Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Powstanie pierwsza w Polsce sieć linii BRT. GZM!

infobus
03.09.2019 08:00

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce uruchomić m.in.kilkanaście szybkich linii autobusowych, łączących główne ośrodki miejskie najej terenie. Linie te – uzupełniające ofertę pociągów – mają być jedną zpierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.

Do końca 2021 r.

Jak zapowiedzieli na poniedziałkowej – 2 września – konferencjiprasowej przedstawiciele Metropolii oraz jej wyspecjalizowanej komórki, ZarząduTransportu Metropolitalnego, uruchomienie nowych linii – ze względu m.in. naproces konsultacji i okresy przewidziane w prawie zamówień publicznych –powinno stać się możliwe w perspektywie końca 2021 r.

Odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM GrzegorzKwitek wyjaśnił, że propozycja nowych linii to pierwszy etap prac zespołu,którego zadaniem jest optymalizacja siatki połączeń transportu publicznego wcałej Metropolii.

-„Z ankiet, z wyników studium transportowego wynika, żemieszkańcy oczekują szybkich połączeń – najlepiej, żeby były to połączeniakolejowe. Natomiast ze względu na to, że mamy już koncepcję KoleiMetropolitalnej, której termin wdrożenia w całości to od 10 do 18 latpostanowiliśmy, że będziemy uruchamiać wcześniej, jak uruchomiliśmy połączeniana lotnisko, szybkie połączenia autobusowe między miastami metropolii, jakouzupełnienie oferty kolejowej” – mówił Kwitek.

Uzupełnienie kolei

Zaznaczył, że Metropolia pracuje cały czas nad zwiększeniemliczby kursów pociągów w jej obrębie: w przyszłym roku na ok. 40 dodatkowychpołączeń kolejowych, GZM przeznaczy dodatkowe 6 mln zł, jako pomoc dlaorganizującego przewozy kolejowe samorządu woj. śląskiego.

Planowane szybkie połączenia autobusowe mają pojawiać siętam, gdzie kolei nie ma lub jej oferta jest – z różnych względów –niewystarczająca.

Według Kwitka następnym krokiem zespołu pracującego nadoptymalizacją transportu publicznego w GZM ma być optymalizacja całej siatkipołączeń i skoordynowanie rozkładów z koleją.

14. „emek”

Wicedyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego i szefzespołu Aleksander Sobota podał m.in., że koncepcja zakłada uruchomienieczternastu nowych połączeń autobusowych zapewniających możliwie szybki dojazddo obszarów mających istotne znaczenie w skali całej Metropolii (z oznaczeniamiliterą M i kolejną liczbą), a także pozostawienie jednej linii lotniskowej – zKatowic.

Sobota uściślił przy tym Kolej Metropolitalna ma stanowićpierwszą warstwę szkieletu komunikacyjnego GZM. Na drugą złożą się linieautobusowe: łącznie 15 szybkich połączeń metropolitalnych, uzupełniającychkolej, a także 14 kolejnych linii o charakterze dowozowo-odwozowym (oznaczoneliterą D i liczbą).

Taki szkielet komunikacyjny, którego co najmniej jeden zelementów miałby być obecny w każdej gminie Metropolii, ma być finansowanyprzez GZM; pozostałe dotychczasowe linie przyspieszone i zwykłe – jak dotąd,przez gminy. Koszt uruchomienia szkieletu autobusowego oszacowano na ok. 100mln zł rocznie – przy założeniu wykonania 17,7 mln tzw. wozokilometrów rocznie.

Wicedyrektor ZTM przyznał, że niektóre nowe liniemetropolitalne poprowadzono m.in. wzdłuż korytarzy kolejowych. „Zdecydowaliśmysię na to chociażby, aby zaobserwować jaki potencjał może wygenerowaćuruchomienie dodatkowych połączeń. Ponadto system będzie mógł być zmieniany wzależności od potrzeb” – tłumaczył Sobota.

Komunikacyjne konsultacje

Zaznaczył też, że w toku prac nad projektem rozesłanoszczegółowe ankiety do gmin członkowskich GZM. Spośród 41 samorządów Metropoliiodpowiedziały dotąd 22.

Sobota wskazał ponadto, że docelowa koncepcja technicznaszkieletowej sieci komunikacyjnej, z propozycją rozkładów, powinna zostaćopracowana z wykorzystaniem makroskopowego modelu transportowego (tzw. studiumtransportowego zamówionego przez Związek Gmin i Powiatów Subregionu CentralnegoWoj. Śląskiego jeszcze przed utworzeniem Metropolii). Dotąd zespół nie miał dotego dokumentu dostępu, ponieważ trwają procedury odbiorowe.

„Chcielibyśmy, by projektowane przez nas zmiany nie byłyrealizowane z pośpiechem. Wiemy, że są duże naciski, natomiast proszę postawićsię w sytuacji zespołu projektowego: to jest praca, która nie była realizowanaprzed długi czas. Wprowadzanie zmian nie jest zadaniem łatwym; wszystkieanalizy, które wykonamy muszą być mocno uzasadnione, żebyśmy mieli argumentynad propozycjami, nad którymi pracujemy” – przekonywał wicedyrektor ZTM.

Dodał, że Zarząd realizuje też na bieżąco inne zadania,chociażby związane z integracją działań, które do końca ub. roku wykonywali naterenie GZM trzej wcześniejsi oddzielni organizatorzy komunikacji miejskiej.

Zgodnie z intencją 41 miast i gmin tworzącychGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolię, od 1 stycznia 2019 r. odpowiada ona –poprzez swoją jednostkę, Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) – za całośćkomunikacji miejskiej na swoim obszarze.(PAP)