Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Potęgowo z trzema ofertami na autobus szkolny

infobus
29.01.2021 12:00

Polski rynek autobusów szkolnych powoli odradza się dzięki rządowemu programowi „Kangur”, który jednak dotyczy tylko pojazdów zasilanych elektrycznie (o którym pisaliśmy m.in. TUTAJ).

Natomiast liczba zamówień na klasyczne „gimbusy” – z silnikami diesla, kupowanymi przez gminy z własnych środków – jest na minimalnym poziomie, dlatego śledzimy losu jednego z nielicznych tego typu zamówień w Polsce, ogłoszonego przez Gminę Potęgowo. Okazuje się, że nie tylko. Swoje oferty we tym postępowaniu złożyło aż trzech producentów.

SZKOLNE WYMAGANIA

Pomorska Gmina Potęgowo chce kupić fabrycznie nowy szkolny autobus klasy MAXI wyprodukowany w 2021 r. o następujących parametrach

  • liczba pasażerów: min. 50 miejsc siedzących plus kierowca z możliwością przewozu osób stojących – wszystkie miejsca pasażerskie umiejscowione za plecami kierowcy (nie dopuszcza się zastosowania miejsca pasażerskiego obok kierowcy)
  • maksymalna długość do 13 m – maksymalna wysokość do 3,35 m bądź maksymalna wysokość 3,41 m z możliwością opuszczenia autobusu do wysokości 3,35 m
  • liczba osi 2 – układ drzwi 1-1-0
  • układ napędowy – rodzaj paliwa: olej napędowy – pojemność zbiornika paliwa min. 300 dm3 – pojemność zbiornika Ad blue min. 45 litrów – minimalna moc silnika 360 KM – minimalna pojemność silnika 10 500 cm3 – silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym z turbodoładowaniem spełniający co najmniej normę emisji spalin Euro 6 – skrzynia biegów
  • systemy bezpieczeństwa: – ostrzegający o przekroczeniu linii LDW – system zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania – system kontroli trakcji – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania pomiędzy osią przednią a tylną – układ stabilizacji toru jazdy TC – czujnik przeciwpożarowy z przewodem detekcyjnym do monitorowania komory silnika
  • zawieszenie – oś przednia na zawieszeniu pneumatycznym niezależnym – oś napędowa na zawieszeniu pneumatycznym niezależnym – elektroniczne sterowanie poziomowaniem zawieszenia pojazdu z funkcją przyklękiem
  • szyby boczne i tylna podwójne, przyciemniane – podwójna szyba w drzwiach przednich zapobiegająca zaparowywaniu
  • oświetlenie obszaru drzwi zewnętrznych włączane automatycznie w momencie otwierania drzwi, świecące w sposób ciągły aż do momentu całkowitego zamknięcia – oświetlenie schodów w drzwiach wejściowych autobusu
  • klimatyzacja i ogrzewanie sterowane wspólnym sterownikiem – dwustrefowa klimatyzacja sterowana elektronicznie dla kierowcy oraz przedziału pasażerskiego – ogrzewanie konwektorowe oraz nagrzewnice sufitowe – ogrzewanie postojowe min. 30 KW – grzejniki z nadmuchem ciepłego powietrza na schody w drzwiach przednich i środkowych – grzejnik z nadmuchem w miejscu pracy kierowcy.
  • fotele w przestrzeni pasażerskiej: komfortowe, miękkie tapicerowane, z regulacją oparcia i podłokietnikami od strony przejścia.
  • pasy bezpieczeństwa dwupunktowe (biodrowe)
  • kolor nadwozia do uzgodnienia z zamawiającym po wyborze oferty. Wykonawca przedstawi propozycję min. 4 stonowanych kolorów lakierów z oficjalnej oferty handlowej producenta. Ostatecznie zamawiający dokona wyboru koloru po wyborze oferty, na etapie podpisania umowy.
  • monitoring: kamera drzwi środkowych + kamera cofania z sygnałem dźwiękowym

Trzy oferty

Przy takich zapisu SIWZ swoje propozycje złożyły trzy firmy, które od razu odpowiedziały też na kluczowe pytania pod względem oceny ofert, czyli:

  1. zaoferowanie silnika tego samego producenta co nadwozie autobusu;
  2. okres gwarancji na pojazd bez limitu przebiegu kilometrów wraz z usługą bezpłatnego serwisu w autoryzowanym serwisie producenta w zakresie napraw autobusów;
  3. okres gwarancji na perforację poszyć zewnętrznych oraz szkieletu podwozia i nadwozia;
  4. okres gwarancji na powłoki lakiernicze
  5. zaoferowanie autobusu z mocą silnika większą niż 319,6 KM

I tak:

  • Scania Polska zaproponowała ceną 1.070.628,90 zł, a w zakresie pozostałych pkt. mamy takie odpowiedzi:
  1. NIE
  2. 60 m-cy
  3. 12 lat
  4. 6 lat
  5. 410 KM
  • ABP Bus & Coach z ceną 860.877,00 zł i opcjami:
  1. TAK
  2. 60 m-cy
  3. 14 lat
  4. 7 lat
  5. 319,6 KM
  • MAN Truck & Bus Polska z ceną 877.851,00 zł z i z ofertą obejmującą:
  1. TAK
  2. 24 m-ce
  3. 14 lat
  4. 7 lat
  5. 360 KM

Z kolei kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia wynosi 870.000,00 zł, co oznacza, że tylko oferta ABP zapewne z modelem Iveco Crossway 12 zmieściła się w budżecie. Dodajmy, że data dostawy nowego autobusu jest dość odległa i tym samym przyjazna dla producentów – to 31.07.2021.

Czekamy na wybór najkorzystniejszej oferty.