Powtórka w Gliwicach: BredaMenaribus, MAN czy Solaris?
MAXI powtórka w Gliwicach, czyli PKM w drugim podejściu do zakupu nowego taboru. Tym razem w wersji standardowej. Zapowiada się ciekawie.
Przypomnijmy – wpierwszym, wiosennym przetargu śląska firma zdecydowała się tylko na zakup 11 szt. pojazdów przegubowych(marki Solaris ? o czym pisaliśmy TUTAJ),a zadanie na pojazdy standardowe (9) unieważniono z powodu przekroczenia kwotyprzeznaczonej na realizację zamówienia (7,2 mln zł netto). O ten kontralt starały się wówczas aż trzy marki: BredaMenaribus, MAN czy Solaris. Czy terazbędzie podobnie i czy przewoźnikowi uda się sfinalizować MAXI kontrakt? Zobaczymy.
Co chce kupić PKM?
Wczoraj, 28.06.2016, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiejw Gliwicach ogłosiło przetarg na dostawę 9 szt. fabrycznie nowychniskopodłogowych, dwuosiowych autobusów komunikacji miejskiej. Pojazdy z układemdrzwi 2-2-2 mają pochodzić od jednego producenta (marki), mieć długość od 11,80m do 12,10 m i wysokość całkowitą nie większą niż 3,25 m. Zamówienie obejmujerównież przeprowadzenie szkolenia w zakresie prac obsługowo-naprawczych.
Podobnie jak w pierwszym podejściu śląski przewoźnik preferujenadwozie wykonane z materiałów takich, jak: – aluminium, – tworzywo sztucznewzmacniane włóknem szklanym, – stal odporna na korozję (zgodnie z PN?EN 10088),stal zabezpieczoną antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego(KTL).
Poszukiwana liczba miejsc (siedzących i stojących) wynosi conajmniej 86, przy czym PKM preferuje pojazdy zawierające największą liczbęmiejsc siedzących dla pasażerów. Co najmniej 8 miejsc siedzących dla pasażerówz dostępem bezpośrednio z niskiej podłogi, bez podestów, w tym 2 siedzeniawykonane jako siedzenia specjalne dla pasażerów niepełnosprawnych. Za to przyznawanesą dodatkowe punkty w ocenie ofert.
W zakresie układu napędowego oferenci mogą otrzymać dodatkowebonusy za:
– najniższa emisję tlenków azotu (NOx), cząstek stałych (PM)oraz węglowodorów (THC)
– pojemność skokową silnika: ? 6,5 dm3;
– maksymalna moc netto silnika ? 200 kW,
– maksymalny moment obrotowy netto silnika ? 1000 Nm,
– unifikację, czyli producent pojazdu jest równocześnieproducentem zastosowanego w nim silnika,
Wymagana wartość średniego zużycia paliwa przez oferowanyautobus nie może być wyższa niż 37,5 dm3/100km, przy SORT 2. Z kolei w zakresieautomatycznych skrzyń biegów (4- lub 6-biegowych) przyznawane są dodatkowepunkty za system telemetryczny przesyłu danych o podstawowych parametrach przekładni.
Gliwicki standard
Co do gwarancji to PKM Gliwice preferuje oczywiście wydłużony (10letni) okres gwarancji na wybrane elementy układu przeniesienia napędu. Przewoźnikwymaga także wyposażenia autobusów m.in. w elektroniczny układ hamowania (EBS),system centralnego smarowania oraz system detekcji i gaszenia pożaru komorysilnika oraz system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy (dodatkowepunkty otrzymają systemy z czynnikiem chłodniczym w ilości nie większej niż 8kg w autobusie dwuosiowym). Do tego dochodzi wyposażenie do obsługi pasażerów,w tym: zestaw elektronicznych urządzeń do kasowania biletów (także pod ŚKUP),zestaw elektronicznych tablic kierunkowych (informacyjnych) oraz systemdynamicznej informacji pasażerów. Podsumowując ? PKM oceni zaoferowane autobusywg następujących kryteriów:
1. Cena oferty 60
2. Ocena techniczna 25
3. Ekologia 5
4. Warunki gwarancji i serwisu 8
5. Ceny wybranych części zamiennych 2
Wymagany termin realizacji zamówienia to 122 dni (odudzielenia zamówienia), a termin składania ofert wyznaczono na 8 sierpnia.
Historia pierwszego podejścia
Przypomnijmy, że pierwszy, tegoroczny przetarg PKM Gliwice nadostawę 20 nowych autobusów miejskich (9 szt. MAXI i 11 szt. MEGA) śląska spółkaogłosiła pod koniec kwietnia br. W ramach tego postępowania rozstrzygnięto tylko jedno zadanie ? na dostawę 11 szt. autobusów przegubowych, gdzie Solaris konkurował zMAN-em. Tańszą propozycję przedstawił producent z Bolechowa, który zaoferowałrealizację zamówienia za nieco ponad 13,9 mln zł netto. Propozycja niemieckiegoproducenta była o ok. 1,1 mln zł netto droższa. Mimo, że obie ofertyprzekraczały kosztorys założony przez PKM to spółka zdecydowała się na wybórdostawcy. PKM wskazał na Solarisa, który wygrał dzięki cenie, lepszym warunkomgwarancji, korzystniejszym cenom części zamiennych oraz charakterystyceekologicznej. Całkowita wartość zamówienia, które otrzyma od gliwickiej spółkiproducent z Bolechowa to nieco ponad 17,1 mln zł brutto.
Z kolei zadaniu pierwszym wpłynęły trzy oferty. Najtańsząprzedstawił Solaris, który zaoferował realizację kontraktu za ok. 8,6 mln złnetto. Drugą MAN, który dziewięć standardowych „lwów” wycenił na ok.8,85 mln zł netto. Trzecim i najmniej oczekiwanym oferentem była firma MMi zeZbyszewa. Za nieco ponad 10,2 mln zł netto zaoferowała dla PKM autobusyBredaMenaribus Citymood 12. Ostatecznie gliwicka spółka w tej części zamówieniaoceniała dwie oferty. Propozycja MMi została wykluczona z postępowania. PKMwskazał, że firma nie spełniła warunków udziału oraz nie przedstawiłakompletnej dokumentacji technicznej oferowanych autobusów. Pozostałe ofertybyły powyżej możliwości finansowych gliwickiej spółki i w tej sytuacji firmapodjęła decyzję o unieważnieniu postępowania w tej części. Powtórkę zadaniaogłoszono pod koniec czerwca.
Jakie wnioski z pierwszej lekcji wyciągnie każda ze stron? Czy następnym razem również trafi się jakaśniespodzianka? Czy BredaMenaribus dopasuje się do polskich warunków? Czy MAN odbijesobie w Gliwicach ostatnią porażkę w Sosnowcu? Sporo pytań ? w sierpniuodpowiedzi.
„