Polsko-czeskie trolejbusy dla Węgier
Konsorcjum Solaris Bus & Coach S.A. i czeskiej Škody Electric przekazało pierwszy egzemplarz Trollino 12 dla spółki Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
To początek realizacji kontraktu opiewającego łącznie na 24 pojazdy, w tym 14 sztuk Trollino 12 oraz 10 egzemplarzy przegubowych Trollino 18. Finalizacja kontraktu przewidziana jest na drugą połowę 2015 roku. Przetarg obejmuje również opcję na zakup kolejnych 84 jednostek. Solaris buduje elektryczne pojazdy dla Budapesztu we współpracy ze Škodą Electric. Czeski producent dostarcza system trakcyjny trolejbusów oraz zestaw baterii umożliwiający jazdę przez minimum cztery kilometry bez wykorzystywania zasilania z sieci trakcyjnej. Dwunastometrowe Trollino są wyposażone w system Škoda BlueDrive oraz elektryczny silnik o mocy160 kW. W wersji osiemnastometrowej będą natomiast wykorzystane silniki o mocy 250 kW.
Nowe trolejbusy produkowane dla Budapesztu to konstrukcje całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, system monitoringu, kamerę cofania oraz system przeciwpożarowy. Przyjemną jazdę zapewni pasażerom LED-owe oświetlenie wnętrza. Technologia ta będzie również zastosowana w reflektorach zewnętrznych oraz światłach do jazdy dziennej. Pojazdy marki Solaris są obecne na Węgrzech od 2002 roku. Do chwili obecnej po ulicach węgierskich miast jeździ blisko 90 autobusów i trolejbusów polskiego producenta, między innymi w stołecznym Budapeszcie, a także w położonych na północnym-wschodzie kraju miastach Debreczyn oraz Nyiregyháza.
Dodajmy, że w Budapeszcie wyznaczonych jest 15 tras trolejbusowych. Numery trolejbusów zaczynają się od 70 w górę, bowiem pierwszą po wojnie linię uruchomiono w 1949 r. ? dokładnie w dzień ? siedemdziesiątych urodzin Stalina. Numerację tę zachowano do dziś. Do obsługi 15 linii w Budapeszcie znajduje się w eksploatacji 161 trolejbusów, w tym:
-
Ikarus 280T ? 84 szt.
-
Ikarus 435T ? 15 szt.
-
Ikarus 411T ? 1 szt.
-
Ikarus 412T ? 15 szt.
-
Solaris Trollino 12 ? 16 szt.
-
ZiU-9 ? 30 szt.
„