Ponad 1000 gazowych autobusów MAN na europejskich drogach
Potrzeba mobilności, poprawy jakości powietrza poprzez redukcję emisji szkodliwych składników spalin, rozpowszechnienie walki z przyczynami efektu cieplarnianego – wszystko to skłoniło MAN Nutzfahrzeuge do szybkiego wkroczenia na drogę poszukiwania alternatywnych paliw i układów napędowych. MAN z powodzeniem testuje różne rozwiązania techniczne, badając możliwości zastosowania ich w seryjnie produkowanych pojazdach. Szczególny nacisk firma kładzie na silniki zasilane gazem ziemnym, które stosuje się w autobusach miejskich. Bardzo niska emisja spalin oraz obniżony poziom hałasu powodowanego przez pracę silnika – porównywalnego z jednostkami benzynowymi – to największe zalety tego typu silników. Dzięki swoim wypróbowanym silnikom gazowym, MAN odgrywa rolę pioniera w dziedzinie ochrony środowiska, bowiem zawartość szkodliwych związków w spalinach wytwarzanych przez jednostki napędowe MAN zasilane CNG (sprężonym gazem ziemnym) i LPG (gazem propan-butan), są znacznie niższe, niż określają to obowiązujące normy Euro 3. Silniki pracujące na gaz ziemny spełniają także bardzo ostre wymagania EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) oraz normy Euro 5, które mają wejść w życie w 2008 roku. MAN jest pierwszym producentem oferującym praktycznie kompletną gamę autobusów niskopodłogowych spełniających standardy EEV oraz podwozi do nich. Obecnie na świecie jeździ już około 1000 autobusów MAN lub na podwoziach MAN, napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Przedsiębiorstwo komunikacyjne z Frankfurtu nad Odrą postanowiło wymienić cały swój tabor (22 pojazdy) na autobusy MAN zasilane CNG, a dokładnie 98 autobusów tego typu jeździ w barwach OVF Franken (w tym 86 sztuk modelu solo NÜ313 CNG). Augsburg eksploatuje 35 autobusów na gaz ziemny (w tym 23 przegubowe autobusy MAN NG313 CNG). Ponadto, 20 pojazdów solo NL313 CNG obsługuje komunikację miejską w Dessau, a 22 sztuki autobusów NÜ234 CNG jeździ w Wernigerode. Gazowe autobusy MAN można zobaczyć także w innych krajach europejskich. I tak, 19 sztuk integralnych autobusów MAN zostało wysłanych do Liechtensteinu (w tym 13 sztuk NÜ313 CNG), natomiast Sztokholm zamówił ostatnio 10 sztuk przegubowego modelu NG313 CNG. 8 sztuk niskopodłogowych autobusów miejskich NL243 CNG pojechało z kolei do Włoch. Ponadto, podwozia MAN wyposażone w silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym, zabudowują firmy nadwoziowe z Hiszpanii, Portugalii i Australii. 188 tego typu autobusów jeździ w Portugalii i 91 w Hiszpanii. Łącznie, na koniec roku 2003, w Niemczech i w całej Europie jeździło 1041 autobusów liniowych MAN zasilanych gazem ziemnym. MAN jest europejskim liderem w produkcji autobusów napędzanych tym paliwem. Gama oferowanych pojazdów zasilanych CNG obejmuje model solo, 15-metrową wersję trzyosiową oraz 18-metrową, przegubową. Oprócz tego, dostępne są także odpowiadające tym autobusom podwozia autobusowe z silnikami CNG. Od wersji napędzanych jednostkami wysokoprężnymi, gazowe autobusy MAN zewnętrznie odróżnia przede wszystkim aerodynamiczna osłona na dachu, pod którą kryje się cały system magazynowania gazu, składający się z od 6 do 10 zbiorników, wykonanych ze stopów aluminium i stali lub całkowicie kompozytowych. Liczba i typ zamontowanych zbiorników gazu uzależnione są od indywidualnych wymagań oraz odległości, jaką dziennie ma pokonywać autobus. W standardowej kompletacji, bez problemu udaje się osiągnąć zasięg wynoszący 450 km.