Polskie tournée SOR-a. Czas na Lublin
Objazd SOR-a EBN11 po Polsce trwa w najlepsze. Zielony „elektryk” właśnie zawitał na zapowiadane testy do Lublina. Potrwają one do końca kwietnia. Przez ten czas będzie można go spotkać na trzech liniach trolejbusowych.
Testy, testy…
Lublin to jedno z polskich miast, które wykonały krok w kierunku elektromobilności zanim stała się ona modna. W mieście funkcjonuje bowiem największa w Polsce sieć trolejbusowa. Nic więc dziwnego, że zwrot miasta w kierunku autobusów elektrycznych jest tego naturalną konsekwencją.
Lubelskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozpoczęło właśnie testy elektrycznego SOR-a ENB11. Pojazd charakteryzuje się nietypową długością nadwozia. Jest ono długie na 11,1 m. Mimo tego umożliwia podróż 82 pasażerom, w tym nawet 28 na miejscach siedzących. SOR zastosował fotele Ster MB. Część z nich to rozkładanie siedzenia.
Dopuszczalna masa całkowita najnowszego czeskiego elektrobusa to 16 t przy wadze własnej na poziomie 10 t. Co typowe dla czeskiego producenta drzwi drugie i trzecie są blisko siebie. Otwierają się one na zewnątrz. Nietypowym rozwiązaniem jest również umieszczenie bokiem trzech foteli znajdujących się pomiędzy drugimi, a trzecimi drzwiami.
W demonstracyjnym egzemplarzu zastosowano silnik asynchroniczny trakcyjny TAM-Pragoimex, o mocy 120 kW. Jest on zasilany przez litowo-jonowe baterie Varty. Ich pojemność to 172 kWh. Autobus może być ładowany przez złącze plug-in. Dzięki tak skompletowanemu wyposażeniu średni czas ładowania to 6-8 h. Zasięg autobusu to nawet 200 km na jednym ładowaniu. Jednak ze względu na warunki drogowe dla bezpieczeństwa jest on ograniczony do 150 km.
Znakiem charakterystycznym EBN 11 –oprócz zwiększonych gabarytów –jest zmieniona stylistyka konstrukcji, która odbiega od tej, którą znamy z rodziny pojazdów LH/CN/BN. Zaokrąglony przedni panelu i wizualne wydłużona przednia szyba aż po reflektory nadają EBN 11 większej dynamiki. Z kolei wysokie boczne okna z obniżoną dolną krawędzią.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zielony SOR będzie kierowany w Lublinie do obsługi trzech linii. Będzie się on pojawiał na brygadach szczytowych na liniach 155, 159 i 160. Dziś można go złapać na brygadzie 160-06.
Trzecie podejście do zakupu 20 elektrycznych „dwunastek”
Nie da się ukryć, że testy zielonego „elektryka” to element przygotowań Zarządu Transportu Miejskiego do już trzeciego przetargu na dostawę 20 elektrobusów klasy MAXI z dedykowanymi ładowarkami. Poprzednie postępowanie zakończyło się niepowodzeniem. Lublin nie przystał na zaoferowane przez SOR-a elektrobusy typu ENS12. A to oznacza, że możemy szykować się na pewnie zmiany w nowym przetargu.
„