Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Posłowie pytają o Autosan i PGE. Minister Sasin odpowiada

infobus
12.07.2021 11:00
W Sejmie pojawiło się kilka interpelacji poselskich dotyczących aktualnej sytuacji sanockiej fabryki autobusów.

To pokazuje, że sytuacja jest tam poważna, a historia nieudanego przejęcia Autosanu przez koncern PGE skłania do wniosku, że grupa PGZ cały czas nie ma pomysłu na tę firmę i staje się ona coraz większą "kulą u nogi".

Podwójne zapytanie

Sprawą Autosanu zainteresował się m.in. poseł Paweł Bejda. Wystosowana przez niego interpelacja nie pozostawia suchej nitki na działaniach PGZ. Przypominamy, że Autosan trafił w ręce zbrojeniowej Grupy w 2016 roku. Z informacji publikowanych przez "Gazetę Prawną" wynika, że w latach 2016-2019 Autosan wygenerować miał straty w wysokości 65 mln zł. Obecnie PGZ szuka dla firmy nowego inwestora, bo jej profil "nie pasuje do grupy zbrojeniowej".

I właśnie do sprzedaży sanockiej firmy nawiązuje w swojej pierwszej interpelacji (z 17 maja) poseł Bejda, zadając kilka celnych pytań:

  1. W 2018 r., podczas kampanii samorządowej w Sanoku prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński, powiedział mieszkańcom miasta Sanoka, że trwa proces przejęcia Autosana przez państwowego giganta PGE i dzięki temu Autosan ma wielką przyszłość. W tym samym czasie prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy Autosan, powiedział, że gdyby proces przejęcia Autosana przez PGE był daleko zaawansowany spółka giełdowa musiałaby wydać komunikat, a takiego komunikatu nie wydano.
    Proszę o wyjaśnienie, jakie podjęto działania w kierunku przejęcia Autosana przez PGE i na jakim etapie jest obecnie ten proces?
  2. W 2015 r. przed zakładem Autosan przyszła premier Beata Szydło powiedziała, że czas skończyć z tym myśleniem co by tu jeszcze sprzedać i zacząć myśleć w co by tu jeszcze zainwestować. Kiedy po 6 latach rządów PiS nadzorowane przez rząd spółki sprzedają Autosan, proszę o informacje, jakie kwoty w tym czasie zainwestowano w Autosan i z jakich powodów zakład ten planowany jest do sprzedaży?
  3. W jednym z wywiadów, na pytanie dziennikarza po co wsadzono wam ten Autosan, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej powiedział, że to już nie pytanie do niego.
    Proszę o wyjaśnienie, czy przejmując Autosan rząd PiS miał przygotowaną jakąkolwiek strategię na rozwój zakładu czy też od samego początku rząd oszukiwał mieszkańców miasta Sanoka, wykorzystując Autosan wyłącznie do celów politycznych?
  4. Mając na uwadze obietnice premier Beaty Szydło o produkcji w Autosanie pojazdów dla wojska (nie wyłącznie autobusów), proszę o informacje, czy po przejęciu zakładu brał on udział w jakichkolwiek zamówieniach na pojazdy dla polskiej armii, a jeżeli tak, to w jakich?
  5. Czy w latach 2015-2020, polskie spółki oferowały Autosanowi współpracę polegającą na produkcji w sanockich zakładach pojazdów opancerzonych? Jeżeli tak, to kiedy takie propozycje zostały przekazane do Autosana, czego dotyczyły i jakie działania w tym zakresie podjęto?
  6. Od wielu lat Siły Zbrojne potrzebują wymiany całej floty kołowych pojazdów opancerzonych w układzie 4x4. Polska Grupa Zbrojeniowa nie posiada zakładu z takim potencjałem przemysłowym, ale przejmując Autosan można było w Sanoku takie zdolności przemysłowe zbudować. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego przez niemalże 6 lat nie wykorzystano sanockiego Autosana do tego, aby jako zakład należący do PGZ zaczął realizować dostawy pojazdów wojskowych, dając przy tym silny impuls rozwojowy dla Sanoka i całego regionu?

Pierwsze odpowiedzi

10 czerwca na poselskie pytania odpowiedział Jacek Sasin, minister aktywów państwowych. Wyłania się z nich obraz, że Autosan jest w dobrej kondycji, a PGE odstąpiło od zakupu firmy z uwagi na wysoką cenę, co uznano za normalną decyzję biznesową i nie ponowiono oferty sprzedaży energetycznemu koncernowi. Wicepremier Sasin pisze:

  1. Przedmiotem działalności Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. (PGZ S.A.) jest przede wszystkim produkcja zbrojeniowa. Z uwagi na fakt, że Autosan sp. z o.o. funkcjonuje w odrębnym, komercyjnym segmencie rynku, właściciele spółki tj. HSW S.A. oraz PIT-RADWAR S.A. (spółki Grupy PGZ) – rozpoczęli proces zbycia udziałów spółki i pozyskania inwestora w celu rozwoju przedsiębiorstwa. W sierpniu 2018 r. PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. w piśmie skierowanym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. wyraziła wstępne zainteresowanie nabyciem udziałów Autosan sp. z o.o. We wrześniu 2018 r., PGZ S.A. potwierdził gotowość podjęcia rozmów w sprawie sprzedaży przez Grupę Kapitałową PGZ S.A. udziałów Autosan sp. z o.o. W październiku 2018 r. zawarto umowę o zachowaniu poufności pomiędzy PGZ S.A., Autosan sp. z o.o., PGE S.A., Huta Stalowa Wola S.A. oraz PIT- RADWAR S.A., w ramach której badana była możliwość potencjalnego nabycia 100% udziałów w spółce Autosan sp. z o.o. W okresie marzec – lipiec 2019 roku PGE S.A. przeprowadziła badanie due diligence w obszarach: finansowo-podatkowym, komercyjno-technicznym oraz prawnym. Dokonano także wyceny Autosan sp. z o.o. W sierpniu 2019 roku PGE S.A. złożyła wstępną, niewiążącą ofertę nabycia 100 % udziałów Autosan sp. z o.o. z terminem ważności 60 dni, którą złożono do Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., Huty Stalowa Wola S.A. oraz PIT-RADWAR S.A. W październiku 2019 roku PGZ S.A. odpowiedziała na ofertę PGE S.A., potwierdzając zainteresowanie sprzedażą udziałów Autosan sp. z o.o., oraz poinformowała, że wskazana w niewiążącej ofercie PGE S.A. cena jest niezadowalająca dla PIT-RADWAR S.A. oraz HSW S.A. W związku z dużymi rozbieżnościami dotyczącymi wyceny udziałów Autosan sp. z o.o. pomiędzy PGE S.A., a sprzedającymi, w grudniu 2019 r. Zarząd PGE S.A. podjął decyzję o odstąpieniu od dalszych rozmów i zamknięciu projektu.
  2. PGZ S.A. wspiera Autosan w realizacji programu rewitalizacji produkcji autobusów w Sanoku. W marcu 2016 r. Autosan sp. z o.o. nabył zorganizowaną część przedsiębiorstwa od syndyka masy upadłościowej Autosan S.A. Właścicielami podmiotu nabywającego zorganizowaną część przedsiębiorstwa są spółki wchodzące w skład Grupy PGZ. Do tej pory udziałowcy (HSW, PIT-RADWAR) zainwestowali w spółkę Autosan łącznie 89 730 000 zł. Obecnie Autosan rozwija produkcję we wszystkich rodzajach ekologicznych autobusów zasilanych ON (Euro 6D) i gazem ziemnym CNG. Fabryka wykazuje zdolność do produkowania własnych konstrukcji autobusów niskoemisyjnych i elektrycznych. Rozwój dalszych możliwości produkcyjnych wymaga zaangażowania kolejnych środków, dlatego udziałowcy podjęli próbę zbycia udziałów spółki i pozyskania dla niej inwestora, który będzie w najlepszy możliwy sposób zagwarantować dalszy rozwój Spółki.
  3. Autosan jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw w Polsce z ponad 189-letnią historią. Fabryka stanowiła symbol i chlubę miasta, a Sanok kojarzony był przede wszystkim w Polsce i Europie właśnie z marką Autosan. Spółkę doprowadzono do zapaści finansowej i upadłości (od października 2013 roku w stanie upadłości). Rząd Prawa i Sprawiedliwości za swój cel postawił sobie odbudowę zdolności przemysłu, w tym rewitalizację produkcji autobusów w Sanoku i ochronę miejsc pracy (największy pracodawca w regionie). Obecnie zakład funkcjonuje zatrudniając około 400 osób, autobusy znajdują nabywców oraz istnieje perspektywa rozwoju produkcji własnych konstrukcji autobusów niskoemisyjnych i elektrycznych. Należy także podkreślić, iż Spółka zbudowała w zasadzie swoje kompetencje od nowa i dokonuje ich poszerzania. Autobusy Autosan są z powodzeniem użytkowane a jakością dorównują konkurencji funkcjonującej na rynku.
  4. - 6. W latach 2018-2021 Autosan podpisał umowy o wartości przekraczającej 70 mln zł na produkty znajdujące się w ofercie dla Sił Zbrojnych tj. autobusy, kontenery, nadwozia, kabiny, przyczepy.

Ponowne zapytanie

Jednak te odpowiedzi ministra Sasina nie zadowoliły posła Bejdę, który tak skomentował odpowiedzi wicepremiera:

-„Szczególnie dziękuje za potwierdzenie informacji, że Polska Grupa Zbrojeniowa kupiła zakłady Autosan bez zamiaru rozwoju sanockiego zakładu w kierunku produkcji pojazdów wojskowych, co obiecywała przecież Pani premier Beata Szydło w 2016 r. A także za informacje, że przez 6 lat, pomimo wielu zadań na dostawy pojazdów dla wojska, Autosan ani razu nie brał udziału w tych postępowaniach, a produkcja wojskowa ograniczała się do dostaw kabin pojazdów wojskowych i kontenerów. Dziękuję również za wyjaśnienie sytuacji, w której Pan publicznie deklarował nową przyszłość dla Autosana poprzez przejęcie przez PGE, a PGE zrezygnowała z nabycia sanockich zakładów, gdyż PGZ po prostu za dużo chciała za ten zakład pieniędzy – z przekąsem podsumowuje poseł Paweł Bejda.

Poseł ponowie dopytał o rozpoczęty „proces zbycia udziałów spółki i pozyskania inwestora w celu rozwoju przedsiębiorstwa”. Jednak druga tura odpowiedzi wicepremiera jest jeszcze bardziej lakoniczna i w zasadzie nic nowego nie wnosi do sprawy, także przytaczamy ją w telegraficznym skrócie:

-„W marcu 2016 roku Autosan sp. z o.o. nabył zorganizowaną część przedsiębiorstwa od syndyka masy upadłościowej Autosan S.A. Właścicielami podmiotu nabywającego zorganizowaną część przedsiębiorstwa były spółki HSW S.A. i PIT-RADWAR S.A., tj. spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej PGZ S.A. Konsorcjum złożone ze spółek Grupy PGZ w swojej ofercie zakupu złożonej syndykowi zadeklarowało m.in. zachowanie miejsc pracy i przejęcie pracowników (ok. 300 osób) oraz utrzymanie produkcji. Spółki PGZ zdecydowały się na zakup udziałów Autosan sp. z o.o. z kilku powodów. Najważniejszym była chęć utrzymania zdolności produkcyjnych polskich autobusów oraz produkcji specjalnej dla Sił Zbrojnych. Przejęcie Autosanu w 2016 r. umożliwiło powrót Spółki na rynek, stworzenie w Spółce nowych kompetencji, które będą mogły zostać skutecznie wykorzystane także dla szeroko rozumianego interesu Państwa. Spółka dynamicznie odbudowuje potencjał produkcyjny i sprzedażowy. Zaznaczyć przy tym należy, iż jest to proces skomplikowany i w zasadzie potencjał Spółki budowany był od zera, co przy obecnej konkurencji znajdującej się na rynku było i jest procesem stanowiącym duże wyzwanie. Nie mniej jednak Spółka posiada w swojej ofercie autobusy oraz autokary, które mogą stanowić realną konkurencję na rynku – podsumowuje Jacek Sasin - minister aktywów państwowych, jednocześnie zasłaniając się tajemnicą handlową przy pytaniu o los produkcji kołowych pojazdów opancerzonych Cobra 2 w Sanoku.