Ponad 130 Solarisów w Krakowie
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia najnowsze Solarisy Urbino dotarły do MPK Kraków. Co ważne –autobusy w nowej kolorystyce zasiliły także zajezdnie Płaszów i Wola Duchacka, gdzie do tej pory stacjonowały pojazdy innych marek. 23 dostarczone autobusy z Bolechowa to efekt realizacji dwóch zamówień z drugiej połowy 2009 roku. Obejmowały one łącznie dostawy 18 fabrycznie nowych Solarisów Urbino 12 oraz 5 przegubowych, osiemnastometrowych Solarisów Urbino 18. Wszystkie pojazdy dostały już do stolicy Małopolski i od czwartku 17 grudnia są kierowane na linie komunikacyjne do obsługi pasażerów komunikacji miejskiej. Krakowskie MPK postawiło w przetargach, jak zwykle, na najwyższą jakość, nowoczesne rozwiązania, a zarazem komfort podróżnych. Autobusy wyposażone są w wydajną, zapewniającą latem przyjemny chłód, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. System monitoringu składający się z 4 kamer znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa. Obraz jest rejestrowany, a dodatkowo kierowca może na bieżąco śledzić to co się dzieje w pojeździe. Silniki spełniające rygorystyczną normę emisji spalin EEV są dowodem na ekologiczny charakter pojazdów w Grodzie Kraka. Zamontowany w autobusie system informacji pasażerskiej, składa się z kilku, wielofunkcyjnych monitorów. Ponadto system kasowników posiada czytniki Krakowskiej Karty Miejskiej. Komfort podróżowania zapewniają wygodne, miękkie siedzenia. Wzór obić miejsc siedzących w pełni nawiązuje do miasta, w którym Solarisy pełnią służbę –przedstawiają bowiem lajkonika, jeden z symboli Krakowa. W zakresie kolorystyki warto dodać, że nowe autobusy z Bolechowa mają odmienne malowanie niż do tej pory dostarczane do Krakowa egzemplarze (łącznie jest to suma ponad 130 sztuk). Ten nowy, bardziej dynamiczny wzór malowania obowiązuje od zeszłego roku w MPK Kraków i podkreśla nowoczesność floty przewoźnika. Można śmiało powiedzieć, że niezależnie od marki nowe malowanie wyróżnia autobusy z tłumu i realizuje zadania podnoszenia atrakcyjności taboru komunikacji miejskiej. Nowo zakupione pojazdy zastąpią najbardziej wyeksploatowane pojazdy typu Jelcz 181MB, Scania 113ALB oraz Autosan H6.
42 autobusy dla Krakowa
Krakowski tabor należy do najnowocześniejszych w Polsce. 95 proc. taboru MPK S.A. stanowią autobusy z niską podłogą. Po sprowadzeniu wszystkich zakupionych autobusów liczba pojazdów z klimatyzacją wzrosła do ponad 120 szt. W tym roku –mimo widocznego kryzysu w miejskiej kasie Krakowa –MPK systematycznie realizowało politykę odnowy floty. Oprócz 23. Solarisów zakupiono 7 autobusów Autosan M09LE SanCity o długości 8,5-metra, który zostały wyposażone m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i monitoring. Ponadto w październiku tabor firmy wzmocniło 12 niskopodłogowych autobusów przegubowych Mercedes-Benz Citaro G. Łącznie MPK S.A. posiada 22 pojazdów tej marki. Przypomnijmy, że pierwszy egzemplarz z tegorocznej dostawy został uroczyście przekazany krakowskiemu przewoźnikowi podczas tegorocznych Targów TRANSEXPO 2009. Czyli łącznie w tym roku Kraków zakupił
42 autobusy, w tym 17 niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy mega, 18 niskopodłogowych autobusów solo klasy maxi i 7 niskowejściowych autobusów klasy midi. Co warto podkreślić –wszystkie egzemplarze zostały wyposażone w mechanizm samoczynnego gaszenia pożaru w komorze silnika, w tym Autosany i Solarisy mają system DAFO (dystrybutor El-Cab), a Mercedesy –Fogmaker (dystrybutor Voith Turbo). I na koniec warto zaznaczyć, że najnowsze autobusy z Bolechowa zostały rozlokowane zarówno w swojej „starej”zajezdni Bieńczyce, jak i w zajezdniach Wola Duchacka (gdzie stacjonowały do tej pory tylko Mercedesy i Jelcze) oraz Płaszów, która była do tej pory zarezerwowana tylko dla Scanii.