Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pomorskie miasta coraz bliżej wodoru. W planach 50 autobusów

infobus
09.06.2020 08:00

Gdynia i konsorcjum samorządów mają unijne wsparcie na wdrażanieautobusów wodorowych.

-„Gdynia została beneficjentem programu FCH Regions EU,wspierającego wdrażanie wodoru w transporcie i energetyce w krajach UniiEuropejskiej” – poinformowały władze miasta.

W ramach niego skorzysta zkompleksowego doradztwa, dotyczącego wdrażania pojazdów wodorowych do taborukomunikacji miejskiej.

Wsparcie z PDA

Gdynia razem z Gdańskiem, Tczewem i Wejherowem, jako jeden z11 europejskich regionów skorzysta ze wsparcia Project Development Assistance(PDA) – kompleksowego doradztwa dotyczącego koncepcji wdrożenia pojazdówwodorowych w komunikacji miejskiej.

-„Wniosek o wsparcie PDA został przygotowany przezkonsorcjum samorządów przy współpracy przedstawicieli Grupy Lotos, członkówKlastra Wodorowego – sygnatariusza Pomorskiej Doliny Wodorowej – poinformowaływładze Gdyni w komunikacie.

Jak wynika z podanych informacji, wstępna koncepcjawdrożenia wodoru w regionie pomorskim opiera się na założeniu wykorzystaniaautobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w komunikacji miejskiejoraz na wykorzystaniu wodoru produkowanego przez Grupę Lotos w ramachrealizowanego projektu PURE H2.

Ponad 50 autobusów

W pierwszym etapie wodorowego projektu założono wprowadzenie do taboru 10–15autobusów zasilanych wodorem.

W drugim kolejnych 41 autobusów w Gdańsku,Gdyni, Tczewie i Wejherowie.

-„Wodór uznawany jest za jeden z filarów wdrażaniaEuropejskiego Zielonego Ładu, czyli unijnej strategii dotyczącej ochronyśrodowiska i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. W Gdyni o zastosowaniuwodoru myślimy od dawna. Aktywnie działamy w Klastrze Wodorowym, współtworzymyPomorską Dolinę Wodorową, rozważamy różne technologie dla poszerzania taboruzero emisyjnego w gdyńskiej komunikacji i nie tylko” – mówi KatarzynaGruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Nie tylko autobusy

W ramach koncepcji Pomorskiej Doliny Wodorowej rozważanejest również wykorzystanie wodoru z instalacji PURE H2 dla potrzeb regionalnychpociągów i małych morskich promów pasażerskich na linii Gdańsk, Gdynia -Hel.

Jak zapowiadają władze Gdyni, projekt PDA będzie realizowanywe współpracy z doradcami doświadczonymi w zakresie wdrażania technologiiwodorowych w krajach, w których paliwo wodorowe jest już stosowane na szerokąskalę. Konsultanci będą odpowiadali za dopracowanie koncepcji tak aby m.inmogła być wykorzystana w aplikowaniu o środki unijne na zakup infrastruktury iautobusów zasilanych wodorem.

-„Wsparcie jest udzielane w ramach programu FCH Regionsfinansowanego przez FCH JU (Fuel Cells And Hydrogen Joint Undertaking – Wspólneprzedsięwzięcie na rzecz ogniw paliwowych i wodoru). Głównymi partneramiprzedsięwzięcia są: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni wHydrogen Europe oraz środowisko badawcze zrzeszone w Hydrogen Europe Research -informuje miasto Gdynia.