Poznań będzie miał 58 elektrycznych autobusów [FILM]
Projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”, zakłada dostawę 37 elektrycznych autobusów oraz infrastrukturę do ich ładowania. Dofinansowanie uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”.
Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 procent tej kwoty, czyli 90 950 000 zł.
Zakup 37 „elektryków”
– Ta umowa to bardzo dobra wiadomość dla Miasta, jego mieszkanek i mieszkańców. Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem i lepszą jakość życia - na czym najbardziej nam zależy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Pierwsze elektryki zawitały do Poznania niecały rok temu, a już kupowane są kolejne. To pokazuje konsekwencję Miasta oraz MPK w dążeniu do poprawy warunków środowiskowych w Poznaniu.
Obecnie pasażerów wozi 15 przegubowych „elektryków” (najczęściej na linii 174) oraz 6 o standardowej długości (na liniach 163 i 190). W wyniku postępowania przetargowego kolejnych 37 pojazdów dostarczy Solaris Bus&Coach: 31 pojazdów Urbino electric będzie miało długość 12 metrów, natomiast 6 będzie przegubowych, czyli o długości 18 metrów. Dostawy rozpoczną się jesienią 2021r. Nowe autobusy będą obsługiwać linie 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193, przebiegające przez gęsto zaludnione osiedla.
– Zakup 37 „elektryków” nie byłby możliwy, gdyby nie dofinansowanie unijne. Projekt, który obejmuje nie tylko zakup elektrobusów, ale także budowę infrastruktury ładowania, w 85 procentach zostanie sfinansowany przez Unię Europejską – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. - Poprzez zakup bezemisyjnych pojazdów staramy się spełnić wymogi, które stawia przed nami ustawa o elektromobilności. Warto jednak pamiętać, że w dobie degradacji środowiska, uciążliwości spalin i hałasu w miastach, elektromobilność to konieczność. Zależy nam, aby komunikacja zbiorowa, zarówno autobusowa, jak i tramwajowa, była jak najbardziej dostępna, atrakcyjna i ekologiczna.
Plus ładowarki
W ciągu dnia baterie w poznańskich autobusach elektrycznych będą uzupełniane poprzez jedną z kilku szybkich ładowarek pantografowych. Dziś takie ładowarki znajdują się na dworcach Os. Sobieskiego oraz Garbary – w przyszłym roku zainstalowane zostaną tam dodatkowe urządzenia. Ponadto w ładowarki zostaną wyposażone dworzec na Górczynie i zajezdnia przy ul. Kaczej, gdzie odbywać się będzie również ładowanie poprzez wtyczkę plug‑in (obecnie elektryczne pojazdy ładują się poprzez ładowarki plug-in nocami w zajezdni przy ul. Warszawskiej). MPK Poznań już rozstrzygnęło przetarg na budowę nowej infrastruktury ładowania – najlepszą ofertę przedstawiło konsorcjum, które tworzą firmy Medcom oraz S&M Energia z Krakowa.
Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power przeznaczone do szybkiego ładowania. W przypadku Urbino 12 będą to 4 packi o pojemności ponad 120 kWh, w przegubowcach zamontowane zostanie 6 packów o pojemności ponad 180 kWh.
Nowo zamówione Solarisy będą wyposażone podobnie do swoich elektrycznych poprzedników. Za napęd w każdym Urbino electric odpowiedzialna będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 110 kW każdy. Nowością jest przetwornica prądu, która zostanie wykonana w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węglika krzemu, co pozwoli obniżyć zużycie energii w autobusie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– W Solarisie wierzymy, że przyszłość transportu publicznego będzie napędzana elektrycznie, dlatego niezwykle cieszymy się, że MPK Poznań zdecydowało się na transformację swojej floty z bezemisyjnymi autobusami Urbino electric. Inwestycje w zrównoważoną komunikację miejską pozwolą zapewnić wysoką jakość powietrza w mieście i zadbać o komfort życia jego mieszkańców, a to stawia Poznań wśród najbardziej nowoczesnych europejskich metropolii – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Poznański standard
Klimatyzowane pojazdy będą monitorowane przez system kamer wewnętrznych oraz – po raz pierwszy w autobusach poznańskich – zewnętrznych, „obserwujących” prawy bok autobusu oraz pantograf. Dla pasażerów przygotowany zostanie system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej.
Autobusy będą całkowicie niskopodłogowe, wewnątrz wyznaczona zostanie przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, miejsce do przewozu rowerów. W autobusach będą ładowarki USB, zamontowane zostanie zewnętrzne oświetlenie drzwi.
Wartość kontraktu z Solarisem wynosi ponad 90 mln zł netto. Projekt „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”, w ramach którego zyskujemy 37 elektrycznych autobusów oraz infrastrukturę ładowania, uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 procent tej kwoty, czyli 90 950 000 zł.
Zobaczcie poznańskie elektrobusy na filmie: