Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polskie firmy na FIAA 2017: Wanicki i Irizar

infobus
27.06.2017 09:53

Na stoisku hiszpańskiego autobusowego lidera, rozmawialiśmyz przedstawicielem Grupy Irizar w Polsce, czyli z Bartłomiejem Wanickim.

Na wystawie w Madrycie oczywiście nie mogło zabraknąćnajwiększego hiszpańskiego producenta autobusów. Irizar miał na FIAA nie tylkonajwiększe, ale i najciekawsze stoisko, na którym pokazał pełną gamę swoichpojazdów – od integralnych autokarów poprzez autobusy elektryczne i hybrydowepo pojazdy międzymiastowe. To efekt zmian, jakie rozpoczęły się w firmie w 2009roku i rozwodem ze Scanią. 

W ostatnim czasie zaowocowały one pojawianiem sięelektrobusu Irizar i2e (2014), luksusowych autokarów i8 (2015), nowejekonomicznej generacji Irizar i6S (2016), aż po hybrydy i3 i i4 oraz pierwszyprototyp elektrycznego autobusu przegubowego o długości 18 metrów (2017). Wposzczególnych segmentach Irizar pokazał następujące pojazdy:

  • autobusymiejskie. NA FIAA obecny był niskopodłogowy model klasy MAXI Irizar i2e odługości 12 m i pojemności 76 miejsc, w tym 29 siedzących z bateriami popojemności 376 kwh. Generalnie miejska oferta firmy obejmuje tylko autobusyelektryczne o długości 10,8 i 12m. Za moment światło dzienne ujrzy przegubowyelektrobus przystosowany do obsługi linii BRT (Bus Rapid Transit) o długości 18m. Premiera jeszcze w tym roku!
  • autobusymiędzymiastowe – w Madrycie były obecne pojazdy hybrydowe klasy II: Irizar i4ho długości 13 m oraz Irizar i3h Low Entry o długości 12,75 m, oba z silnikamiCummins 6.7L 300 KM i co ciekawe z równoległym, hybrydowym system Eaton (!),składający się z 6-stopniowej przekładni 6 plus inwerter i silnik elektrycznyeDrive (44/65 kW) w zestawie z litowo-jonowymi bateriami. W tym roku w ofercieIrizara pojawią się jeszcze modele hybrydowe o długości 15 m (zarówno i4h jaki3h) z silnikami Cummins 8,9Lo mocy 370 KM 1600 Nm z automatyczną skrzynią ZFEcolife 6 i systemem hybrydowy (już z Grupy Irizar).
  • autobusyturystyczne: na FIAA mogliśmy zobaczyć topowy Irizar i8 w wersji 14m zsilnikiem DAF MX13 520 K oraz dwa ekonomiczne modele Irizar i6S – jeden odługości 15 metrów z silnikiem DAF MX13 460 KM i drugi o długości 13 m zsilnikiem DAF MX11 z silnikiem o mocy 435 KM.

{https://www.youtube.com/watch?v=L-7q1pnn_GU}