Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Poznań: MPK remontuje zabytkowego Jelcza RTO

infobus
31.03.2005 18:40

Sprowadzony do Poznania Jelcz RTO podczas prac remontowych. Fot. Arkadiusz Lubka Sprowadzony do Poznania Jelcz RTO podczas prac remontowych. Fot. Arkadiusz LubkaWidok na silnik remontowanego Jelcza RTO. Fot. Arkadiusz LubkaSprowadzona z Obornik Wielkopolskich przyczepa Jelcz P01 musi poczekać na swój remont. Fot. Arkadiusz Lubka

Na początku marca informowaliśmy o remoncie sprowadzonego do MPK Poznań, zabytkowego autobusu Jelcz RTO 043, którego przeznaczono do odbudowy ( http://infobus.pl/text.php?id=3033 ). W międzyczasie, udało nam się zdobyć więcej informacji na temat pojazdu i tej ciekawej inicjatywy. „Autobus zakupiono z przedsiębiorstwa Mibadex w Goleniowie. Wóz był zdatny do ruchu i wykorzystywany przez poprzedniego właściciela do przewozów szkolnych.” – powiedział nam Piotr Dutkiewicz z Komisji Historycznej przy Związku Zawodowym Tramwajarzy. „Karoseria skorodowana, szczególnie drzwi, nadkola, słupki międzyokienne. Silnik sprawny, chłodnica nieszczelna. Skrzynia biegów i sprzęgło wyeksploatowane prawie do granic możliwości. Autobus przejechał drogę z Goleniowa do Poznania o własnych siłach, jednak z kłopotami – pękła felga i złapaliśmy podwójną gumę na prawym tylnym bliźniaku.” – opowiada Dutkiewicz. Zagadką pozostaje data produkcji pojazdu: w dowodzie rejestracyjnym jest wpisany rok 1986, ale prawdopodobnie jest to data odbudowy nadwozia w Jelczu. Prace remontowe, które rozpoczęły się zaraz po sprowadzeniu pojazdu wiosną ub.r., wykonuje MPK Poznań, Wydział A1. Niektóre czynności, jak np. lakierowanie są prowadzone przez Zakład Naprawy Autobusów w Biskupicach. „Autobus przechodzi remont kapitalny wszystkich elementów. Część elementów nadwozia trzeba było zastąpić nowymi, dorabianymi w MPK wg oryginalnych wzorów (np. nadkola) lub zdemontowanymi z innych kasacyjnych wozów (np. okna). Silnik czy elementy zawieszenia poddano naprawie.” – mówi Piotr Dutkiewicz. Zgodnie z planem, autobus powinien odbyć inauguracyjną jazdę 15 maja 2005 r., kiedy będą miał miejsce uroczyste obchody 125-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu. Ponadto, autobus miałby obsługiwać stałą linię turystyczną, uruchamianą latem, a także być wykorzystywane do przewozów zamkniętych, okolicznościowych oraz do obsługi imprez turystycznych ZZT. Być może, do autobusu dołączy także przyczepa P01, sprowadzona przez KH ZZT z Obornik Wielkopolskich. Niestety, z powodu braku środków, nie jest ona obecnie remontowana.