Poznań: Bilet MPK z komórki
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zacznie w Poznaniu obowiązywać system moBilet, który umożliwi pasażerom miejskich tramwajów i autobusów płacenie za przejazd za pomocą telefonu komórkowego. W przyszłości w podobny sposób będzie można opłacić postój w strefie parkowania. Jeszcze dwa lata temu poznaniacy mogli zapłacić za przejazd tramwajem lub autobusem wysyłając SMS-a. MPK wycofało się jednak z tej usługi, bo cieszyła się bardzo mały zainteresowaniem. Głównym problemem była konieczność kupowania w kiosku specjalnego blankietu z biletem oraz fakt, że pasażer ponosił koszt SMS-a (co znacznie przedrażało bilet).
Nowy system, nad wprowadzeniem którego zastanawiają się władze Poznania i MPK, opiera się na aplikacji java i GPRS, które posada 96-98 procent telefonów komórkowych dostępnych na rynku.
–Wprowadziliśmy wiele ulepszeń w porównaniu do biletów SMS-owych. Więcej zabezpieczeń, ładniejszą szatę graficzną, a także dużo prostszy zakup biletu –wylicza Bartłomiej Kowalski z Projekt &Parking Serwis Polska, administrator platformy moBilet.
Aby móc korzystać z nowego systemu, trzeba będzie dokonać bezpłatnej rejestracji w Internecie, pobrać ze strony darmową aplikację java i wpłacić dowolną kwotę na swoje indywidualne konto bankowe (wykorzystać będziemy mogli całą wpłaconą sumę). Do końca tygodnia firma Projekt &Parking Serwis planuje przedstawić szczegółowy projekt władzom miasta.
–Będziemy zarabiać na prowizji pochodzącej ze sprzedaży biletów. Pasażerowie nie będą narażeni na żadne dodatkowe koszty –wyjaśnia B. Kowalski.
Podobny system od czerwca działa w Opolu (korzysta z niego 400 osób), a także Wodzisławiu Śląskim, Monachium i Frankfurcie nad Menem. Jeśli w Poznaniu będzie cieszył się zainteresowaniem, Projekt &Parking Serwis rozszerzy usługę o możliwość płacenia za postój w strefie.