Powrót MAN-a do Głogowa. Czas na hybrydy!

Pora przyjrzeć się kolejnym MAN-om, które niedawno przekazanoKomunikacji Miejskiej w Głogowie. Dwa Lion'sy City A37 hybrid tak samo jak ichspalinowi “bracia” mają ten sam most napędowy. Hybryda i szybka przekładnia?Zestaw dosyć zaskakujący.
W każdym ze spalinowo-elektrycznych “lwów” może podróżowaćmaksymalnie 85 pasażerów. Tak samo jak w dieslach 28 osób może liczyć naprzejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to fotele Kiel Ideo, którew ostatnich latach MAN bardzo często stosuje w swoich autobusach miejskich. 8siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. 4 z nich wyróżniono czerwonątapicerką jak fotele dla osób niespełnosprawnych. Wejście na pokład do tych wpełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie2-2-2. MAN zastosował drzwi firmy BODE w nieco odświeżonej na życzenieproducenta wersji.
Pora zajrzeć do komory silnikowej. Hybrydowe Lion'sy City w wersjidobranej pod katem potrzeb głogowskiej KM są napędzane stojącymi silnikami MAND0836LOH74. Jednostka o pojemności 6,9 l ma 184 kW mocy oraz osiąga maksymalnymoment obrotowy 1050 Nm.
Pora na elektryczną część napędu. Sterowanie odbywa się szeregowo.Silnik spalinowy jest bezpośrednio zblokowany z prądnicą synchroniczną o mocy150 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostkispalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silników trakcyjnych. MANstosuje dwa asynchroniczne, każdy o mocy 75 kW.
Za silnikiem trakcyjnymzamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” ich wysoki momentobrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy MAN-ZF.Tak jak w przypadku spalinowej głogowskiej szóstki MAN zastosował w hybrydachtakże oś napędową z szybką przedkładnią typu HONP 13100 z przełożeniem5,77. Dosyć ciekawy zestaw jak na hybrydę.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatuSpheros Revo. Naturalną wentylację zapewnia 8 okien uchylnych oraz dwasterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring. Dostawcąsystemu informacji pasażerskiej jest mielecka firma R&G Plus, która od latwyposaża głogowskie autobusy. Na zewnątrz mamy trzy tablice diodowe o wysokiejrozdzielczości. W środku znajdziemy jeden wyświetlacz. Za kabiną kierowcy mamyLED typu ETL416120. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzioraz systemu GPS. Całością steruje autokomputer, najprawdopodobniej typuSRG6000P.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To ostatnia odsłona powrotu MAN-a do Głogowa po wieloletniejprzerwie. Hybrydowe “lwy” nie są jednak pierwszymi autobusami z napędemspalinowo-elektrycznym na głogowskich liniach. Od początku roku KM eksploatuje dwaSolarisy Urbino 12,9 hybrid, w których zupełnie inaczej rozwiązano kwestięnapędu.
„