Poznań: MPK kupuje nowe autobusy
Poznaniacy zyskają 10 nowych klimatyzowanych solarisów i MAN-ów plus pierwszą w Polsce hybrydę. Poznań szczyci się najnowocześniejszym taborem autobusowym w Polsce, ale przez ostatnie dwa lata nie kupował nowych wozów. Dopiero teraz w budżecie MPK znalazły się pieniądze na zakupy. Przewoźnik nie musi ogłaszać przetargów, bo przy okazji poprzednich zamówień w umowach zapisano opcję rozszerzenia o dodatkowe autobusy i teraz przewoźnik z takiej możliwości skwapliwie korzysta. – Kupujemy sześć 18-metrowych przegubowych solarisów oraz cztery 12-metrowe autobusy MAN – mówi 'Gazecie’ Krzysztof Książyk, dyrektor pionu autobusów w MPK. – Wszystkie będą miały klimatyzację – dodaje. Nowe solarisy zostaną dostarczone MPK do końca roku, zaś MAN-y do końca lutego 2009 r. Wcześniej, bo do końca listopada, firma Solaris dostarczy naszemu przewoźnikowi autobus o napędzie hybrydowym. Poznań jest pierwszym miastem w Polsce i ósmym w Europie, które zamówiło taki autobus. Swoją premierę na ulicach naszego miasta hybryda będzie miała przy okazji grudniowej konferencji klimatycznej. Autobusy hybrydowe Solarisa uchodzą za przyjazne środowisku. Połączenie technologii silnika spalinowego Diesla z silnikami elektrycznymi przynosi bowiem wymierne korzyści: zmniejszenie zużycia paliwa od 15 do 30 proc., redukcję emisji dwutlenku węgla, szkodliwych tlenków azotu i cząstek stałych w spalinach. Na zakup 11 nowych autobusów MPK wyda łącznie ok. 10,3 mln zł.
Tabor MPK liczy dziś 306 autobusów, z czego 255 to autobusy niskopodłogowe nowej generacji (w tym 52 sztuki wyposażone w klimatyzację). Przy tzw. dziennym uruchomieniu na poziomie 250 sztuk, przewoźnik teoretycznie jest w stanie zapewnić obsługę wszystkich dziennych linii wygodnym taborem. W praktyce, z różnych względów (awarie, przeglądy techniczne), na trasy w ciągu dnia wyjeżdżają też rezerwowe starsze autobusy wysokopodłogowe. Najstarsze ikarusy i jelcze obsługują przede wszystkim linie nocne.