Pożegnanie Ikarusów 280 w MZK Piotrków Trybunalski
Dnia 8 lipca 2006 roku po raz ostatni na piotrkowskich ulicach pojawił się przegubowy Ikarus. Data ta zapisze się trwale w historii komunikacji miejskiej w tym mieście. To właśnie wtedy członkowie Piotrkowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej pożegnali węgierskie autobusy. Poniżej prezentujemy krótką historię Ikarusów w Piotrkowie trybunalskim, jak również nieco faktów z lipcowej imprezy.
Historia piotrkowskich Ikarusów
Autobusy Ikarus 280 pojawiły się w Piotrkowie Trybunalskim w 1983r. Pierwszymi 2 Ikarusami w WPKM Piotrków Trybunalski były 2 wozy typu 280.26 z 1981r. pozyskane z WPK Katowice – zamiana za 2 Jelcze PR110IL z 1982r. Otrzymały one numery 121 i 122. W marcu 1983r. dotarł 3. Ikarus 280.26 z WPK Katowice (#123), a kolejne partie w kwietniu – 5 sztuk (124-128) i w lipcu 1983r. – 5 sztuk (numery 129-133). W październiku 1983r. WPKM Piotrków Trybunalski otrzymał z centralnego rozdzielnika 15 nowych autobusów Ikarus 280.26, z których 10 wymieniono z WPK Katowice na 10 Ikarusów 260.04, a pozostałe 5 otrzymało numery 136-140. Kolejne 10 Ikarusów 280 dotarło do WPKM Piotrków Trybunalski w sierpniu 1984 (numery 159-168). W 1985r. przybyło kolejne 16 Ikarusów 280: w sierpniu 6 sztuk z 1984 roku (również z WPK Katowice) – numery 174-179, a w październiku 10 sztuk z 1985 roku w nowym malowaniu – czerwone poniżej linii okien i żółte zderzaki (numery 180-189). Ostatnia partia Ikarusów 280 licząca jedynie 2 sztuki (#189” i 190”) dotarła do Piotrkowa pod koniec sierpnia 1990. Ogółem w latach 1983-1990 do WPKM Piotrków Trybunalski dostarczono 56 Ikarusów 280, wszystkie typu 280.26. Już w 1986r. przebudowano 2 Ikarusy pozbawione przyczep na wozy Pogotowia Technicznego – w sumie przebudowano tak 5 Ikarusów 280: #121, 122, 123, 125 i 126, z których po 1 wozie otrzymały ZKM w Tomaszowie Mazowieckim i Bełchatowie. W latach 1986-1990 przekazano do ZKM Tomaszów Mazowiecki 8 Ikarusów 280. W 1988 roku w związku z ujednoliceniem numeracji autobusów WPKM Piotrków Trybunalski również numeracja Ikarusów została zmieniona na : 154-188. Na początku lat 90. 3 Ikarusy 280.26 z lat 1982-1984 (numery 159” ex 129, 163” ex 133 i 169” ex 160) przebudowano na wozy krótkie typ 260 poprzez odłączenie przyczepy i wstawienie w miejscu przegubu jej końcowej części. Ostatani Ikarus 280.26 w MZK Piotrków Trybunalski (#89 ex 189”) jeździł do końca kwietnia 2006r. głównie na linii 1. Na początku maja został odstawiony
i tym samym zakończyła się trwająca ponad 23 lata epoka Ikarusa w piotrkowskiej komunikacji miejskiej. Wóz #89 ma zostać przebudowany na pogotowie techniczne – zastąp wóz pogotowia technicznego #99”’ z 1982r.
Pożegnanie Ikarusów 280 w MZK Piotrków Trybunalski
Jak wspomnieliśmy na wstępie 8 lipca b.r. piotrkowski klub zorganizował imprezę –
’Pożegnanie Ikarusów 280 w MZK Piotrków Trybunalski’. Korzystając z autobusu o numerze taborowym 89 jej uczestnicy odbyli wycieczkę na następującej trasie:
Zajezdnia MZK – Dworzec PKP (oficjalny początek) – Zajezdnia MZK (zwiedzanie) – Niechcice – przejazd przez Piotrków Trybunalski – Srock – Tuszyn – Piotrków Trybunalski: pętla Nowowiejska – Szydłów – Piotrków Trybunalski: pętla Słowackiego i Sikorskiego – Dworzec PKP (koniec imprezy) – Zajezdnia MZK.
Impreza w liczbach:
Numer autobusu – 89
przebieg wykonany –126.0
przebieg planowy- 126.0
zużycie wg normy –46.6
zużycie faktyczne –39.7
tankowanie –289,7
zwrot –250
zużycie paliwa w l/100km – 31.51
Serdecznie dziękujemy przedstawicielom PKMKM: Krzysztofowi Kapuściarkowi –autorowi historii Ikarusów w Piotrkowie oraz Bartłomiejowi Paszko –autorowi zdjęć i danych dot. pożegnalnej imprezy za pomoc przy przygotowaniu niniejszego artykułu.