Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Powtórzony MEGA przetarg MZK Bielsko-Biała. Powtórzony SIWZ?

infobus
16.07.2021 07:00
MZK Bielsko-Biała ponowiło przetarg na dostawę czterech autobusów klasy MEGA z napędem spalinowym.

O tym dlaczego nie udało się za pierwszym razem pisaliśmy tutaj Czy nowe SIWZ kryje jakieś zmiany i niespodzianki? Sprawdzamy.

Zmiany w kryteriach

Już w kryteriach oceny ofert widać pierwsze zmiany. Wprawdzie zamawiający nie zmienił kryteriów jakimi będzie się kierował przy wyborze najkorzystniejszej oferty, lecz zmienił ich znaczenie wagowe. Dalej zatem są to: cena (70% - poprzednio 60%), rozwiązania techniczne (15%, poprzednio 20%), warunki gwarancji (15%, poprzednio 20%).

Wśród kryteriów technicznych również widać zmiany. Obecnie, MZK przyznaje premie za  następujące rozwiązania:

  • materiał szkieletu nadwozia i podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60 000 km – 10 pkt,
  • pojemność skokowa silnika od 10 dm3 do 11 dm3 – 10 pkt,
  • moc silnika powyżej 240 kW – 6 pkt,
  • otwierane drzwi odskokowo, przesuwnie na zewnątrz pojazdu – 6 pkt,
  • okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy otwierane elektrycznie – 3 pkt,
  • skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 4 pkt,
  • ilość czynnika chłodzącego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – 11,5 kg i mniej – 4 pkt,
  • spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 8 pkt,
  • istnieje możliwość rekuperacji energii hamowania – 8 pkt,
  • co najmniej 14 miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 7 pkt,
  • demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 6 pkt,
  • autobusy wyposażone w system do neutralizacji wirusów – 7 pkt.

W stosunku do poprzedniego przetargu zniknęło kryterium zawieszenia niezależnego i możliwości przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu. Dodatkowo, zamiast co najmniej 15 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, MZK wystarczy 14 takich siedzeń. Z kolei nowym kryterium jest wyposażenie autobusów w system do neutralizacji wirusów (wcześniej był to wymóg sztywny w specyfikacji technicznej) oraz drzwi otwierane odskokowo na zewnątrz.

Specyfikacja techniczna

Cztery autobusy przegubowe mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Przednia oś to zawieszenie niezależne – i jest to tym razem sztywny wymóg. Autobusy będą napędzane silnikiem o mocy minimum 230 kW spełniającym wymagania normy czystości spalin Euro 6. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. Co ciekawe końcówka rury wydechowej musi być zainstalowana
w dolnej części nadwozia. MZK zadbał odpowiednio o pracę kierowców. Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB. Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko). Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 23 cale), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.

Solaris i …?

Zmiany w kryteriach oceny ofert wskazują na to, że ma być taniej niż było. Z kolei kryteria techniczne nie zmieniły się w sposób na tyle istotny, aby wpłynąć na potencjalną liczbę oferentów. Solaris zatem pozostaje pewniakiem. Pozostaje pytanie czy ktoś podejmie wyzwanie? O tym przekonamy się w dniu 11 sierpnia.