Polskie firmy na IAA 2008 (3): Solaris Bus & Coach
Podczas salonu pojazdów użytkowych w Hanowerze firma Solaris Bus &Coach zaprezentowała trzy autobusy: Urbino 12 o zmodernizowanym wnętrzu, hybrydę Urbino 18 dla Hanoweru oraz niskowejściowy model Alpino 8,9 LE. Ponadto spółka poinformowała o najnowszych zmianach w zarządzie. Obecnie Krzysztof Olszewski, dotychczasowy prezes firmy objął stanowisko szefa rady nadzorczej, natomiast stanowisko prezesa Solaris Bus &Coach zajęła jego żona –Solange Olszewska. Zdaniem Krzysztofa Olszewskiego dzięki temu posunięciu będzie miał więcej czasu na strategiczne planowanie rozwoju firmy i nie będzie musiał zajmować się „papierkową robotą”. –Czasy kiedy znałem każdą maszynę w fabryce i wszystkie pracujące tam osoby wraz z rodzinami minęły bezpowrotnie –wyjaśnia swoją decyzję Krzysztof Olszewski. –Zaczynaliśmy od 30. osobowej załogi i produkcji na poziomie 50 szt. rocznie. Teraz zatrudniamy ponad 1500 osób, w tym roku wyprodukujemy 1000 autobusów, a nasze obroty przekroczyły poziom 300 mln euro rocznie. To ogromy organizm, który generuje tysiące decyzji, którymi musi zająć się prezes firmy. Zajmuje to mnóstwo czasu, dlatego wolę, żeby tą operacyjną stroną zarządzania spółką zajęła się moja żona, natomiast sam chciałbym się skupić na nowych produktach, które mogą jeszcze bardziej rozwinąć Solarisa.
Jednym z nich jest już mocny zaawansowany projekt tramwaju, rewolucyjna deska rozdzielcza czy studyjny koncept autobusu elektrycznego. Pracujemy także nad zabudowaniem szeregowego układu hybrydowego, tak aby i w tym segmencie zapewnić naszym klientom możliwość wyboru”–powiedział nam Krzysztof Olszewski. Podczas konferencji szef firmy zapowiedział stworzenie rady nadzorczej, w skład której wejdą osoby, mające doświadczenie w zarządzaniu m.in. niemieckimi, rodzinnymi firmami przemysłowymi. –„Chcemy ustrzec się ewentualnych błędów i dlatego chętnie skorzystamy z wiedzy i doświadczenia naszych partnerów”–zapewnił Krzysztof Olszewski.
W drodze do IV generacji
Solaris Bus &Coach na targach IAA przedstawił nową wersję popularnego niskopodłogowego autobusu Solaris Urbino 12 New Edition. To początek „publicznych konsultacji”przed wdrożeniem nowej generacji do masowej produkcji. W nowym wnętrzu dominują wysokiej jakości materiały wykończeniowe utrzymane w przyjaznych, żywych kolorach. Połączenie bieli z zielenią wprowadza świeży powiew w codzienność komunikacji miejskiej. Harmonijne nadruki na panelach dachowych, podobnie jak oprawa graficzna wieży silnika są dopełnieniem przemyślanej koncepcji designerów. Solaris Urbino New Edition to także nowa konstrukcja sufitu zintegrowanego z efektownym systemem oświetlenia. Kolejne wyznaczniki nowej generacji to nowatorskie miejsce pracy kierowcy z futurystycznymi panelami dotykowymi oraz zestawem najważniejszych funkcji zabudowanych na kole kierowniczym. Kolejna innowacja to jednoskrzydłowe drzwi odskokowo-przesuwne firmy Ventura, których zastosowanie znacznie ograniczyło liczbę części (takie rozwiązania zostały już zastosowane w jedynym z modelu Urbino 18 dla BVG Berlin). Te wszystkie pokazane rozwiązania mają być przyczynkiem do dyskusji i testów, które posłużą do dalszego rozwoju projektu i wskażą ostateczna wersję rodziny Urbino IV generacji. Co ciekawe w prezentowanym modelu Urbino 12 na targach zastosowano 6-litrowy silnik Iveco NEF o mocy 194 kW. Natomiast w pozostałych wystawionych pojazdach Solarisa królował już Cummins.
Solaris Urbino 18 Hybrid II generacji
Przed dwoma laty, właśnie na targach IAA Nutzfahrzeuge, Solaris zaprezentował hybrydowy autobus. Doświadczenie zebrane w ciągu dwóch lat użytkowania posłużyło do stworzenia nowocześniejszej, drugiej generacji Solarisa Urbino 18 Hybrid, który miał premierę w tym roku. Najważniejsze zmiany dotyczą jednostki napędowej i jej lokalizacji, co w konsekwencji przyniosło zmniejszenie zużycie paliwa.
W pierwszej generacji zastosowano silnik spalinowy Cummins o pojemności 8,9 l i mocy 243 kW (330 KM) –natomiast w drugiej zastąpiono go mniejszą jednostką Cummins ISBe5 250B. Przy pojemności 6,7 l i mocy 178 kW (242 KM) maksymalny moment obrotowy 1005 Nm osiąga przy 1500 obrotach na minutę. Silnik spełnia rygorystyczną normę emisji spalin Euro 5, a wkrótce uzyska certyfikat standardu EEV.
Kolejna ważna różnica to ulokowanie jednostki napędowej. W pierwszej generacji znajdowała się ona w pierwszym wagonie Urbino 18, a osią napędową była oś środkowa. W autobusie hybrydowym drugiej generacji układ napędowy umieszczony jest w drugim wagonie – identycznie jak w pozostałych autobusach marki Urbino. Napęd przenoszony jest na trzecią oś. Wszystko to sprawia, że wnętrze autobusu hybrydowego jest niemal identyczne z wnętrzem tradycyjnego autobusu, co pozostawia przewoźnikom dużą elastyczność w kształtowaniu przestrzeni pasażerskiej. Pozostałe elementy, wchodzące w skład modułu EV50, zamontowano na dachu. Baterie niklowo-metalowo-wodorkowe umieszczono na dachu pierwszego wagonu tuż przed przegubem. Podwójny moduł przetwornicy oraz system chłodzący zainstalowano na końcu dachu pojazdu. Dzięki tym zmianom Solaris Urbino 18 Hybrid w porównaniu z tradycyjnym Urbino waży jedynie 300 kg więcej.
I najważniejsza zmiana: zmniejszenie zużycia paliwa. Badania porównawcze przeprowadzone przez niezależne instytuty TÜV SÜD-Gruppe oraz Fraunhofer-Institut z Drezna dowiodły, iż w poszczególnych cyklach, zdefiniowanych przez UITP, hybrydowy Solaris zużywa o 23,7% (SORT1), 23,4% (SORT2) oraz 22,9% (SORT3) paliwa mniej od autobusu spalinowego. Bazując na aktualnych prognozach cen oleju napędowego, sporządzonych przez niemiecki „Bundesverband für Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung’, dodatkowe koszty związane z zakupem autobusu hybrydowego zwracają się w przeciągu 6-7 lat (przy założeniu pokonywania rocznie około 60 000 km). Ponadto dzięki technologii hybrydowej elementy układu napędowego ulegają wolniejszemu zużyciu. Wymiana oleju odbywa się dwa razy rzadziej niż w tradycyjnych napędach. Natomiast za sprawą hamowania przy pomocy silnika elektrycznego dwa razy rzadziej muszą być zmieniane okładziny i tarcze hamulcowe.
I ekologia. Badania porównawcze ze spalinowym Solarisem Urbino 18 w codziennym ruchu ulicznym potwierdziły, że w hybrydowym Urbino ograniczona została emisja: NOx o 13,3%, CO2 o 25,3%, jak również CO o 56,4%. Emisja rakotwórczych cząstek stałych została zredukowana o 78,1% w stosunku do tradycyjnego napędu. Hybryda to również zmniejszenie hałasu. Przy jeździe z prędkością 50 km/h emisja hałasu, mierzona zgodnie z ISO 5128, wynosi 61,2 dB(A) na wysokości kabiny kierowcy oraz 73,2 dB(A) na wysokości tylnej osi. Pojazd spełnia tym samym rygorystyczne wymagania Unii Europejskiej wyrażone dyrektywą nr 70/157/EEC.
Dziewięć hybryd w ruchu
Od premiery, jesienią 2006 roku, Solaris Urbino 18 Hybrid znalazł już 9 klientów w trzech państwach. Kolejne kontrakty są w fazie finalizacji. Pierwszy pojazd przekazano z końcem 2006 roku do Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB), gdzie od początku 2007 roku obsługuje codzienny ruch pasażerski Drezna. W lipcu 2007 roku Solaris dostarczył pierwszy autobus hybrydowy na rynek szwajcarski. Nabywcą był przewoźnik Regionalbus Lenzburg AG (RBL) należący do Eurobus-Gruppe. Klient wyznaczył dla autobusu obsługę pasażerów w rejonie Aargau. Pojazd wypadł bardzo pozytywnie także podczas wnikliwych testów w aglomeracji Zurychu. Od września 2007 hybrydowy Solaris jeździ po ulicach Lipska (Leipziger Verkehrsbetriebe AG), a od stycznia 2008 mogą z niego korzystać także mieszkańcy Zagłębia Ruhry. Solaris Urbino 18 Hybrid jeździ tam w barwach przewoźnika Bochum-Gelsenkirchener AG (BOGESTRA). Pierwszy egzemplarz Solarisa Urbino 18 Hybrid drugiej generacji dostarczono w maju 2008 roku klientowi Bremer Straßenbahn AG (BSAG) z Bremy. Od lipca tego samego roku hybrydowy Solaris wozi mieszkańców Hanoweru. Przedsiębiorstwo üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG kupiło autobus przy wsparciu władz samorządowych regionu Hanower. Następne dwa pojazdy trafiły do Monachium. W sierpniu do Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG), a z początkiem września do Josef Ettenhuber GmbH. W październiku 2008 roku dostarczony zostanie pierwszy na polskim rynku Solaris Urbino 18 Hybrid. Jego nabywcą jest poznańskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK). Poznań będzie w grudniu bieżącego roku gospodarzem 14. Konferencji Klimatycznej ONZ, a zakup hybrydowego Solarisa jest znaczącym wkładem miasta w ochronę przyrody. Dodajmy, że podczas konferencji Solarisa na mapie zakontraktowanych autobusów hybrydowych pojawiła się także Gdynia.
Tabela 1. Nieprzerwanie, od końca roku 2006, autobusy są użytkowane w Niemczech oraz w Szwajcarii. Nabywcy Solarisa Urbino 18 Hybrid:
Typ
|
Klient
|
Miejsce
|
Kraj
|
Data dostarczenia
|
I generacja
|
Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB)
|
Drezno
|
Niemcy
|
grudzień 2006
|
Regionalbus Lenzburg AG (RBL)
|
Lenzburg
|
Szwajcaria
|
lipiec 2007
|
|
Leipziger Verkehrsbetriebe AG (LVB)
|
Lipsk
|
Niemcy
|
wrzesień 2007
|
|
Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahnen AG (BOGESTRA)
|
Bochum
|
Niemcy
|
styczeń 2008
|
|
II generacja
|
Bremer Straßenbahn AG (BSAG)
|
Brema
|
Niemcy
|
maj 2008
|
üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG (üstra)
|
Hanower
|
Niemcy
|
lipiec 2008
|
|
Münchner Verkehrsgesellschaft mbH (MVG)
|
Monachium
|
Niemcy
|
sierpień 2008
|
|
Josef Ettenhuber GmbH dla Münchner Verkehrs- i Tarifverbund GmbH (MVV)
|
Glonn-Schlacht
|
Niemcy
|
wrzesień 2008
|
|
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o.
|
Poznań
|
Polska
|
październik 2008
|
Maksymalna pojemność przy minimalnej wielkości
Trzecim autobusem w barwach Solarisa pokazanym na targach IAA to model Solaris Urbino 8,9 LE, który jest najkrótszym przedstawiciel nowej rodziny niskowejścowej producenta z Bolechowa. Jego hasło reklamowe to „maksymalna pojemność przy minimalnej wielkości”. Midibus przy 8,9 metrach długości oraz 2,4 metrach szerokości w wersji niskowejściowej oferuje do 29 miejsc siedzących. Dzięki poziomo zamontowanemu silnikowi wszystkie siedzenia w tylnej części zwrócone są w kierunku jazdy, co nawet przy dłuższych trasach gwarantuje najwyższy komfort podróżowania. Solaris Alpino 8,9 LE posiada silnik firmy Cummins o mocy 178 kW, zapewniający dynamiczną jazdę nawet na górzystych trasach. Jednostka napędowa niskowejściowego Alpino spełnia normę Euro 5, która zacznie obowiązywać na jesieni przyszłego roku.
Urbino 8,9 wraz ze swym większym bratem –Urbino 15 LE już zdobyło pierwszych klientów. Pierwszym klientem nowych niskowejściowych modeli Solarisów zostało przedsiębiorstwo autobusowe Leo Ledermair z siedzibą w Schwaz, w austriackiej prowincji Tyrol. Dokładnie na Piłkarskie Mistrzostwa Europy, które w tym roku odbyły się w Austrii i Szwajcarii, cztery Solarisy Alpino 8,9 LE oraz sześć Solarisów Urbino 15 LE zostało wprowadzonych do ruchu na przedmieściach Innsbrucka. Co więcej, flota została wzbogacona czterema Solarisami Urbino 12 LE zaprojektowanymi do pracy z przyczepami autobusowymi. Kolejny Solaris Urbino 15 LE jest używany przez Stern &Hafferl Verkehrsgesellschaft m.b.H. z Gmunden w ruchu podmiejskim w Górnej Austrii. Pierwszego szwajcarskiego Solarisa Alpino 8,9 LE, zakupionego przez Busland AG, można spotkać na drogach Burgdorfu. Firma, która jest częścią grupy BLG, użytkuje autobusy klasy midi w malowniczym regionie Emmental.