TransInfo Archiwum|Infobus|Producenci|Polskie twarze hybrydowych Volvo: Kraków i przegubowa dwunastka
Polskie twarze hybrydowych Volvo: Kraków i przegubowa dwunastka
infobus
08.10.2018 15:00
Polskie twarze hybrydowych Volvo: Kraków i przegubowa dwunastka
Debiut Volvo w Krakowie stał się faktem. Wczoraj, 7 października przegubowe hybrydy 7900LAH zaprezentowano mieszkańcom miasta. Z kolei od dziś włączono je do regularnej eksploatacji.
Przypomnijmy, że umowę na dostawę 12 spalinowo-elektrycznych autobusów 7900LAH Volvo podpisało z krakowskim Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w marcu. Pisaliśmy o tym tutaj. Kontrakt opiewał na 24 948 000 PLN netto. Dało to cenę jednostkową za hybrydowego przegubowca w wysokości 2 079 000 PLN netto. Ich zakup był elementem projektu unijnego, dzięki któremu do Krakowa trafi łącznie 78 ekologicznych pojazdów (projekt jest współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).
Nadwozia debiutujących w Krakowie Volvo pomalowano w obowiązujący od 4 lat schemat malowania opierający się na nieskomplikowanej kombinacji koloru białego i granatowego. Nie zabrakło zielonych elementów, które uzupełniają malaturę nadwozia. Krakowski przewoźnik stosuje je jako dodatkowy wyróżnik dla autobusów hybrydowych i elektrycznych. Świetnym pomysłem było zastosowanie chromowanych felg. Dzięki temu pojazdy wyglądają bardzo elegancko.
Każdym krakowskim Volvo może podróżować ok. 130 pasażerów. 43 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to dedykowane dla Volvo fotele Ster 8MV. 8 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Volvo zastosowało drzwi firmy Ventura. Pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe są odskokowo przesuwne.
Pora przejść do napędu. Jako, że spalinowo-elektryczny Volvo 7900LAH jest hybrydą równoległą to posiada on dwie mogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowy silnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjny I-SAM o mocy 150 kW. Obie jednostki zblokowano ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dzięki temu mogą być stosowane wspólnie lub osobno.
Podczas postoju na przystanku oraz rozruchu autobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dla silnika elektrycznego. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwa nawet o 39% i emisje szkodliwych dla środowiska substancji aż o 30%.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewnia osiem okien przesuwnych oraz sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring, gniazda USB, a także- co już na dobre stało się krakowskim standardem- poręcze z diodowym podświetleniem. System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach mieleckiej firmy R&G Plus, z którą od lat współpracuje MPK Kraków. Mamy tu więc zewnętrzne tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości, wewnętrzne monitory LCD ETM-38 (tzw. e-korale) i dwa ETM-23, głosowe zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SRG6000P.
„Zakup autobusów hybrydowych jest elementem wielkich zakupów nowego taboru dla mieszkańców Krakowa. Tylko w przeciągu trzech ostatnich lat – od 2016 do 2018 roku – do Krakowa zostało dostarczonych prawie 350 autobusów o wartości niemal pół miliarda złotych” – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
„Kraków to kolejne polskie miasto, które stawia na elektromobilność, dzięki czemu mieszkańcy mogą jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Dostarczone przez Volvo Polska autobusy hybrydowe bardzo dobrze sprawdzą się w ruchu miejskim – dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas postoju i przy niedużych prędkościach zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, a co za tym idzie– dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla” – powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
„Od początku roku obserwujemy bardzo duże zainteresowanie polskich miast zelektryfikowanymi autobusami. Bardzo nas to cieszy, gdyż Volvo już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie spalinowym – jako jedyny producent autobusów miejskich, stawiając na autobusy hybrydowe, elektryczno-hybrydowe (plug-in) oraz całkowicie elektryczne. Z dzisiejszej perspektywy widać, że w podobnym kierunku zmierzają operatorzy komunikacji miejskiej w polskich miastach” – dodała Małgorzata Durda.
„