Powstanie jeden system opłat dla wszystkich dróg
Nowy Krajowy System Poboru Opłat z dróg krajowych powinien powstać i zostać wprowadzony w ciągu dwudziestu kilku miesięcy – zapowiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski. Szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że system ten będzie oparty na najnowszych technologiach.
W środę – 14 listopada – odbyła się wspólna konferencja prasowa ministrów Zagórskiego oraz Adamczyka w sprawie nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat.
„Chcemy, aby nowy Krajowy System Poboru Opłat powstał i został wdrożony w ciągu dwudziestu kilku miesięcy” – powiedział Zagórski.
Jak dodał, nowy system zapewni nowocześniejsze, tańsze i bezpieczniejsze pobieranie opłat i niezakłócony wpływ środków do budżetu państwa. „Nowy system będzie też wygodniejszy w obsłudze dla kierowców”.
Minister Adamczyk wyraził nadzieję, że do nowego systemu dołączą również koncesjonariusze zarządzający autostradami: A2, A4 i A1.
Dodał, że system ten będzie zbudowany tak, aby można było go rozbudować o nowe moduły i funkcjonalności.
Szef resortu infrastruktury przekazał, że obecnie działający system poboru opłat został na początku listopada przejęty w sposób płynny przez instytucje publiczne. I do 12 listopada tego roku wpływy z tytułu opłat drogowych pobieranych od kierowców wyniosły 36,6 mln zł. „Środki te zasiliły już rachunek Krajowego Funduszu Drogowego” – powiedział Adamczyk.
Cele nowego systemu
Jak informuje MI, priorytetem jest, aby nowy system:
-
powstał w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania, stosowane obecnie na świecie, z wykorzystaniem technologii GNSS, transmisji danych w systemach komórkowych (LTE/5G) i Big Data,
-
był otwarty na nowe funkcjonalności poprzez rozbudowę o kolejne moduły,
-
przechowywał wrażliwe dane na terenie Polski i udostępniał je służbom nadzorującym przestrzeganie prawa bez pośrednictwa prywatnych firm,
-
korzystał z istniejącej infrastruktury związanej z poborem opłat,
-
współpracował z systemami funkcjonującymi w innych krajach Unii Europejskiej.
-
był wygodniejszy w obsłudze dla kierowców i umożliwiał bardziej płynne podróżowanie i transport towarów.
Zadanie GITD
Główny Inspektor Transportu Drogowego został od 3 listopada br. nowym operatorem Krajowego Systemu Poboru Opłat za przejazd po wyznaczonych odcinkach dróg krajowych aut, o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. GITD stał się także właścicielem poszczególnych elementów wchodzących w jego skład, w tym Elektronicznego Systemu Poboru Opłat viaTOLL.
Jednocześnie 2 listopada br. wygasła umowa o realizację zamówienia publicznego na stworzenie oraz wdrożenie Krajowego Systemu Poboru Opłat zawarta 2 listopada 2010 r. między Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum wykonawców. (PAP)
„