Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polskie twarze hybrydowych Volvo: MIDI debiut w Krośnie

infobus
18.10.2018 13:00
Tegoroczna jesień w Polsce jest dla Volvo jest bardzo pracowita, czyli udana. W ostatnich dniach producent zakończył dostawę 11 hybrydowych autobusów do Krosna. Są to bardzo wyjątkowe pojazdy. Krosno stało się pierwszym polskim miastem, w którym jeżdżą hybrydy klasy MIDI.
Debiutujące na Podkarpaciu spalinowo-elektryczne autobusy Volvo zaprezentowano już mieszkańcom Krosna oraz wdrożono je do regularnej eksploatacji. Ich pozyskanie kosztowało miasto 19 414 197 PLN brutto. Daje to cenę za jedną MIDI-hybrydę w wysokości 1 434 900 PLN netto.
Każdym z jedenastu krośnieńskich małych Volvo może podróżować 80 pasażerów. 27 osób mogą liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to dedykowane dla Volvo fotele Ster 8MV. Sześć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki dwóm wejściom w układzie 2-2-0. Volvo zastosowało drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu mają być dostrzegalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.
Pora przejść do napędu. Jako, że spalinowo-elektryczny Volvo 7900 jest hybrydą równoległą to posiada on dwie mogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowy silnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjny I-SAM o mocy 120 kW. Obie jednostki zblokowano z automatyczną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dzięki temu mogą pracować wspólnie lub osobno.
Podczas postoju na przystanku oraz rozruchu autobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dla silnika elektrycznego. Ta technologia według zapewnień producenta zmniejsza zużycie paliwa nawet o 39% i emisje szkodliwych dla środowiska substancji aż o 30%. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana.
{https://www.youtube.com/watch?v=UUycRHl45EA}
Naturalną wentylację zapewnia siedem okien uchylnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda USB. Hybrydy zostały wyposażone w klimatyzację – oddzielną dla kabiny kierowcy i przedziału pasażerskiego.
System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach firmy R&G z Mielca. Mamy tu więc zewnętrzne trzy tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości.W środku, za kabiną kierowcy mamy monitor LCD ETM23. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Zainstalowano dwa dwufunkcyjne kasowniki KRG6KB3.
Nie wolno zapominać o malowaniu krośnieńskich Volvo. Malatura nadwozia oparta jest na dwóch kolorach- srebrnym i pomarańczowym. Dzięki temu autobusy prezentują się bardzo dynamicznie i jednocześnie elegancko. Śmiało można powiedzieć, że inspiracja Rzeszowem wyszła in plus.
„Sprawdzona technologia hybrydy równoległej w połączeniu z niewielkim promieniem zawracania i dużą pojemnością pasażerską to optymalne rozwiązanie dla wielu miast. Dodatkowo w naszych autobusach istnieje możliwość zastosowania tzw. strefy bezpieczeństwa, która pozwala na automatyczne ograniczenie maksymalnej prędkości pojazdu po wjeździe do wcześniej ustalonej strefy, dzięki czemu mamy pewność, że autobus zawsze jeździ zgodnie z obowiązującymi w danej strefie ograniczeniami prędkości. Kierowca jest informowany o wjechaniu do strefy, a pojazd dostosowuje prędkość do wymaganego limitu. Ta funkcja sprawdza się doskonale, jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa w wrażliwych obszarach, na przykład w okolicy szkół, dużych przystanków autobusowych i w centrach miast” – powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Włączenie do eksploatacji przez krośnieński MKS 11 MIDI-hybryd Volvo to spory zastrzyk nowości dla przewoźnika. To oznacza wymianę 1/4 taboru przewoźnika na pojazdy z napędem spalinowo-elektrycznym. Dostawa jest tym bardziej szczególna, że MKS będzie w Polsce pionierem w zakresie eksploatacji małych hybryd. Czy inne miasta i przewoźnicy pójdą za tym przykładem?