Posłowie pytają o Autosan i PGE. Minister Sasin odpowiada
W Sejmie pojawiło się kilka interpelacji poselskich dotyczących aktualnej sytuacji sanockiej fabryki autobusów.
To pokazuje, że sytuacja jest tam poważna, a historia nieudanego przejęcia Autosanu przez koncern PGE skłania do wniosku, że grupa PGZ cały czas nie ma pomysłu na tę firmę i staje się ona coraz większą "kulą u nogi".
Podwójne zapytanie
Sprawą Autosanu zainteresował się m.in. poseł Paweł Bejda. Wystosowana przez niego interpelacja nie pozostawia suchej nitki na działaniach PGZ. Przypominamy, że Autosan trafił w ręce zbrojeniowej Grupy w 2016 roku. Z informacji publikowanych przez "Gazetę Prawną" wynika, że w latach 2016-2019 Autosan wygenerować miał straty w wysokości 65 mln zł. Obecnie PGZ szuka dla firmy nowego inwestora, bo jej profil "nie pasuje do grupy zbrojeniowej".
I właśnie do sprzedaży sanockiej firmy nawiązuje w swojej pierwszej interpelacji (z 17 maja) poseł Bejda, zadając kilka celnych pytań:
- W 2018 r., podczas kampanii samorządowej w Sanoku prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński, powiedział mieszkańcom miasta Sanoka, że trwa proces przejęcia Autosana przez państwowego giganta PGE i dzięki temu Autosan ma wielką przyszłość. W tym samym czasie prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy Autosan, powiedział, że gdyby proces przejęcia Autosana przez PGE był daleko zaawansowany spółka giełdowa musiałaby wydać komunikat, a takiego komunikatu nie wydano.
Proszę o wyjaśnienie, jakie podjęto działania w kierunku przejęcia Autosana przez PGE i na jakim etapie jest obecnie ten proces? - W 2015 r. przed zakładem Autosan przyszła premier Beata Szydło powiedziała, że czas skończyć z tym myśleniem co by tu jeszcze sprzedać i zacząć myśleć w co by tu jeszcze zainwestować. Kiedy po 6 latach rządów PiS nadzorowane przez rząd spółki sprzedają Autosan, proszę o informacje, jakie kwoty w tym czasie zainwestowano w Autosan i z jakich powodów zakład ten planowany jest do sprzedaży?
- W jednym z wywiadów, na pytanie dziennikarza po co wsadzono wam ten Autosan, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej powiedział, że to już nie pytanie do niego.
Proszę o wyjaśnienie, czy przejmując Autosan rząd PiS miał przygotowaną jakąkolwiek strategię na rozwój zakładu czy też od samego początku rząd oszukiwał mieszkańców miasta Sanoka, wykorzystując Autosan wyłącznie do celów politycznych? - Mając na uwadze obietnice premier Beaty Szydło o produkcji w Autosanie pojazdów dla wojska (nie wyłącznie autobusów), proszę o informacje, czy po przejęciu zakładu brał on udział w jakichkolwiek zamówieniach na pojazdy dla polskiej armii, a jeżeli tak, to w jakich?
- Czy w latach 2015-2020, polskie spółki oferowały Autosanowi współpracę polegającą na produkcji w sanockich zakładach pojazdów opancerzonych? Jeżeli tak, to kiedy takie propozycje zostały przekazane do Autosana, czego dotyczyły i jakie działania w tym zakresie podjęto?
- Od wielu lat Siły Zbrojne potrzebują wymiany całej floty kołowych pojazdów opancerzonych w układzie 4x4. Polska Grupa Zbrojeniowa nie posiada zakładu z takim potencjałem przemysłowym, ale przejmując Autosan można było w Sanoku takie zdolności przemysłowe zbudować. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego przez niemalże 6 lat nie wykorzystano sanockiego Autosana do tego, aby jako zakład należący do PGZ zaczął realizować dostawy pojazdów wojskowych, dając przy tym silny impuls rozwojowy dla Sanoka i całego regionu?
Pierwsze odpowiedzi
10 czerwca na poselskie pytania odpowiedział Jacek Sasin, minister aktywów państwowych. Wyłania się z nich obraz, że Autosan jest w dobrej kondycji, a PGE odstąpiło od zakupu firmy z uwagi na wysoką cenę, co uznano za normalną decyzję biznesową i nie ponowiono oferty sprzedaży energetycznemu koncernowi. Wicepremier Sasin pisze:
- Przedmiotem działalności Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. (PGZ S.A.) jest przede wszystkim produkcja zbrojeniowa. Z uwagi na fakt, że Autosan sp. z o.o. funkcjonuje w odrębnym, komercyjnym segmencie rynku, właściciele spółki tj. HSW S.A. oraz PIT-RADWAR S.A. (spółki Grupy PGZ) – rozpoczęli proces zbycia udziałów spółki i pozyskania inwestora w celu rozwoju przedsiębiorstwa. W sierpniu 2018 r. PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. w piśmie skierowanym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. wyraziła wstępne zainteresowanie nabyciem udziałów Autosan sp. z o.o. We wrześniu 2018 r., PGZ S.A. potwierdził gotowość podjęcia rozmów w sprawie sprzedaży przez Grupę Kapitałową PGZ S.A. udziałów Autosan sp. z o.o. W październiku 2018 r. zawarto umowę o zachowaniu poufności pomiędzy PGZ S.A., Autosan sp. z o.o., PGE S.A., Huta Stalowa Wola S.A. oraz PIT- RADWAR S.A., w ramach której badana była możliwość potencjalnego nabycia 100% udziałów w spółce Autosan sp. z o.o. W okresie marzec – lipiec 2019 roku PGE S.A. przeprowadziła badanie due diligence w obszarach: finansowo-podatkowym, komercyjno-technicznym oraz prawnym. Dokonano także wyceny Autosan sp. z o.o. W sierpniu 2019 roku PGE S.A. złożyła wstępną, niewiążącą ofertę nabycia 100 % udziałów Autosan sp. z o.o. z terminem ważności 60 dni, którą złożono do Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., Huty Stalowa Wola S.A. oraz PIT-RADWAR S.A. W październiku 2019 roku PGZ S.A. odpowiedziała na ofertę PGE S.A., potwierdzając zainteresowanie sprzedażą udziałów Autosan sp. z o.o., oraz poinformowała, że wskazana w niewiążącej ofercie PGE S.A. cena jest niezadowalająca dla PIT-RADWAR S.A. oraz HSW S.A. W związku z dużymi rozbieżnościami dotyczącymi wyceny udziałów Autosan sp. z o.o. pomiędzy PGE S.A., a sprzedającymi, w grudniu 2019 r. Zarząd PGE S.A. podjął decyzję o odstąpieniu od dalszych rozmów i zamknięciu projektu.
- PGZ S.A. wspiera Autosan w realizacji programu rewitalizacji produkcji autobusów w Sanoku. W marcu 2016 r. Autosan sp. z o.o. nabył zorganizowaną część przedsiębiorstwa od syndyka masy upadłościowej Autosan S.A. Właścicielami podmiotu nabywającego zorganizowaną część przedsiębiorstwa są spółki wchodzące w skład Grupy PGZ. Do tej pory udziałowcy (HSW, PIT-RADWAR) zainwestowali w spółkę Autosan łącznie 89 730 000 zł. Obecnie Autosan rozwija produkcję we wszystkich rodzajach ekologicznych autobusów zasilanych ON (Euro 6D) i gazem ziemnym CNG. Fabryka wykazuje zdolność do produkowania własnych konstrukcji autobusów niskoemisyjnych i elektrycznych. Rozwój dalszych możliwości produkcyjnych wymaga zaangażowania kolejnych środków, dlatego udziałowcy podjęli próbę zbycia udziałów spółki i pozyskania dla niej inwestora, który będzie w najlepszy możliwy sposób zagwarantować dalszy rozwój Spółki.
- Autosan jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw w Polsce z ponad 189-letnią historią. Fabryka stanowiła symbol i chlubę miasta, a Sanok kojarzony był przede wszystkim w Polsce i Europie właśnie z marką Autosan. Spółkę doprowadzono do zapaści finansowej i upadłości (od października 2013 roku w stanie upadłości). Rząd Prawa i Sprawiedliwości za swój cel postawił sobie odbudowę zdolności przemysłu, w tym rewitalizację produkcji autobusów w Sanoku i ochronę miejsc pracy (największy pracodawca w regionie). Obecnie zakład funkcjonuje zatrudniając około 400 osób, autobusy znajdują nabywców oraz istnieje perspektywa rozwoju produkcji własnych konstrukcji autobusów niskoemisyjnych i elektrycznych. Należy także podkreślić, iż Spółka zbudowała w zasadzie swoje kompetencje od nowa i dokonuje ich poszerzania. Autobusy Autosan są z powodzeniem użytkowane a jakością dorównują konkurencji funkcjonującej na rynku.
- - 6. W latach 2018-2021 Autosan podpisał umowy o wartości przekraczającej 70 mln zł na produkty znajdujące się w ofercie dla Sił Zbrojnych tj. autobusy, kontenery, nadwozia, kabiny, przyczepy.
Ponowne zapytanie
Jednak te odpowiedzi ministra Sasina nie zadowoliły posła Bejdę, który tak skomentował odpowiedzi wicepremiera:
-„Szczególnie dziękuje za potwierdzenie informacji, że Polska Grupa Zbrojeniowa kupiła zakłady Autosan bez zamiaru rozwoju sanockiego zakładu w kierunku produkcji pojazdów wojskowych, co obiecywała przecież Pani premier Beata Szydło w 2016 r. A także za informacje, że przez 6 lat, pomimo wielu zadań na dostawy pojazdów dla wojska, Autosan ani razu nie brał udziału w tych postępowaniach, a produkcja wojskowa ograniczała się do dostaw kabin pojazdów wojskowych i kontenerów. Dziękuję również za wyjaśnienie sytuacji, w której Pan publicznie deklarował nową przyszłość dla Autosana poprzez przejęcie przez PGE, a PGE zrezygnowała z nabycia sanockich zakładów, gdyż PGZ po prostu za dużo chciała za ten zakład pieniędzy – z przekąsem podsumowuje poseł Paweł Bejda.
Poseł ponowie dopytał o rozpoczęty „proces zbycia udziałów spółki i pozyskania inwestora w celu rozwoju przedsiębiorstwa”. Jednak druga tura odpowiedzi wicepremiera jest jeszcze bardziej lakoniczna i w zasadzie nic nowego nie wnosi do sprawy, także przytaczamy ją w telegraficznym skrócie:
-„W marcu 2016 roku Autosan sp. z o.o. nabył zorganizowaną część przedsiębiorstwa od syndyka masy upadłościowej Autosan S.A. Właścicielami podmiotu nabywającego zorganizowaną część przedsiębiorstwa były spółki HSW S.A. i PIT-RADWAR S.A., tj. spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej PGZ S.A. Konsorcjum złożone ze spółek Grupy PGZ w swojej ofercie zakupu złożonej syndykowi zadeklarowało m.in. zachowanie miejsc pracy i przejęcie pracowników (ok. 300 osób) oraz utrzymanie produkcji. Spółki PGZ zdecydowały się na zakup udziałów Autosan sp. z o.o. z kilku powodów. Najważniejszym była chęć utrzymania zdolności produkcyjnych polskich autobusów oraz produkcji specjalnej dla Sił Zbrojnych. Przejęcie Autosanu w 2016 r. umożliwiło powrót Spółki na rynek, stworzenie w Spółce nowych kompetencji, które będą mogły zostać skutecznie wykorzystane także dla szeroko rozumianego interesu Państwa. Spółka dynamicznie odbudowuje potencjał produkcyjny i sprzedażowy. Zaznaczyć przy tym należy, iż jest to proces skomplikowany i w zasadzie potencjał Spółki budowany był od zera, co przy obecnej konkurencji znajdującej się na rynku było i jest procesem stanowiącym duże wyzwanie. Nie mniej jednak Spółka posiada w swojej ofercie autobusy oraz autokary, które mogą stanowić realną konkurencję na rynku – podsumowuje Jacek Sasin - minister aktywów państwowych, jednocześnie zasłaniając się tajemnicą handlową przy pytaniu o los produkcji kołowych pojazdów opancerzonych Cobra 2 w Sanoku.