Postbus wprowadza kolejne hybrydy
infobus
25.01.2012 10:03
Postbus wprowadza kolejne hybrydy
Pod koniec 2011 r. szwajcarski przewoźnik Postbus wprowadził na linie w kantonie Graubünden dwa autobusy hybrydowe Volvo 7700H. Firma ma już łącznie 11 hybryd szwedzkiego producenta wyprodukowanych w fabryce we Wrocławiu, które są eksploatowane w Szwajcarii i księstwie Liechtenstein. Najnowsze nabytki użytkowane są na trasie Landquart – Zizers – trasa Dworzec Untervaz. Przy okazji przypomnijmy, że Postbus przeprowadził –jako jeden z pierwszych przewoźników w Europie –ciekawy test i porównał wyniki autobusu hybrydowego Volvo 7700 z użytkowanymi przez siebie klasycznymi pojazdami z silnikiem Diesla: Volvo B7L, Mercedes-Benz Citaro i MAN Lion`s City. Przypomnijmy, że pierwszy hybrydowy autobus w barwach Postbus trafił do Szwajcarii na początku 2010 r. i w połowie kwietnia rozpoczął obsługę linii w Bernie. Od razu poddano go dokładnym badaniom i przez cztery miesiące w okresie letnim przeszedł szereg testów eksploatacyjnych. W tym czasie precyzyjnie obliczono jego zużycie paliwa w rozmaitych warunkach,. Następnie porównywano te dane z klasycznymi pojazdami z floty przewoźnika, użytkowanymi na tej samej linii. Firma wybrała tutaj modele: Volvo B7L (prawdopodobnie chodzi tutaj o pojazd na podwoziu Volvo z aluminiową zabudową firmy Hess), MAN Lion`s City i Mercedes-Benz Citaro.
Szczegółowe wyniki porównania hybrydy z autobusami z silnikami Diesla pokazuje zamieszczona poniżej tabela, teraz przedstawiamy główne wnioski:
– Volvo 7700 H zużywał średnio o 20% mniej paliwa niż Mercedes-Benz Citaro oraz odpowiednio 28% i 29% w porównaniu do modeli Volvo i MAN. To zdaniem przewoźnika, jak na pilotażowy egzemplarz całkiem przyzwoite wyniki, spełniające zakładane wcześniej oszczędności;
– w ogólnym porównaniu kosztów eksploatacyjnych autobus hybrydowy generuje wyższe koszty niż jego klasyczny odpowiednik z silnikiem Diesela. Tutaj PostBus wziął pod uwagę wartość inwestycji oraz koszt obsługi i serwisu w tym samym okresie użytkowania z tym samym przebiegiem. Firma ocenia, że całkowite koszty użytkowania hybrydy są wyższe o około 11,000-15,000 CHF rocznie. To przede wszystkim efekt wysokiej ceny zakupu pojazdu hybrydowego. Zdaniem PostBus średnia cena nowego niskopodłogowego autobusu miejskiego z napędem hybrydowym wynosi ok. 520.000 CHF, natomiast jego odpowiednik z silnikiem wysokoprężnym kosztuje ok. 400.000 CHF. Do tego dochodzą wyższe stopy opracowania kredytu czy leasingu. Ponadto w koszt eksploatacji autobusu hybrydowego musimy „wrzucić”wymianę baterii, co zdaniem szwajcarskiego przewoźnika generuje dodatkowy wydatek rzędu ok 50000 CHF. Dlatego też szacuje się, że koszty naprawy autobusu hybrydowego jest o 10 centów wyższy za kilometr niż klasycznego pojazdu. Oczywiście ten czynnik można ocenić dokładnie dopiero po kilku latach pracy. Na razie to tylko szacunki.
Jednak wówczas PostBus nie podjął się jednostronnej odpowiedzi na pytanie, czy opłaca się zakupić autobusu hybrydowy, czy też nie. Przewoźnik zaznaczył, że podwyżka oleju napędowego o kilkadziesiąt centów może już zmienić tą kalkulację na korzyść hybrydy. Ponadto, wielkoseryjna produkcja pojazdów hybrydowych na pewno przyczyni się do stopniowego obniżenia kosztów ich zakupu w przyszłości. Dodatkowo stosowane baterie stają się nie tylko coraz mocniejsze i trwalsze, ale także coraz tańsze. Z tego można wywnioskować, że czas działa na korzyść autobusów hybrydowych. I tak jest. Zakup 10 autobusów hybrydowych na przestrzeni dwóch ubiegłych lat przez PostBus jak najbardziej potwierdza ten fakt.
Tabela 1. Porównanie danych eksploatacyjnych autobusów
Volvo 7700 Hybrid
|
Volvo B7L
|
Mercedes-Benz Citaro
|
MAN Lion’s City
|
|
Przebieg [km]
|
15,075
|
29,219
|
21,114
|
23,945
|
Zużycie paliwa [l/km]
|
28.6
|
39.9
|
35.8
|
40.6
|
Różnica Hybryda –Diesel [%]
|
28.2
|
20.0
|
29.4
|
|
Łączy koszt [CHF/rok]*
|
115,000
|
102,000
|
100,000
|
103,000
|
* koszt z VAT plus remonty, inwestycje, odsetki i odpisy. Koszt hybrydy liczony z jedną wymianą baterii w 12-letnim okresie użytkowania. Koszt oleju napędowego 1,00 CHF (aktualna cena netto –bez VAT i podatków).