Polskie twarze hybrydowych Volvo: Grudziądz drugi z plug-in
Grudziądz jest drugim miastem w Polsce, które korzysta z autobusów Volvo 7900 electric hybrid. Siedem tych będących kompromisem między hybrydą a elektrobusem pojazdów zasiliło już flotę Miejskiego Zakładu Komunikacji. Czas bliżej im się przyjrzeć.
To finał realizacji umowy, którą Grudziądz podpisał z Volvo pod koniec lipca 2018 r. Producent przekazał miastu siedem autobusów 7900 hybrid electric wraz z pakietem dedykowanych urządzeń do ładowania. Kontrakt opiewał na 20 047 770 PLN brutto. Oznacza to, że jeden autobus zeelektryfikowany Volvo wraz z ładowarką wyceniono na 2 328 428,57 PLN netto.
Co i jak?
Jeden grudziądzki Volvo może zabrać na pokład 89 pasażerów. 30 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Producent zastosował fotele Ster 8MV z serii Ultra Light. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Volvo zastosowało drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu mają być dostrzegalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.
Pora przejść do napędu. Jeżeli chodzi o samo sterowanie hybrydowe to w hybrydach plug-in Volvo jest ono identyczne jak w klasycznych autobusach spalinowo-elektrycznych z wrocławskiej fabryki. 7900 Electric Hybrid jest cały czas hybrydą równoległą. Posiada on dwie mogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowy silnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjny I-SAM o mocy 120 kW. Obie jednostki zblokowano z automatyczną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dzięki temu mogą pracować wspólnie lub osobno.
Najważniejszą cechą odróżniającą 7900 Electric Hybrid od jego typowego spalinowo-elektrycznego brata są większe możliwości pracy wyłącznie na napędzie elektrycznym. Hybryda plug-in posiada ok. pięciokrotnie bardziej pojemne baterie litowo-jonowe w stosunku do „klasyka”. Dzięki temu autobus w ciągu dnia może pokonywać nawet 70% długości trasy bez konieczności włączania silnika spalinowego. Z kolei na podjazdach napęd elektryczny może wspomagać diesla. Dzięki temu zużycie oleju napędowego w stosunku do zwykłego diesla spada nawet o 75%, a łączne zużycie energii nawet o 60%.
Nowe Volvo w Grudziądzu mogą być ładowane na dwa sposoby. Wolne z ładowarki o małej mocy odbywa się poprzez złącze plug-in. Z kolei szybkie i mocne ładowania w przerwach między kursami są realizowane z ładowarki z pantografem odwróconym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przestrzeń pasażerska Volvo jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewnia siedem okien przesuwnych. Autobusy wyposażono w monitoring. System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach firmy Mobitec. Mamy tu więc trzy zewnętrzne tablice diodowe, które świecą na biało. W środku znajdziemy jeden wyświetlacz diodowy za kabiną kierowcy. Ponadto nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków.
Volvo 7900 hybrid electric to autobus będący kompromisem między klasyczną hybrydą a elektrobusem w kilku aspektach. Jest to przede wszystkim zauważalne pod względem ceny zakupu jak i możliwości operacyjnych tej konstrukcji. Czy te dwie cechy mogą przesądzić o sukcesie tej ciekawej hybrydy? Wyniki sprzedaży tych autobusów na Zachodzie wydają się to potwierdzać. A Grudziądz jest drugim polskim miastem, które postawiło na ten typ pojazdów.
„