Poznań jednak wydłuży buspas na Garbarach

Buspas na ul. Garbary w Poznaniu zostanie wydłużony. Ulica zyska także nową nawierzchnię i zieleń. Komunikacja zbiorowa będzie uprzywilejowana, a jej pasażerowie będę mogli szybciej poruszać się po mieście. Na ul. Jana Pawła II powstanie dodatkowy pas od ronda Śródka, który będzie alternatywą dla Garbar. Wprowadzane zmiany były postulowane przez mieszkańców.
Nowy buspas poprawi płynność i komfort podróży transportem publicznym. Umożliwi skrócenie czasu przejazdu autobusów na kluczowej osi komunikacyjnej północ-południe przez centrum miasta. Po ul. Garbary poruszają się cztery linie autobusowe: 174, 176, 190 i 603. W dni powszednie wykonują 233 kursy dziennie przewożąc około 15 tysięcy pasażerów. Trasa linii 174 jest jedną z najdłuższych w Poznaniu. Przebiega przez centrum i obsługują ją w większości najnowsze autobusy elektryczne.
5 minut
Według rozkładu linie te powinny pokonać odcinek między przystankami Małe Garbary a AWF w 5 minut. Opóźnienia sięgają jednak od 2 do 5 minut. Zdarzają się również ekstremalne sytuacje, kiedy autobus na Garbarach stoi nawet 10 minut. Wprowadzenie buspasa pozwoli zminimalizować rozbieżności pomiędzy rozkładowym a rzeczywistym czasem przejazdu.
Obecnie na ul. Garbary można korzystać z buspasa zaczynającego się za ul. Długą i dochodzącego do skrzyżowania z ul. Krakowską. W celu usprawnienia komunikacji publicznej w Poznaniu wyznaczony zostanie kolejny odcinek buspasa wraz ze śluzami autobusowymi. Będzie się on rozpoczynać w rejonie przystanku Małe Garbary za skrzyżowaniem ulic Małe Garbary-Estkowskiego. Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Garbary będzie liczyć ok. 800 m, a wraz z dotychczasowym odcinkiem łączna długość z preferencjami dla transportu publicznego wyniesie prawie 1100 m.
Dopuszczone do ruchu po buspasie będą: taksówki, pojazdy służb miejskich i elektryczne, a także rowery, motocykle oraz motorowery.
Dla samochodów przeznaczony będzie pas jezdni o szerokości 3 metrów. Nastąpi ograniczenie prędkości do 30 km/h na całej długości, a przed skrzyżowaniami z ulicami: Wielką, Wszystkich Świętych i Marii Magdaleny powstaną progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie). Na skrzyżowaniu z ul. Wodną i ul. Wszystkich Świętych wyłączone będą sygnalizacje świetlne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Garbary bardziej bezpieczne i zielone
Przed wprowadzeniem nowej organizacji ruchu naprawiony zostanie stan nawierzchni całej jezdni ul. Garbary – na odcinku gdzie pojawi się buspas. Poprawi się również jakość przestrzeni ulicy. Od ul. Wielkiej do placu Bernardyńskiego pojawi się zieleń w donicach oraz ławki na wzór rozwiązań z ul. Ratajczaka oraz aktualnie realizowanych na ul. Paderewskiego i Wielkiej. Na wiosnę zazieleni się też przystanek autobusowy Małe Garbary.
Na ul. Grobla (pomiędzy ul. Garbary a ul. Mostową) wyznaczone będą bezpieczne, równoległe miejsca postojowe po obu stronach ulicy. Bezpieczniej dla pieszych będzie na skrzyżowaniu ul. Wodnej i placu Kolegiackiego. Nastąpi tam zwężenie geometrii skrzyżowania. Zgodnie z aktualnymi przepisami wyznaczone będą miejsca dla niepełnosprawnych oraz koperty dla dostaw.
„