Powtórka na autobusy elektryczne dla Kędzierzyna-Koźla. Kto ma szanse? Analiza SWZ
18 października Gmina Kędzierzyn-Koźle ponowiła przetarg na dostawę dwóch nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania pojazdów.
Za pierwszym razem urzędnicy nie otrzymali żadnych ofert, stąd powtórka postępowania. O ogłoszeniu aktualnego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Czas na analizę SWZ.
Punktacja oferentów
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji na cały autobus (5%).
Wśród kryteriów technicznych, Kędzierzyn-Koźle wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- szkielet nadwozia, szkielet kratownicy, ramy/podwozia wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium – 4 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, inne materiały nie ulegające korozji i dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego (np. szkło hartowane), blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 4 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 7 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 2 pkt,
- spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ – 3 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (Regulamin nr 93-01 EKG ONZ) – 3 pkt,
- zaoferowanie autobusów wyposażonych w przetwornice wysokiego napięcia wykonanej w technologii SiC – 2 pkt,
- zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu autobusu – 2 pkt,
- zastosowanie centralnego silnika elektrycznego– 3 pkt,
- zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej – 2 pkt,
- - zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 280 kWh oraz Ed1 nie mniejszej niż 230 kWh – 3 pkt.
Kolejne elektrobusy
Dwa autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy mają przewieźć minimum 70 pasażerów, z czego 26 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi, otwieranych do wewnątrz. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki miały odpowiednią moc zapewniającą prędkość i przyspieszenie charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający chce zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW.
Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 260 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w przyłącze (gniazdo) oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in o prądzie ładowania do 200 A. Ładowanie ma zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 3 godziny, podczas ładowania ładowarką o mocy 80 kW (tryb przyspieszony) oraz zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 5 godzin 50 minut, podczas ładowania ładowarką o mocy 40 kW (tryb podstawowy). Dodatkowo, ładowanie baterii ma odbywać się systemem odwróconego pantografu. Oznacza to, że autobus musi być wyposażony (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne, w tym w szczególności szyny kontaktowe) w system ładowania magazynu energii umożliwiający odbiór mocy z platformy zasilającej opuszczanej na dach autobusu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wchodzimy do środka
Stanowisko pracy kierowcy będzie oddzielone od przestrzeni pasażerskiej poprzez kabinę typu zamkniętego z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne miękkie (piankowane) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, a także w gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet (Wi-Fi). W celach bezpieczeństwa, autobusy będą posiadać również system kontroli trzeźwości kierowcy autobusu, uruchamiany każdorazowo przy włączeniu silnika autobusu.
System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i dwie wewnętrzne. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego, przy czym na tablicy przedniej pole z numerem linii ma być oparte na diodach koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Wewnątrz znajdą się dwie tablice LED lub LCD – jedna o przekątnej 21 cali, druga o przekątnej 38 cali, przeznaczone do informacji pasażerskiej.
MAN bez szans
Półtora roku temu Kędzierzyn-Koźle odebrał pierwsze autobusy elektryczne – od firmy MAN. Wydawać by się mogło, że jest szansa na kontynuację zakupów elektrobusów z logo lwa. SWZ jednak nie pozostawia żadnych złudzeń, że kolejne elektryki będą innej marki. To przez zapisy punktujące m.in. nadwozie wykonane ze stali odpornej na korozję lub aluminium, czy też zastosowanie przetwornicy SiC, zawieszenie zależne, trzyczęściową szybę przednią. To pokazuje, że tym razem największe szanse na zwycięstwo ma Solaris albo np. ARP. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 13 listopada.
Przetarg na nowe autobusy elektryczne dla Kędzierzyna-Koźla można śledzić na stronie: https://e-propublico.pl/Ogloszenia/DokumentyZamowienia?przetargId=e08f4094-a023-4140-9d2c-d9c43523175b