Posłowie chcą większego dofinansowania z FRPA. 8 zł do wzkm!
Ostatnio w Sejmie pojawiło się kilka interpelacji w sprawie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Pierwsza dotyczy ogólnego funkcjonowania systemu, natomiast druga zawiera postulaty w zakresie funkcjonowania FRPA w Małopolsce.
Zwiększyć finasowanie
Na początku lipca posłowie Mirosława Nykiel, Joanna Frydrych i Ewa Kołodziej zgłosili interpelację w zakresie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Jak zauważają parlamentarzyści na wstępie, Fundusz jest dobrym kierunkiem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, jednak jego działanie w praktyce pokazało, że wiele z jego celów nie zostało osiągniętych.
Te wątpliwości zostały zawarte w trzech pytaniach do Ministerstwa Infrastruktury:
-"Czy planowane jest systematyczne podnoszenie wysokości dotacji do wozokilometra, aby jak najbardziej zrównać go z poziomem dotacji w krajach Europy Zachodniej? Obecna kwota dotacji w Polsce wynosi 3 złote. Tym niemniej w krajach takich jak Niemcy, Austria, Czechy czy Słowacja dotacja do wozokilometra wynosi 2-3 euro. Stąd pojawił się postulat podniesienia dotacji do 8 złotych za wozokilometr, przy równoczesnym wsparciu samorządów. Dopiero przy takim poziomie fundusz autobusowy może realnie zadziałać, przywracając zlikwidowane połączenia autobusowe i będąc mocnym impulsem w kierunku zrównoważonego transportu i likwidacji wykluczenia transportowego.
Czy planowane jest wprowadzenie praktyki zawierania umów na obsługę autobusowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej na 5-10 lat, wzorem krajów Europy Zachodniej? Dziesięcioletni kontrakt jest w branży uznawany za absolutną podstawę, gdyż gwarantuje operatorowi obsługującemu połączenia autobusowe, że może zainwestować w nowoczesny tabor czy promocję swoich połączeń. Tymczasem w Polsce dotacje są przyznawane na rok. Do czego to prowadzi, pokazuje przykład transgranicznej „Eurolinii Tatry”. Operator nie tylko obsługiwał połączenia, ale stworzył stronę internetową w trzech językach, prowadził działania marketingowe, zgromadził społeczność pasażerów. Po roku przegrał przetarg na obsługę tej linii, co zniweczyło wszystkie działania operatora mające na celu popularyzację linii.
Czy planowane jest wprowadzenie ustawowego mechanizmu wspierającego marszałków województw w zakładaniu wojewódzkich spółek autobusowych? Mimo iż dotacje z funduszu autobusowego funkcjonują już od trzech lat, nadal sytuacja wygląda tak, że transport publiczny funkcjonuje dobrze głównie w miejscach gdzie jest publiczny operator (komunikacja miejska, publiczne spółki przewozowe założone przez samorządy, samorządowe spółki kolejowe), a nie funkcjonuje tam, gdzie połączenia użyteczności publicznej są zlecane prywatnym przewoźnikom. Przykładowo, w Krakowie funkcjonuje MPK Kraków i prywatny Mobilis. Zaletą tego rozwiązania jest, że marszałkowskie PKS-y mogłyby korzystać z unijnych dotacji na zakupy niskoemisyjnego, niskopodłogowego taboru.
Czekamy na odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Małopolskie wyniki
Z kolei znamy już odpowiedź resortu na interpelację nr 23999 pani poseł Józefy Szczurek – Żelazko w sprawie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, która m.in. zapytała o ogólne podsumowanie działalności programu.
W odpowiedzi Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwa Infrastruktury napisał:
-„Od 2020 roku dysponent dokonuje podziału na województwa kwoty planowanych przychodów Funduszu, która corocznie wynosi 800 mln zł. W wyniku przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków o objęcie w 2021 r. dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 3 995 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 432 763 747,76 zł. Łączna wielkość pracy eksploatacyjnej na liniach objętych wnioskami wynosi 153 837 590,88 wozokilometrów.”
Odnosząc się szczegółowo do pytań dotyczących funkcjonowania Funduszu w województwie małopolskim, sekretarz poinformował, że na 2021 r. dla tego województwa została przyznana kwota 41 453 635,28 zł środków Funduszu. W poniższej tabeli przedstawiono, uzyskane od Wojewody Małopolskiego, dane dotyczące środków Funduszu przekazanych w I kwartale 2021 r. do podmiotów organizujących transport publiczny w województwie małopolskim wraz z liczbą linii uruchomionych z podziałem na powiaty.
Przewozy te obejmują następujące powiaty: · tatrzański – 2 linie · nowosądecki – 2 linie · nowotarski – 3 linie · limanowski – 2 linie · myślenicki – 5 linii · wielicki – 4 linie · m. Tarnów – 1 linia · tarnowski – 1 linia · m. Nowy Sącz – 1 linia · olkuski – 5 linii · chrzanowski - 1 linia · krakowski – 8 linii · m. Kraków – 3 linie · suski – 1 linia · bocheński – 1 linia · proszowicki – 1 linia.