Porozmawiajmy o Mobilisie. Urbino 8,9LE
9 sierpnia Mobilis rozpoczął realizacjękolejnego kontraktu na obsługę linii autobusowych w Warszawie. Na jego potrzebyprzewoźnik pozyskał łącznie 108 pojazdów. Po opisaniu zmodernizowanej zajezdni- można o niej przeczytać tutaj– pora na autobusy. Na początek Solarisy Urbino 8,9LE, których Mobilis pozyskał54 egzemplarze.
Jedna z trzech propozycji producenta zBolechowa w kategorii midi debiutuje w Waszawie. W autobusie może podróżować maksymalnie54 pasażerom. 24 osoby mogą liczyć na przejażdżkę na fotelach Ster 8MU UltraLight. Dwa siedzenia są dostępne z niskiej podłogi. Wszystkie posiadają onetapicerkę ze znanymi od lat motywami warszawskimi. Wejście na pokład do tychniskowejściowych pojazdów jest możliwe dzięki dwóm wejściom w układzie 1-2-0.
Czas na mechanikę. Niespełna dziewięciometrowe”jamniki” są napędzane silnikami Cummins ISB6.7E6. Jednostka opojemności 6,7 l ma 250 KM mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 982 Nm.Została zabudowana centralnie. Zblokowano ją z czterobiegową automatycznąskrzynią biegów Voith Diwa 6. Przekładnia współpracuje z mostem napędowym DanaG150. Zastosowano niezależną przednią oś ZF RL55EC.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowanaza pomocą agregatu Sutrak AC520 o mocy 30 kW. Naturalną wentylację zapewniasześć okien przesuwnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusywyposażono w monitoring oraz system zliczania potoków pasażerskich IRMA Light.
Dostawcą systemu informacji pasażerskiejjest debiutujący w stolicy bydgoski SiMS. Urbino 8,9LE jest wyposażony w czterywyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. W stosunku do krakowskichautobusów Mobilisu w tym przypadku zdecydowano się na zmianę fontu znakówwyświetlanych na tablicach. Pora na wnętrze- tu znajdziemy trzy tablice LCD.Zastosowano dwie o przekątnej 22″, na których prezentowana jest informacjaliniowa oraz reklamy. Z prawej strony, tuż przed drugimi drzwiami zamontowanotablicę 38″, na której informacja liniowa jest prezentowana w formie”e-koralików”.
Nowością są jeszcze dwie rzeczy. Tokasowniki nowej generacji. To także automat biletowy, w którym prócz płatnościbilonem za przejazd można zapłacić również kartą. Producentem urządzeń jestfirma Macrosystem z Warszawy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie nowe Urbino 8,9LE można spotkaćna liniach 126, 133, 161, 163, 195, 196, 203, 204, 206, 207, 211, 245 i 365. I taka sytuacjapotrwa na pewno jeszcze przez kilka dni. Od września mogą nastąpić pewne zmianyprzydziałów, ale to już jest uzależnione od konkretnych decyzji stołecznegoZarządu Transportu Miejskiego.
Warszawska przygoda dziewięciometrowych, bardzobogato wyposażonych „maluchów” potrwa do końca 2023 roku, aż wygaśnieumowa miasta z Mobilisem. W kolejnej części naszego cyklu omówimy Mercedesy Conecto Gnależące do przewoźnika, gdyż i tutaj zaszło bardzo dużo zmian w porównaniutymi, które są znane z Krakowa czy czteroletnich będących własnością MZA.
„