Pomysł Mielca na zakup tańszych autobusów elektrycznych. Analiza SWZ
Gmina – Urząd Miejski w Mielcu po raz drugi poszukuje dostawcy pięciu sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI.
Przypomnijmy, że za pierwszym razem przetarg został anulowany, bowiem jedyna oferta – od Solarisa – okazała się za droga. W związku z tym, aktualnie mamy powtórkę postępowania, o czym pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Sprawdzamy zatem, co zrobiło miasto, w celu uzyskania tańszych ofert.
Punktacja wykonawców
W kryteriach oceny ofert brak jest jakichkolwiek zmian. Zamawiający w dalszym ciągu będzie punktował wykonawców w trzech kryteriach: ceny (60%), parametrów technicznych (30%) i okresu gwarancji (10%). W kryteriach technicznych również nie odnotowaliśmy zmian. Najwięcej punktów można zdobyć za następujące rozwiązania:
- nominalna (energetyczna) pojemność magazynów energii powyżej 350 kWh – 10 pkt,
- podział szyby przedniej dolnej pionowo w osi pojazdu na lewą i prawą – 5 pkt,
- liczba miejsc siedzących – 25 i więcej – 10 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna - zewnątrz
Pięć autobusów solowych ma mieć długość od 8,5 do 9,6 m, a szerokość nie więcej niż 2,5 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 55 pasażerów, w tym minimum 23 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się ma przez dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0. Podłoga elektrobusów ma być płaska bez stopni wejściowych wewnątrz wszystkich wejść, bez progów poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego wewnątrz autobusu co najmniej między I a II drzwiami.
Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym, o mocy minimum 160 kW. Układ napędu musi odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów i redukcji prędkości jazdy. Baterie trakcyjne powinny mieć pojemność co najmniej 340 kWh. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w okresie minimum 120 miesięcy pojemność energetyczną na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Baterie będą ładowane poprzez złącze plug-in, o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie, w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane w czasie nie dłuższym niż 8 godzin.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Specyfikacja techniczna - wewnątrz
Pięć autobusów solowych ma mieć długość od 8,5 do 9,6 m, a szerokość nie więcej niż 2,5 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 55 pasażerów, w tym minimum 23 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się ma przez dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0. Podłoga elektrobusów ma być płaska bez stopni wejściowych wewnątrz wszystkich wejść, bez progów poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego wewnątrz autobusu co najmniej między I a II drzwiami.
Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się przeszklona kabina kierowcy, oddzielająca kierowcę od pasażerów i przystosowana do sprzedaży biletów. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia wykonane z tworzywa, łatwe do utrzymania w czystości, tapicerowane na całej powierzchni tkaniną o trójwymiarowej strukturze, wzmacniającej przyczepność i zapobiegającej ześlizgiwaniu się z powierzchni siedzenia, wykazującej się zdolnością absorpcji wilgoci.
Elektrobusy będą wyposażone w system informacji pasażerskiej, czyli: elektroniczne tablice kierunkowe zewnętrzne LED (w kolorze żółto-pomarańczowym) i wewnętrzne LCD, system zapowiedzi głosowych aktualnego i następnego przystanku wewnątrz pojazdu oraz na zewnątrz – zapowiedzi numeru linii i kierunku docelowego (wymagane zapowiedzi w czasie rzeczywistym).
SWZ bez zmian
Mielec nie zrobił nic w celu uzyskania tańszych ofert w aktualnym postępowaniu na dostawę elektrobusów. Innymi słowy – zapisy SWZ są identyczne jak w pierwszym przetargu. Miasto zatem liczy, że Solaris (o ile oczywiście złoży ponownie ofertę) sam obniży cenę. Historie przetargowe pokazywały, że nie zawsze „ponownie” znaczy „taniej”. Jak będzie tym razem? Dowiemy się podczas otwarcia ofert, które odbędzie się 21 listopada.
Po więcej informacji o SWZ odsyłamy do przetargowej strony zamawiającego: https://przetargi.um.mielec.pl/#/offer/9628f31c-257f-483f-9e6b-49dacc8cf561