Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Powiaty też chcą jeździć na wodorze. Z lokalnej produkcji

infobus
02.07.2021 10:35
Przewoźnik Omnibus-Verkehr Ruoff GmbH (OVR), należący do Grupy Transdev, ma szansę stać się pionierem bezemisyjnego transportu publicznego w regionie Heilbronn.

To efekt realizowanego przez powiat projektu „H2 Impulse”, gdzie wodór ma być lokalnie produkowany w sposób przyjazny dla środowiska, a następnie – jako bezemisyjne źródło energii – wykorzystany do zasilania autobusów miejskich.

Pokaz Solarisa

I tutaj na scenie pojawia się Solaris. W ramach realizowanej inicjatywy na zaproszenie przewoźnika OVR firma Solaris Bus & Coach zaprezentowała uczestnikom projektu reprezentującym Powiat Heilbronn, miasto Neustadt am Kocher, gminom Hardthausen i Langenbrettach oraz Wirtschaftsfördergesellschaft Raum Heilbronn (WfG, agencja rozwoju przemysłu działająca w regionie Heilbronn) innowacyjny autobus Urbino 12 hydrogen, jako przykład pojazdu, który z powodzeniem wykorzystuje technologię wodorową.

Autobus wodorowy kursował na trasie linii pośpiesznej „KocherShuttle“ z Neuenstadt do Heilbronn, aby zademonstrować niezawodne zastosowanie i przydatność do codziennego stosowania wodoru w transporcie.

Warto podkreślić, że decydującym czynnikiem w niemieckim projekcie jest komponent regionalny: wodór jest produkowany w sąsiednim Hardthäuser Wald w Niemieckim Centrum Lotniczo-Kosmicznym (DLR) przy pomocy energii wiatrowej, przesyłany na niewielkie odległości do użytkowników regionalnych, m.in. w Neuenstadt, jak również używany na miejscu. Bilans środowiskowy szkodliwych emisji jest zatem bliski zeru na drodze od produkcji do użytkownika końcowego.

Solaris Urbino 12 Hydrogen Fot. Ovr 1 2
Solaris Urbino 12 Hydrogen Fot. Ovr 1 3

Z rury woda

Autobus wodorowy marki Solaris od czasu swojej premiery w 2019 roku budzi niemałe zainteresowanie wśród europejskich przewoźników deklarujących zieloną transformację transportu publicznego. Według prognoz rynkowych do 2030 roku autobusy napędzane energią z wodoru będą stanowić istotną część autobusowej floty w Europie. Ten trend widać również w portfelu zamówień producenta – wśród klientów na wodorowy model Solarisa są przewoźnicy z Niemiec, Austrii, Holandii i Szwecji, którzy zakupili już niemal 80 wodorowych Urbino.

Ogniwo wodorowe na pokładzie Urbino 12 hydrogen pełni funkcję miniaturowej elektrowni, która produkuje energię, przekazując ją bezpośrednio do napędu. Autobus nie emituje żadnych emisji, zaś produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są woda i ciepło, trudno zatem o czystszy środek transportu.