Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pomorskie z dodatkowymi środkami z FRPA 2022: 37 nowych linii

infobus
13.05.2022 08:00

11 maja wojewoda pomorski Dariusz Drelich podpisał umowę, na mocy której Samorząd Województwa Pomorskiego otrzyma 16 342 578,30 zł dofinansowania do 37 linii komunikacyjnych (1763,7 km).

Pomorze po raz pierwszy w historii wyczerpało pełną pulę środków z FRPA, co spowodowało, że nie dla wszystkich samorządów ubiegających się o trzyzłotową dotację do każdego przejechanego przez autobus kilometra wystarczyło pieniędzy. Na szczęście rząd w końcu zdecydował się na zmiany w ustawie o Funduszu. Z tej możliwości skorzystało już także Mazowsze.

Pomorskie rozbiło bank

Przypomnijmy, że na Pomorzu zainteresowanie dotacjami do przewozów pasażerskich przeszło oczekiwania i województwo – obok Mazowsza – jest jednym z dwóch regionów, które pozyskało dodatkowe środki z budżetu, niewykorzystane w innych województwach.

W 2022 pomorski budżet wyniósł 42 miliony złotych. Zabrakło ok. 16 milionów zł na to, aby dofinansować wszystkie linie, na które były złożone wnioski. Pamiętajmy, że ustawa przewiduje, że w pierwszej kolejności dofinansowanie otrzymują gminy, następnie powiaty, a w ostatniej kolejności samorząd województwa.

-„Faktycznie, zainteresowanie było bardzo duże, chociaż początek tego nie zapowiadał. O dofinansowanie można się starać od 2019 roku, wówczas dopłata do jednego kilometra przejechanego przez autobus wynosiła złotówkę. Stawka wzrosła od kwietnia 2020 roku i obecnie jest trzy razy wyższa. W pierwszym naborze wykorzystane zostało zaledwie ok. 10 proc. dostępnych środków, a wraz ze wzrostem tej kwoty oraz ze wzrostem wiedzy samorządów, jak wykorzystywać te środki, doszliśmy do takiej sytuacji, że pula pieniędzy się wyczerpała – powiedział w Radiu Gdańsk Janusz Woliński, dyrektor Wydziału Infrastruktury Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku.

Ostatecznie Pomorskie otrzymało bonus z niewykorzystanych środków FRPA w winnych województwach. Wysokość ekstra dotacji wyniosła 16 342 578,30 zł, co pozwoliło na dofinansowania do 37 linii komunikacyjnych ( 1763,7 km).

Międzywojewódzki transfer

Przypomnijmy, że możliwość podziału niewykorzystanych funduszy między województwa, które przekroczyły swoje budżety (w 2022 r. miało to miejsce w podkarpackim, mazowieckim, pomorskim i śląskim) wprowadziła marcowa ustawa o zmianie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Będzie podwyżka opłat za A4 Kraków-Katowice Sąd bezwzględny dla sprawców pobicia kierowcy MPK Poznań Zgodnie z nowymi przepisami po opublikowaniu informacji o sumie środków przeznaczonych na dofinansowanie transportu publicznego, wojewoda w terminie 10 dni może złożyć do dysponenta Funduszu wniosek o przekazanie ze środków na objęcie dopłatą wniosków, które nie zostały objęte dopłatą ze względu na wyczerpanie się środków przewidzianych na województwo.

Znowelizowana ustawa zmieniła także termin udzielania dofinansowania i dopłaty ze środków funduszu z 31 grudnia 2022 roku na 31 grudnia 2023 roku. Oznacza to, że wypłaty z funduszu na dotychczasowych zasadach będą się odbywać o rok dłużej. Zmiany dotyczą również terminów obowiązujących wojewodę do dokonania analizy zaangażowania środków przewidzianych na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w województwie w ramach zawartych umów o dopłaty. W znowelizowanej ustawie wojewoda będzie dokonywał analizy i podejmował decyzję na wniosek dysponenta funduszu.

Tegoroczne wyniki

Od początku tego roku w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych uruchomiono 4900 linii komunikacyjnych - poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Dodał, że oznacza to szacowane zaangażowanie środków z Funduszu na poziomie 550 mln zł. „Rok 2022, na tę chwilę, to 4 tys. 900 linii komunikacyjnych, a zaangażowanie środków Funduszu szacujemy na poziomie 550 mln zł” - dodał Weber.

Wiceminister przypomniał też, że w ramach FRPA w 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych, a wojewodowie wydali ponad 10 mln zł na ich wsparcie. „W 2020 r. zostały stworzone 2834 linie komunikacyjne, a środki finansowe, które zostały przeznaczone na ten cel, to blisko 140 mln zł” - dodał. Zwrócił uwagę, że w covidowym 2021 r., „w którym mieliśmy do czynienia z mniejszą mobilnością Polaków i dużymi problemami, jeśli chodzi o transport drogowy, to 4080 linii komunikacyjnych i zaangażowanie środków na poziomie 436 mln zł”.