Powtórzony MEGA przetarg MZK Bielsko-Biała. Powtórzony SIWZ?
MZK Bielsko-Biała ponowiło przetarg na dostawę czterech autobusów klasy MEGA z napędem spalinowym.
O tym dlaczego nie udało się za pierwszym razem pisaliśmy tutaj Czy nowe SIWZ kryje jakieś zmiany i niespodzianki? Sprawdzamy.
Zmiany w kryteriach
Już w kryteriach oceny ofert widać pierwsze zmiany. Wprawdzie zamawiający nie zmienił kryteriów jakimi będzie się kierował przy wyborze najkorzystniejszej oferty, lecz zmienił ich znaczenie wagowe. Dalej zatem są to: cena (70% - poprzednio 60%), rozwiązania techniczne (15%, poprzednio 20%), warunki gwarancji (15%, poprzednio 20%).
Wśród kryteriów technicznych również widać zmiany. Obecnie, MZK przyznaje premie za następujące rozwiązania:
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60 000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika od 10 dm3 do 11 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika powyżej 240 kW – 6 pkt,
- otwierane drzwi odskokowo, przesuwnie na zewnątrz pojazdu – 6 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy otwierane elektrycznie – 3 pkt,
- skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 4 pkt,
- ilość czynnika chłodzącego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – 11,5 kg i mniej – 4 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 8 pkt,
- istnieje możliwość rekuperacji energii hamowania – 8 pkt,
- co najmniej 14 miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 7 pkt,
- demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 6 pkt,
- autobusy wyposażone w system do neutralizacji wirusów – 7 pkt.
W stosunku do poprzedniego przetargu zniknęło kryterium zawieszenia niezależnego i możliwości przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu. Dodatkowo, zamiast co najmniej 15 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, MZK wystarczy 14 takich siedzeń. Z kolei nowym kryterium jest wyposażenie autobusów w system do neutralizacji wirusów (wcześniej był to wymóg sztywny w specyfikacji technicznej) oraz drzwi otwierane odskokowo na zewnątrz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Specyfikacja techniczna
Cztery autobusy przegubowe mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Przednia oś to zawieszenie niezależne – i jest to tym razem sztywny wymóg. Autobusy będą napędzane silnikiem o mocy minimum 230 kW spełniającym wymagania normy czystości spalin Euro 6. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. Co ciekawe końcówka rury wydechowej musi być zainstalowana
w dolnej części nadwozia. MZK zadbał odpowiednio o pracę kierowców. Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB. Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko). Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 23 cale), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.
Solaris i …?
Zmiany w kryteriach oceny ofert wskazują na to, że ma być taniej niż było. Z kolei kryteria techniczne nie zmieniły się w sposób na tyle istotny, aby wpłynąć na potencjalną liczbę oferentów. Solaris zatem pozostaje pewniakiem. Pozostaje pytanie czy ktoś podejmie wyzwanie? O tym przekonamy się w dniu 11 sierpnia.