Polskie tournée SOR-a. Czechowice-Dziedzice testują EBN11
Czeski SOR EBN11 to kolejny autobus elektryczny testowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach. Nowoczesny, ekologiczny pojazd będzie można zobaczyć na ulicach miasta do 25 stycznia. Elektrobus będzie obsługiwał linie 2,3,5,6 i VII.
Elektryczny SOR charakteryzuje się nietypową długością nadwozia. Jest ono długie na 11,1 m. Mimo tego umożliwia podróż aż 92 pasażerom, w tym nawet 29 na miejscach siedzących.Część z nich to rozkładanie siedziska.Dopuszczalna masa całkowita najnowszego czeskiego elektrobusa to 16 t przy wadze własnej na poziomie 10 t.
W demonstracyjnym egzemplarzu zastosowano silnik asynchroniczny trakcyjny TAM-Pragoimex, o mocy 120 kW. Jest on zasilany przez litowo-jonowe baterie Varty. Ich pojemność to 172 kWh. Autobus może być ładowany przez złącze plug-in. Dzięki tak skompletowanemu wyposażeniu średni czas ładowania to 6-8 h. Zasięg autobusu to ok. 150 km.
Znakiem charakterystycznym EBN 11 –oprócz zwiększonych gabarytów –jest zmieniona stylistyka konstrukcji, która odbiega od tej, którą znamy z rodziny pojazdów LH/CN/BN. Zaokrąglony przedni panelu i wizualne wydłużona przednia szyba aż po reflektory nadają EBN 11 większej dynamiki. Z kolei wysokie boczne okna z obniżoną dolną krawędzią.
Czechowicki PKM testuje czeskiego „elektryka” od wczoraj. Sprawdzian potrwa jeszcze przez półtora tygodnia i zakończy się 25 stycznia. Elektrobus będzie obsługiwał linie autobusowe nr 2,3,5,6 i VII.
Czechowicki przewoźnik rozważa zakup autobusów elektrycznych. Obecnie przygotowywane są dokumenty określające możliwości wdrożenia elektromobilności w Gminie Czechowice-Dziedzice. Będą one mogły stanowić podstawę do uzyskania dofinansowania zakupu autobusów elektrycznych ze środków zewnętrznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że latem ubiegłego roku czechowicki PKM testował już autobus elektryczny. Był to bateryjny Solaris Urbino 12. Testy miały pokazać ekonomikę użytkowania autobusu elektrycznego w warunkach czechowickiej komunikacji miejskiej. Podsumowania wyników pokazały, że codzienna eksploatacja autobusu elektrycznego – poruszającego się cicho i nie emitującego spalin – była znacznie tańsza niż autobusów z tradycyjnym napędem. Plany czechowickiego przewoźnika wpisują się w starania gminy mające na celu poprawę jakości powietrza w mieście, obniżenie poziomu hałasu oraz podniesienie komfortu użytkowania komunikacji publicznej.
Wskazując na ogólne zalety autobusów elektrycznych należy podkreślić, że pojazd ten w miejscu eksploatacji nie emituje spalin, jest bardzo cichy, ma mniejszy zakres przeglądów technicznych, nie generuje szkodliwych dla środowiska odpadów w postaci zużytych filtrów, czy też olejów. W typowym ruchu miejskim – na przystankach, w postojach przy sygnalizacji świetlnej – nie jest uciążliwy dla innych uczestników ruchu, w tym pieszych.
„