Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pożary autobusów vs. system FOGMAKER

infobus
09.12.2009 21:37
Podczas obrad Komisji Autobusowej IGKM, która odbyła się w dniach 26-27 listopada w Licheniu, automatyczny system przeciwpożarowy szwedzkiej firmy FOGMAKER zaprezentował Antoni Łuczyński z firmy Voith Turbo. Po części teoretycznej przyszedł czas na praktykę i w specjalnej przyczepie przeprowadzono test układu. Był on zgodny z szwedzką normą SBF128, która obowiązuje w Szwecji od 2004 roku dla autobusów powyżej 10 t. Podczas testu wszystko zadziałało w 100%. Warto podkreślić, że pożar rozniecał się w przyczepie w ciągu 20 sekund i wówczas temperatura gazów spalinowych wzrosła do 870 °C. Po zadziałaniu FOGMAKER`a w ciągu 10 sekund temperatura spada do normalnej dla gazów spalinowych temperatury ok. 136 °C. Jak powiedział podczas swojego wystąpienia Antoni Łuczyński – wg badań przeprowadzonych w 2008 roku przez szwedzki Urząd Sta­tystyczny wybuch pożaru w autobusie jest do 10 razy bardziej praw­dopodobny niż w pojeździe ciężarowym. Dlatego ochrona przeciwpożarowa musi być pewna. Kolejne badania wykazały, że gaszenie przy pomocy mgły wodnej jest 2-3 razy efektywniejsze niż gaszenie tradycyjnymi metodami i dlatego w ten właśnie sposób działa system FOGMAKER. Mgła neutralizuje wszystkie trzy podstawowe czynniki niezbędne do powstania pożaru, czyli tlenu, temperatury i paliwa. Wysokie ciśnienie systemu w połą­czeniu ze specjalnymi dyszami pozwala na uzyskanie mikro kropelek wody. W procesie odparowywania mgły wodnej schła­dzane są gazy spalinowe oraz gorące części i zespoły w komorze silnika. Energia ta jest zabierana ze źró­dła ognia, co umożliwia przyspieszenie procesu gaszenia oraz uniknięcie ryzyka odnowienia się ogniska pożaru. Mikro kropelki wody odparowują w kontakcie ze źródłem ognia odbierając mu w ten sposób energię niezbędną dla procesu spalania. Podczas odparowania wody z jednego litra wody powstaje 1700 litrów pary wodnej. Powstająca para wodna rozprzestrzenia się w komorze silnika podwyższając zawartość wody w powietrzu zapobiegając dostę­powi tlenu do ogniska pożaru. Dodatkowo pianotwórczy dodatek do wody gaśniczej powoduje utworzenie na gaszonych elementach filmu wodne­go, co ostatecznie powoduje odcięcie dopływu tlenu i ugaszenie pożaru.
Próba systemu FOGMAKER podczas obrad Komisji Autobusowej IGKMPróba systemu FOGMAKER podczas obrad Komisji Autobusowej IGKMPróba systemu FOGMAKER podczas obrad Komisji Autobusowej IGKMPróba systemu FOGMAKER podczas obrad Komisji Autobusowej IGKMSystem FOGMAKER w wersji demonstracyjnej
Jak startuje FOGMAKER?
Podobnie jak w większości systemów gaśniczych, FOGMAKER składa się ze zbiornika z środkiem gaśniczym pod ciśnieniem oraz przewodów detekcyjnych. Dodatkowo w systemie jest jeszcze buta utrzymująca ciśnienie w układzie. Dzięki wysokiemu ciśnieniu rozpylanej mgły wodnej wymagany przekrój przewodów gaśniczych jest niewielki, co znacząco ułatwia montaż. –„Detekcja i aktywacja systemu następuje na zasadzie hydropneumatycznej. Znajdujący się pod ciśnieniem ok. 25 barów przewód detekcyjny zostaje przepalony podczas pożaru, przez co następuje gwałtowny spadek ciśnienia i otwarcie zaworu na gaśnicy –opisuje Antoni Łuczyński. –Po aktywacji gaśnicy, znajdujący się na butli detekcyjnej czujnik poprzez sygnał dźwiękowy lub lampkę ostrzegawczą na pulpicie kierowcy sygnalizuje spadek ciśnienia a co za tym idzie wybuch pożaru. Co ważne –system funkcjonuje niezależnie od zasilania prądem. I druga istotna sprawa –oryginalna konstrukcja systemu FOGMAKER umożli­wia wykorzystanie całej ilości wody zgromadzonej w zbiorniku, niezależnie od kąta pochylenia oraz pozycji gaśnicy podczas gaszenia. To umożliwia montaż w trudno dostępnych miejscach bez konieczno­ści zachowywania ustalonych pozycji montażu, a także sprawne funkcjonowanie niezależnie od położenia autobusu. Dlatego proces gaszenia jest możliwy także w przypadku, gdy autobus np. dachował lub leży na boku”–podkreśla Antoni Łuczyński.
Zdaniem przedstawiciela Voith Turbo kolejne zalety układu to:
– szybkie gaszenie redukuje ryzyko powtórnego „odnowienia się’ pożaru i stopienia się części plasti­kowych, gumowych oraz przewodów, redukując tym samym koszty naprawy autobusu;
– gaszenie w zgodzie ze środo­wiskiem naturalnym. – wg PED 97/23/EG;
– niskie koszty utrzymania i serwisu układu;
– system działa także podczas mrozów do -35 °C;
– minimalne nakłady związane z usu­waniem skutków gaszenia po poża­rze, wystarczy wymyć komorę silnika;
– butla z środkiem gaśniczy jest aluminiowa i odporna na korozje;
– system jest dopuszczony przez Szwedzkie Sto­warzyszenie Ochrony Przeciwpożaro­wej (SBF128);
– system zadziała także podczas wyłącznia silnika, np. podczas postoju autobus na placu zajezdni.
System FOGMAKER zabudowany w autobusie Mercedes-Benz Conecto LF MPK Lublin
Mimo, że firma Voith Turbo rozpoczęła dystrybucję system FOGMAKER w Polsce od sierpnia br., ten system możemy znaleźć już w wielu autobusach miejskich zakupionych przez polskich przewoźników. Tutaj na pierwszy plan wysuwa się marka Mercedes-Benz, która seryjnie wyposaża swoje autobusy właśnie w produkty szwedzkiej firmy. I tutaj trzeba podzielić funkcjonowanie systemu FOGMAKER na dwa zakresy: Pierwszy to tylko detekcja z powiadomieniem na deskę rozdzielczą kierowcy (po rozszczelnieniu się przewodu ciśnieniowego) –tego typu układ mają m.in. zamówione w tym roku autobusy Mercedes-Benz Citaro dla Krakowa, Częstochowy, Bydgoszczy i Wrocławia. Drugi zakres to detekcja + gaszenie, o którym napisaliśmy powyżej. Taki, pełny układ został zainstalowany w 30 autobusach Mercedes-Benz Conecto LF MPK Lublin. Ponadto system FOGMAKER będzie zainstalowany w autobusach Irisbus Crossway dla JLA Jarocin oraz w jednym egzemplarzu Solaris Urbino 18 z tegorocznej dostawy dla MPK Poznań (pozostałe 24 egz. z tego kontraktu mają system DAFO). Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że pula 75 autobusów zamówionych w tym roku przez MPK Poznań zostanie w połowie wyposażona właśnie w system FOGMAKER (druga –w DAFO). Ponadto warto wspomnieć, że przegubowy Solbus SM18, został po raz zaprezentowany w tym roku na targach w Kielcach wystąpił właśnie z systemem FOGMAKER. Oczywiście, poza rynkiem polskim firma dostarcza swoje systemy do wiodących producentów autobusów w Europie, Australii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Singapuru. Więcej o działaniu systemu FOGMAKER (w tym film prezentujący jego działanie) na stronie http://www.fogmaker.com.
System FOGMAKER zabudowany w autobusie Mercedes-Benz Conecto LF MPK LublinSystem FOGMAKER zabudowany w autobusie Mercedes-Benz Conecto LF MPK LublinSystem FOGMAKER zabudowany w autobusie Mercedes-Benz Conecto LF MPK LublinSystem FOGMAKER zabudowany w autobusie Mercedes-Benz Conecto LF MPK Lublin