Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Powiat miński bierze się za komunikację. Koncesja na 8 lat

infobus
13.06.2019 14:00

Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim zabiera się za organizację komunikacji autobusowej. Urzędnicy rozpoczęli postępowanie o udzielenie ośmioletniej koncesji na obsługę kilku linii autobusowych. To drugi przypadek w naszym kraju, w którym stawia się na taki tryb wyboru operatora.

Co to koncesja?
Koncesja na usługi w naszym porządku prawnym w wielu kwestiach jest zbliżona do umowy na przewozy w formule netto. Jest jednak kilka istotnych różnic, które w niektórych sytuacjach pierwszą z formą kontraktowania czynią korzystniejszą dla organizatorów przewozów. W końcu warto pamiętać, że kilka lat temu kiedy samorządy powiatowe i wojewódzkie szykowały się do uruchamiania „na hurra” linii autobusowych to właśnie koncesja była najczęściej rekomendowanym sposobem wyłonienia operatora oraz z niewiele mniejszą częstotliwością pojawiała się także we wstępnych ogłoszeniach informacyjnym.

Do tej pory jedyne postępowanie o udzielenie koncesji na przewozy autobusowe przeprowadził powiat bytowski. Kilkuletnia umowa z 2017 r. powędrowała do tamtejszego PKS. Powiat miński jest więc drugim samorządem w historii, który decyduje się na taki wybór operatora. Szczegółów nie ma zbyt wiele, ale wszystko zacznie nabierać kształtu z czasem. Skupmy się więc na tym co wiadomo.

Osiem lat jeżdżenia
Powiat chce udzielić wybranemu operatorowi ośmioletniej koncesji na obsługę łącznie ośmiu linii autobusowych. Umowa obowiązywałaby od początku 2020 r. do końca 2027 r. W tym okresie założono, że miałaby zostać wykonana praca eksploatacyjne w wymiarze niespełna 9,4 mln wzkm. W puli tej przewidziano obsługę ośmiu powiatowych linii:

  1. Linia nr 1: Kałuszyn – Mrozy – Wola Rafałowska – Guzew – Trojanów – Jeruzal – Wężyczyn – Latowicz
  1. Linia nr 2: Mińsk Mazowiecki – Janów – Jędrzejów Nowy – Kałuszyn
  1. Linia nr 3: Mińsk Mazowiecki – Pogorzel – Siennica – Wielgolas – Latowicz
  1. Linia nr 4: Mińsk Mazowiecki – Targówka – Cegłów – Mrozy
  1. Linia nr 5: Mińsk Mazowiecki – Stara Niedziałka – Jakubów – Mlęcin – Dobre
  1. Linia nr 6: Mińsk Mazowiecki – Wólka Mińska – Arynów – Brzóze – Ładzyń – Stanisławów
  1. Linia nr 7: Dobre – Poręby Nowe – Stanisławów – Pustelnik – Zagórze – Okuniew – Sulejówek
  1. Linia nr 8: Mińsk Mazowiecki – Stojadła – Arynów – Żuków – Cyganka – Dębe Wielkie – Desno – Halinów – Sulejówek
W ciągu roku operator miałby wykonywać przewozy w wymiarze 1 174 706 wzkm. Jego wynagrodzenie składałoby się z dwóch elementów. Pierwszym byłyby wpływy z biletów, których ceny na ściśle określonych warunkach sam by ustalał. Drugim ma być dopłata do każdego wzkm, która będzie uiszczana przez powiat. Wydaje się, że będzie ona pochodzić ze środków własnych samorządu oraz Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, który powstanie na mocy przepisów tzw. „ustawy PKS-owej”.

Szacunkowa wartość koncesji to 66 464 865 zł netto. Obejmuje ona wszystkie wpływy, na które może liczyć operator. Wedle tego dawałoby to efektywną średnią stawkę za wzkm w wysokości 7,07 zł. Dużo, mało? Ciężko powiedzieć nie znając choćby założeń kontraktu i minimalnego zakreślenia pułapu ryzyk, które będą ciążyły na przewoźniku.

Wieloetapowy konkurs
Mińskie postępowanie będzie miało charakter wieloetapowy. Pierwszym będzie nabór wniosków o udział w postępowaniu oraz kwalifikacja przewoźników do kolejnej rundy, czyli negocjacji treści warunków umowy koncesyjnej. Jeżeli chodzi o warunki udziału w pierwszym etapie konieczne jest:

  • osiągnięcie średniorocznego obrotu w ciągu ostatnich trzech lat na poziomie min. 8 mln PLN
  • posiadanie ubezpieczenia od prowadzonej działalności na kwotę min. 1 mln PLN
  • wykonanie przewozów autobusowych, najlepiej w ramach transportu publicznego w ciągu ostatnich trzech lat o łącznej wartości min. 8 mln PLN brutto, w ilości min. 1,2 mln w okresie jednego roku
  • dysponowanie lub możliwość dysponowania min. 27 autobusami, w tym co najmniej dziewięcioma nie starszymi niż z 2014 r., częściowo niskopodłogowymi oraz spełniającymi normę czystości spalin Euro 6

W ostatnim etapie powiat zaprosi wszystkich, którzy przejdą kwalifikacje do przedstawienia ofert cenowych. Ma to nastąpić do 15 października, a więc równe cztery miesiące co najmniej potrwa mińskie postępowanie. Oferty, które otrzymają urzędnicy miałyby zostać ocenione przy pomocy czterech kryteriów:

  • wysokość dopłaty do wzkm – 70%
  • używanie pojazdów o obniżonej emisji spalin – 15%
  • ułatwienia dla niepełnosprawnych – 10%
  • podnoszenie komfortu pasażerów – 5%
Co więc można powiedzieć o mińskim postępowaniu? Na pewno jest to coś nowego i pewnie wszyscy będą patrzyli jak wyjdzie ten eksperyment. Z kolei z punktu widzenia przewoźników na pewno błędem jest brak choćby szczątkowej koncepcji działalności przewozowej oraz choć częściowego zarysowania ryzyk, które na nich mogą ciążyć. Z drugiej jednak strony powinno cieszyć, że treść umowy będzie negocjowana z zainteresowanymi firmami. Jedna jaskółka jednak wiosnę czyni?