Pomorskie z dodatkowymi środkami z FRPA 2022: 37 nowych linii
11 maja wojewoda pomorski Dariusz Drelich podpisał umowę, na mocy której Samorząd Województwa Pomorskiego otrzyma 16 342 578,30 zł dofinansowania do 37 linii komunikacyjnych (1763,7 km).
Pomorze po raz pierwszy w historii wyczerpało pełną pulę środków z FRPA, co spowodowało, że nie dla wszystkich samorządów ubiegających się o trzyzłotową dotację do każdego przejechanego przez autobus kilometra wystarczyło pieniędzy. Na szczęście rząd w końcu zdecydował się na zmiany w ustawie o Funduszu. Z tej możliwości skorzystało już także Mazowsze.
Pomorskie rozbiło bank
Przypomnijmy, że na Pomorzu zainteresowanie dotacjami do przewozów pasażerskich przeszło oczekiwania i województwo – obok Mazowsza – jest jednym z dwóch regionów, które pozyskało dodatkowe środki z budżetu, niewykorzystane w innych województwach.
W 2022 pomorski budżet wyniósł 42 miliony złotych. Zabrakło ok. 16 milionów zł na to, aby dofinansować wszystkie linie, na które były złożone wnioski. Pamiętajmy, że ustawa przewiduje, że w pierwszej kolejności dofinansowanie otrzymują gminy, następnie powiaty, a w ostatniej kolejności samorząd województwa.
-„Faktycznie, zainteresowanie było bardzo duże, chociaż początek tego nie zapowiadał. O dofinansowanie można się starać od 2019 roku, wówczas dopłata do jednego kilometra przejechanego przez autobus wynosiła złotówkę. Stawka wzrosła od kwietnia 2020 roku i obecnie jest trzy razy wyższa. W pierwszym naborze wykorzystane zostało zaledwie ok. 10 proc. dostępnych środków, a wraz ze wzrostem tej kwoty oraz ze wzrostem wiedzy samorządów, jak wykorzystywać te środki, doszliśmy do takiej sytuacji, że pula pieniędzy się wyczerpała – powiedział w Radiu Gdańsk Janusz Woliński, dyrektor Wydziału Infrastruktury Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku.
Ostatecznie Pomorskie otrzymało bonus z niewykorzystanych środków FRPA w winnych województwach. Wysokość ekstra dotacji wyniosła 16 342 578,30 zł, co pozwoliło na dofinansowania do 37 linii komunikacyjnych ( 1763,7 km).
Międzywojewódzki transfer
Przypomnijmy, że możliwość podziału niewykorzystanych funduszy między województwa, które przekroczyły swoje budżety (w 2022 r. miało to miejsce w podkarpackim, mazowieckim, pomorskim i śląskim) wprowadziła marcowa ustawa o zmianie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Będzie podwyżka opłat za A4 Kraków-Katowice Sąd bezwzględny dla sprawców pobicia kierowcy MPK Poznań Zgodnie z nowymi przepisami po opublikowaniu informacji o sumie środków przeznaczonych na dofinansowanie transportu publicznego, wojewoda w terminie 10 dni może złożyć do dysponenta Funduszu wniosek o przekazanie ze środków na objęcie dopłatą wniosków, które nie zostały objęte dopłatą ze względu na wyczerpanie się środków przewidzianych na województwo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Znowelizowana ustawa zmieniła także termin udzielania dofinansowania i dopłaty ze środków funduszu z 31 grudnia 2022 roku na 31 grudnia 2023 roku. Oznacza to, że wypłaty z funduszu na dotychczasowych zasadach będą się odbywać o rok dłużej. Zmiany dotyczą również terminów obowiązujących wojewodę do dokonania analizy zaangażowania środków przewidzianych na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w województwie w ramach zawartych umów o dopłaty. W znowelizowanej ustawie wojewoda będzie dokonywał analizy i podejmował decyzję na wniosek dysponenta funduszu.
Tegoroczne wyniki
Od początku tego roku w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych uruchomiono 4900 linii komunikacyjnych - poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Dodał, że oznacza to szacowane zaangażowanie środków z Funduszu na poziomie 550 mln zł. „Rok 2022, na tę chwilę, to 4 tys. 900 linii komunikacyjnych, a zaangażowanie środków Funduszu szacujemy na poziomie 550 mln zł” - dodał Weber.
Wiceminister przypomniał też, że w ramach FRPA w 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych, a wojewodowie wydali ponad 10 mln zł na ich wsparcie. „W 2020 r. zostały stworzone 2834 linie komunikacyjne, a środki finansowe, które zostały przeznaczone na ten cel, to blisko 140 mln zł” - dodał. Zwrócił uwagę, że w covidowym 2021 r., „w którym mieliśmy do czynienia z mniejszą mobilnością Polaków i dużymi problemami, jeśli chodzi o transport drogowy, to 4080 linii komunikacyjnych i zaangażowanie środków na poziomie 436 mln zł”.