Poznań o swoich pierwszych elektrobusach: Ważny krok
11października poznański magistrat poinformował o rozstrzygnięciu przetargu nazakup autobusów elektrycznych. Wszystkie pojazdy powinny trafić na ulicestolicy Wielkopolski do końca lutego 2020 roku.
-„To ważny etap w procesie unowocześniania transportupublicznego w Poznaniu. Od kilku lat zakup kolejnych autobusów uzależnia się odspełniania przez nie rygorystycznych norm emisji spalin. Autobusy elektryczneto krok dalej. Pozwolą one na skuteczne zmniejszenie emisji, co przyniesiespore korzyści dla środowiska, a co za tym idzie – także dla mieszkańców – mówiJacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.
Będą to pierwsze elektryczne autobusy zakupione przezpoznańskie MPK, ale nie pierwsze które pojawią się na ulicach Poznania. Wewrześniu zeszłego roku przewoźnik testował autobus przeznaczony dla Warszawy.Poznaniacy mogli nim jeździć m.in. na liniach nr 51, 63 i 74. Historyczniepierwszy elektrobus pojawił się w Poznaniu podczas EURO 2012 i obsługiwał linięna lotnisko Ławica.
Poznański standard
Do Poznania trafi 21 pojazdów, które będą spełniać najwyższeeuropejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusyniskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, zsystemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa nabezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją orazdrzwiami odskokowo przesuwnymi, co gwarantuje szersze i łatwiejszewejście oraz płynną wymianę pasażerów.
W tych autobusach jest wiele rozwiązań, które od pewnegoczasu stały się już standardem – klimatyzacja i system monitoringu,energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózkadziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu roweru, wewnętrzne i zewnętrznetablice informacji pasażerskiej wykonane w energooszczędnej technologii. Nowością jest zastosowanie napęduelektrycznego.
Solaris Urbino 18 electric, to autobus całkowiciebezemisyjny, który napędzany jest energią elektryczną. Niezwykle cichy autobuswyposażony jest w baterie typu Solaris High Energy. Napęd stanowi oś zezintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobus może być ładowany za pomocązłącza typu plug-in lub z pantografu.
Terminarz dostaw
Sześć z zamówionych autobusów będzie o długości 11,5-12 m,natomiast piętnaście będzie przegubowych o długości 17,5-18 metrów. 15autobusów, według warunków przetargu, ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia2019 roku. Z kolei sześć pozostałych do 28 lutego 2020 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na zakup piętnastu, dłuższych autobusów Poznań uzyskałdofinansowanie w ramach projektu „Korekta funkcjonowania układukomunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”. Będzie to 38,3 mln zł zpozyskanych wówczas prawie 107 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusówpochodzi z kolei z programu „System zielonych inwestycji – Część 2 -GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.”
Finansowa kuchnia
MPK Poznań zamierzało przeznaczyć na zakup niecałe 70 mlnzł, a oferta Solarisa była wyższa o 4,2 mln zł. Brakującą kwotę”dołożyli” poznańscy radni zwiększając podczas ostatniej sesji kwotęna przebudowę ronda Rataje Wieloletniej Prognozie Finansowej. Dzięki temu MPKPoznań mogło podjąć decyzję o wyborze oferty Solarisa.
21 elektrycznych autobusów, to kolejny nowy taborkomunikacji miejskiej w Poznaniu. W sierpniu rozpoczęła się dostawa 37autobusów najnowszej generacji od firmy Solaris, które spełniają normę emisjispalin Euro 6. W 2016 roku na ulicePoznania wyjechało 20 autobusów Solaris Urbino IV generacji.
„