Polskie tournée SOR-a. Czechowice-Dziedzice testują EBN11

infobus
15.01.2019 14:00

Czeski SOR EBN11 to kolejny autobus elektryczny testowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach. Nowoczesny, ekologiczny pojazd będzie można zobaczyć na ulicach miasta do 25 stycznia. Elektrobus będzie obsługiwał linie 2,3,5,6 i VII.

Elektryczny SOR charakteryzuje się nietypową długością nadwozia. Jest ono długie na 11,1 m. Mimo tego umożliwia podróż aż 92 pasażerom, w tym nawet 29 na miejscach siedzących.Część z nich to rozkładanie siedziska.Dopuszczalna masa całkowita najnowszego czeskiego elektrobusa to 16 t przy wadze własnej na poziomie 10 t.

W demonstracyjnym egzemplarzu zastosowano silnik asynchroniczny trakcyjny TAM-Pragoimex, o mocy 120 kW. Jest on zasilany przez litowo-jonowe baterie Varty. Ich pojemność to 172 kWh. Autobus może być ładowany przez złącze plug-in. Dzięki tak skompletowanemu wyposażeniu średni czas ładowania to 6-8 h. Zasięg autobusu to ok. 150 km.

Znakiem charakterystycznym EBN 11 –oprócz zwiększonych gabarytów –jest zmieniona stylistyka konstrukcji, która odbiega od tej, którą znamy z rodziny pojazdów LH/CN/BN. Zaokrąglony przedni panelu i wizualne wydłużona przednia szyba aż po reflektory nadają EBN 11 większej dynamiki. Z kolei wysokie boczne okna z obniżoną dolną krawędzią.

Czechowicki PKM testuje czeskiego „elektryka” od wczoraj. Sprawdzian potrwa jeszcze przez półtora tygodnia i zakończy się 25 stycznia. Elektrobus będzie obsługiwał linie autobusowe nr 2,3,5,6 i VII.

Czechowicki przewoźnik rozważa zakup autobusów elektrycznych. Obecnie przygotowywane są dokumenty określające możliwości wdrożenia elektromobilności w Gminie Czechowice-Dziedzice. Będą one mogły stanowić podstawę do uzyskania dofinansowania zakupu autobusów elektrycznych ze środków zewnętrznych.

Przypomnijmy, że latem ubiegłego roku czechowicki PKM testował już autobus elektryczny. Był to bateryjny Solaris Urbino 12. Testy miały pokazać ekonomikę użytkowania autobusu elektrycznego w warunkach czechowickiej komunikacji miejskiej. Podsumowania wyników pokazały, że codzienna eksploatacja autobusu elektrycznego – poruszającego się cicho i nie emitującego spalin – była znacznie tańsza niż autobusów z tradycyjnym napędem. Plany czechowickiego przewoźnika wpisują się w starania gminy mające na celu poprawę jakości powietrza w mieście, obniżenie poziomu hałasu oraz podniesienie komfortu użytkowania komunikacji publicznej.

Wskazując na ogólne zalety autobusów elektrycznych należy podkreślić, że pojazd ten w miejscu eksploatacji nie emituje spalin, jest bardzo cichy, ma mniejszy zakres przeglądów technicznych, nie generuje szkodliwych dla środowiska odpadów w postaci zużytych filtrów, czy też olejów. W typowym ruchu miejskim – na przystankach, w postojach przy sygnalizacji świetlnej – nie jest uciążliwy dla innych uczestników ruchu, w tym pieszych.