Poznań: będzie więcej jamników (2)
Prezentujemy poszerzoną o nowe wypowiedzi i zdjęcia relację z uroczystego podpisania umowy na dostawę 75 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych dla MPK Poznań. To już trzeci przetarg dla MPK Poznań Sp. z o.o. wygrany przez bolechowskiego producenta w ostatnich kilku miesiącach. Dotychczas podpisano już umowy na dostawę 25 autobusów i 40 tramwajów. Ten pierwszy przetarg został zrealizowany –na trasy wyjechało 20 solarisów przegubowych i 5 jednoczłonowych. 23 z nich zasiliły tabor zajezdni przy ul. Warszawskiej, dwa egzemplarze Urbino 18 są pierwszymi autobusami Solaris w zajezdni przy ul. Kaczej. Ponadto do marca 2012 roku po poznańskich torowiskach kursować ma 40 egzemplarzy niskopodłogowych tramwajów Solaris Tramino. Prototyp nocuje obecnie w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej.
Dzięki podpisanej w środę umowie, na trasach pojawi się kolejne 75 autobusów sygnowanych charakterystycznym zielonym jamnikiem. Pierwsze nowe wozy dotrzeć mają do Poznania już w ciągu najbliższych wakacji, ostatnie –w listopadzie 2011 roku. –“Jesteśmy dumni z faktu, że pojazdy naszej firmy będą wizytówką poznańskiej komunikacji miejskiej podczas zbliżających się Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że Poznaniacy na co dzień będą mogli jeździć autobusami miejskimi prezentującymi najwyższe europejskie standardy jakości i komfortu”–powiedziała Solange Olszewska, prezes zarządu Solaris Bus &Coach S. A.
–“Poznaniacy przyzwyczaili się do nowoczesnego taboru komunikacji publicznej. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, by ciągle poprawiać jakość taboru, a wówczas nie będzie takiego skoku jakościowego jak chociażby kilkanaście lat temu. Ciągle pozostaje nam wiele do zrobienia w tym obszarze, w taborze autobusowym, ale przede wszystkim w taborze tramwajowym –gdzie zaległości te są dużo większe. Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że jest to w historii Poznania drugi co do wielkości kontrakt na zakup taboru autobusowego. Pierwszy wprowadził nową jakość związaną z pojawieniem się pojazdów niskopodłogowych, a teraz mamy do czynienia z drugim. Wierzę w to, że tabor komunikacji miejskiej będzie coraz bardziej nowoczesny i coraz bardziej przyjazny mieszkańcom, ale także klimatowi miasta. Poprawi tym samym nie tylko jakość podróżowania ale i jakość życia w mieście. Dostawcę taboru zawsze wybieramy w przetargu, zawsze wybieramy tabor najlepszy, najbardziej korzystny dla miasta Poznania z punktu widzenia cenowego. Cieszę się, że takie pojazdy dostarcza firma, która jest związana z Poznaniem, jest dobrą wielkopolską, poznańską firmą, a w tej chwili już także firmą stanowiącą znaną daleko poza granicami miasta i kraju markę. Możemy być zatem dumni, że tabor eksploatowany w Poznaniu jest uznawany za jeden z najlepszych taborów w Europie. Myślę że to spowoduje, że Poznaniacy będą jeszcze bardziej zadowoleni z komunikacji publicznej”–powiedział Ryszard Grobelny, prezydent Poznania.
–“Dzięki dostępności środków unijnych mamy możliwość realizować to, co powinno być realizowane w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej –odnowę taboru w wysokości ok. 10 procent w skali roku. Organizatorzy komunikacji miejskiej oczekują cyklicznego podnoszenia standardu transportu publicznego, aby Ci, którzy jeszcze dzisiaj korzystają z samochodów osobowych chcieli korzystać z komunikacji miejskiej. Gdybyśmy chcieli realizować tak duże zamówienie z własnych środków, musielibyśmy zadłużyć się na długi czas, co z pewnością ograniczyłoby możliwości zakupu taboru w następnych latach. Warto pamiętać, ze każda impreza organizowana w Poznaniu pozostawia dla mieszkańców pewną swoją część. Te autobusy będą obsługiwały Euro2012, ale zarówno wcześniej jak i później będą służyły mieszkańcom”–tłumaczył Wojciech Tulibacki, dyrektor naczelny MPK Poznań Sp. z o. o.
–„Standardy w komunikacji miejskiej miasta Poznania są bardzo wysokie. Cieszymy się, że zostaliśmy wybrani jako Ci, którzy te standardy spełniają. Kiedy zakończymy dostawy, po mieście kursować będzie dokładnie 250 pojazdów z naszej fabryki. To dla nas ogromna radość, że nasze autobusy spotykać będziemy niemalże na każdym kroku. Dołożymy wszelkich starań, żeby Ci którzy jeżdżą nowymi Solarisami, jako pasażerowie czy jako kierowcy, Ci którzy obdarzyli nas zaufaniem, byli z tych i następnych autobusów zadowoleni”–dodała Solange Olszewska.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe pojazdy będą mocno zbliżone do dostarczonych w ramach ostatniego przetargu. Podobnie jak w przypadku odebranych kilkanaście tygodni temu 25 sztuk, do napędu posłużą jednostki napędowe DAF spełniające normę czystości spalin EEV, a w wyposażeniu znajdzie się system gaszenia komory silnika. Nowością będą automaty biletowe. Takie urządzenie zamontowano wcześniej testowo w jednym Urbino 12, w związku z dużym zainteresowaniem ze strony pasażerów biletomatów mobilnych będzie teraz znacznie więcej. W każdym z 40 autobusów przegubowych umieszczone zostaną po dwa automaty –naprzeciwko II i III drzwi, w każdym z 35 autobusów jednoczłonowych urządzenie tego typu zamontowane zostanie w środkowej części pojazdu. Zgodnie ze standardem wprowadzonym przez MPK cztery lata temu, nowe autobusy posiadać będą pełną klimatyzację i monitoring wnętrza pojazdu.
Zakup tak dużej partii autobusów byłby niemożliwy bez wsparcia w ramach funduszy unijnych. Inwestycja w 75 autobusów wyniesie 73,6 mln zł, aż 80 procent kosztów kwalifikowanych projektu pokryte zostanie ze środków unijnych, w ramach konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. –„Departament Wdrażania Programu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego bardzo sprawnie przeprowadził ocenę formalną i merytoryczną i nasz wniosek znalazł się na liście projektów przewidzianych do dofinansowania w ramach działania 2.5 (rozwój miejskiego transportu)”–podkreślił Wojciech Tulibacki.