Południowe tournée elektrycznego SOR-a – Cieszyn
Po Rybniku, Oświęcimiu i Krakowie, testowy autobus elektrycznySOR EBN11 pojawił się w Cieszynie, gdzie pojeździ do 10 stycznia. Pojazdobsługuje linię 22 w sieci ZGK.
O sprawdzianie czeskiego elektrobusu w MZK Oświęcim pisaliśmyw InfoBusie TUTAJ, a o ciekawym teście w Krakowie – i to przygotowanym przez prywatnegooperatora – firmę Mobilis – informowaliśmy TUTAJ.
Teraz przyszedł czas na Cieszyn, gdzie elektryk zawitał 28grudnia 2018 roku i pojeździ do 10 stycznia. Pojazd obsługuje linię 22 w sieci ZakładuGospodarki Komunalnej w Cieszynie. Przewoźnik testuje ten pojazd na różnychtrasach, szczególnie na liniach obejmujących osiedla położone na wzgórzach.
-„Zapoznajemy się tak z możliwościami technicznymi tego typupojazdów, jak i z ich ograniczeniami. Oczekujemy na opinie kierowców orazpasażerów. Równolegle rozpoznajemy możliwości zewnętrznego finansowania zakupuelektrobusów oraz budowy infrastruktury niezbędnej do szybkiego (indukcyjnego,jak i sieciowego) ładowania akumulatorów. Jednakże decyzję o zakupie nowegotaboru podejmie organizator cieszyńskiej komunikacji miejskiej, czyli burmistrzmiasta” – wyjaśniają przedstawiciele ZGK.
Elektryczny tester
Czeski elektrobus SOR EBN11 charakteryzuje się nietypowądługością nadwozia. To 11,1 m. Mimo tego umożliwia podróż aż 92 pasażerom, wtym nawet 29 na miejscach siedzących. Część z nich to rozkładanie siedziska. Dopuszczalnamasa całkowita najnowszego czeskiego elektrobusu to 16 t przy wadze własnej napoziomie 10 t. Nieźle.
W testowanym przez ZGK egzemplarzu zastosowano silnikasynchroniczny silnik trakcyjny TAM-Pragoimex, najprawdopodobniej o mocy 120kW. Jest on zasilany przez litowo-jonowe baterie Varty ulokowane w przedzialemaszynowym na zwisie tylnym. Ich pojemność to 172 kWh. Autobus może byćładowany przez złącze plug-in. Dzięki tak skompletowanemu wyposażeniu średniczas ładowania to 6-8 h. Zasięg EBN11 ok. 150 km, jeśli na odcinku 1 km są dwa, trzyprzystanki lub zatrzymania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Znakiem charakterystycznym czeskiego elektrobusu – opróczzwiększonych gabarytów – jest nowa (ale nie najnowsza) stylistyka konstrukcji, która odbiega odtej, którą znamy z rodziny pojazdów LH/CN/BN. Zaokrąglony przedni panelu iwizualne wydłużona przednia szyba aż po reflektory nadają EBN 11 większejdynamiki. Z kolei wysokie boczne okna z obniżoną dolną krawędzią.
„