. (PAP)