Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Potrójny test Iveco w PKS Rzeszów! Urbanway 12 CNG i 2 x Crossway

infobus
09.10.2018 12:45
Potrójny testy za jednym zamachem? W Rzeszowie to jak najbardziej możliwe. Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej testuje aż 3 autobusy Iveco. Wśród nich mamy debiutującego w Polsce Urbanway'a 12. I to z napędem na CNG!
Pierwszym z testowanych autobusów jest Iveco Crossway 10,8LE. Ten sprawdzian najmniej dziwi. W przyszłym roku 39 pojazdów tego typu zasili flotę rzeszowskiego PKS. To efekt dwóch umów zawarty z firmą ABP Bus&Coach ze Słupska, dystrybutorem autobusów z fabryki w Vysoké Mýto w Czechach. Kontrakty opiewają na nieco ponad 37,52 mln PLN brutto. W ramach pierwszego z kontraktów Związek Gmin Podkarpapacka Komunikacja Samochodowa- właściciel PKS- kupi za 23 831 250 PLN brutto 25 sztuk Crossway'ów 10,8LE. Daje to cenę jednostkową na poziomie 775 000 PLN netto. Z kolei druga z umów opiewa na 13 689 900 PLN brutto. Daje to 795 000 PLN netto za jednego z 15 Iveco, których dostawa jest objęta tym zleceniem.
Kolejnym autobusem, który testuje PKS Rzeszów jest Iveco Crossway Line 13M, który w porównaniu do swoich niskowejściowych „braci” jest dedykowany do przewozu pasażerów na dłuższych dystansach. Autobus jest napędzany silnikiem Iveco Tector 7. To jednostka o pojemności 6,7 l, mocy 235 kW i 1100 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która spełnia normę czystości spalin Euro 6. Silnik współpracuje z manualną skrzynią biegów ZF 6S1010BO. Autobus umożliwia podróż 75 pasażerom, w tym 65 na miejscach siedzących.
Prawdziwym hitem jest jednak obecność u rzeszowskiego przewoźnika Iveco Urbanway'a 12 CNG. Wydaje nam się, że to pierwszy w Polsce test pojazdu z tej rodziny. I to od razu w wersji gazowej! Umożliwia on podróż ok. 95 pasażerom, w tym 23 – 28 na miejscach siedzących. Wszystko zależy od wersji, którą postawi przewoźnik.
Sercem pojazdu jest gazowy silnik Iveco Cursor 9 o mocy 228 kW. To niespełna dziewięciolitorowa jednostka, która osiąga 1300 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz oczywiście spełniająca normę Euro 6. Można ją blokować z automatyczną skrzynią biegów typu ZF 6AP1400B Ecolife lub Voith D854.6 Diwa. CNG jest magazynowane w 4 butlach zamontowanych wzdłużnie na dachu autobusu, każda o pojemności 315 lub 320 l.
Czy przeprowadzane z takich rozmachem testy przekupują się na kolejne zakupy dla rzeszowskiego PKS? To całkiem możliwe. Na szczegóły będziemy jednak musieli trochę poczekać.