Ponad 1000 Trollino w 14 lat
W 2015 r. dotarły do Gdyni dwa fabrycznie nowe trolejbusySolaris Trollino 12M, wyposażone w nowego rodzaju baterie litowo-jonowe, którezapewniają jazdę bez sieci trakcyjnej na dystansie do 15 km i w krótkim czasienaładowują się podczas jazdy trolejbusu pod siecią trakcyjną. Zastosowanebaterie można wielokrotnie ładować i rozładowywać, bez obniżenia ichsprawności, co świadczy o innowacyjności dodatkowego źródła napędu. Dzięki temunapęd bateryjny będzie można stosować już nie tylko w sytuacjach awaryjnych – wcelu konieczności ominięcia ulicy z siecią trakcyjną, ale i liniowo ? naodcinkach tras, na których do tej pory konieczne byłoby wybudowanie sieci.Jednocześnie gdyńską premierę mają także urządzenia automatycznienaprowadzające odbieraki na sieć trakcyjną w miejscach, w których kończyć siębędzie liniowa jazda na bateriach. Kolejna nowość to system rekuperacji, którypozwoli im odzyskiwać energię elektryczną w procesie hamowania, co obniżykoszty ich eksploatacji. Ponadto w Solarisach Trollino 12 dla Gdyni zastosowanoszereg rozwiązań podnoszących komfort użytkowania pojazdu: klimatyzacjęprzestrzeni pasażerskiej, system monitoringu, a także kamerę cofania i LED-oweświatła do jazdy dziennej. Jako jednostkę napędową trolejbusu wykorzystanosilnik trakcyjny o mocy 175 kW. Osprzęt elektryczny dostarczyła polska firmaMedcom.
Do samego Akwarium
Nowe trolejbusy będą obsługiwać m. in. linię 21, którejtrasa od 1 maja do 31 października zostanie w wybranych kursach wydłużona iobejmie również odcinek bez trakcji ? Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II wcentrum Gdyni, dokąd trolejbusy będą zajeżdżać co godzinę, czyli 10 razy wkażdy dzień powszedni oraz 8 razy w każdą sobotę. Baterie nowego typu poddanezostaną w ten sposób testom, porównawczo z bateriami niklowo-kadmowymi, w któresą wyposażone trolejbusy wprowadzone do eksploatacji w latach 2009-2013. Wynikitestów zostaną wykorzystane do podjęcia decyzji o zakupie większej liczbynowych trolejbusów, które mają obsługiwać m.in. trasy bez sieci trakcyjnej doFikakowa i Demptowa w Gdyni oraz do Ergo Areny na granicy Sopotu i Gdańska.
Egzemplarz numer 1000 i 1001
-?Jestem bardzo dumny z faktu, że współpraca pomiędzySolarisem a PKT Gdynia układa się tak pomyślnie. Jej początki sięgają 2001roku, kiedy to powstał nasz pierwszy trolejbus. Prezentowane dziś Trollino toprzykład możliwości technologicznych, jakimi dysponuje Solaris w obszarzeelektromobilności. Dzięki zamontowanym bateriom pojazd może wozić pasażerówrównież poza siecią trakcyjną. W ten sposób niewątpliwe zalety trolejbusówzostały z powodzeniem połączone z atrybutami autobusów bateryjnych? -powiedział Zbigniew Palenica, Członek Zarządu firmy Solaris obecny nauroczystym przekazaniu trolejbusów w Gdyni. Prezentacja trolejbusu numer 1001była także okazją do przypomnienia pierwszego egzemplarza Solarisa Trollinozakupionego przez PKT Gdynia w 2001 roku. Blisko 15-letnia współpraca międzyPKT Gdynia a Solarisem zaowocowała dostawami obejmującymi łącznie 54trolejbusów w wersji 12-metrowej. Dodajmy, że jeden z najnowszych egzemplarzy nosinumerem 1000. Z kolei kilka dni wcześniej do austriackiego Salzburga trafił trolejbusnumer 1001. Tym samym model Trollino przekroczył poziom tysiąca wyprodukowanychegzemplarzy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gdańska gwiazda
Gdyńskie przedsiębiorstwo komunikacji nie tylko inwestuje wnowoczesny tabor, ale również nieustannie rozwija trolejbusową sieć,zapewniając gdynianom coraz lepszy dostęp do przyjaznych dla środowiskapojazdów. Działania te są wysoko oceniane przez Komisję Europejską, którauhonorowała Gdynię prestiżową nagrodą Regiostars 2014 za projektproekologicznego transportu publicznego. Ostatni zakup dwóch nowoczesnychtrolejbusów towarzyszy wydłużeniu trasy nr 21, która od maja będzie prowadziłaaż do Gdyńskiego Akwarium.
„