Polskie firmy na EuroBusExpo 2006 (2)
infobus
28.11.2006 17:13
Polskie firmy na EuroBusExpo 2006 (2)
Prezentacja polskich firm autobusowych miała zdecydowanie słabszy rozmach niż podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze. W Birmingham zaprezentowano produkty zaledwie trzech polskich firm (nie licząc autobusów wyprodukowanych w Polsce na stoiskach zachodnich koncernów), ale rosnące zainteresowanie rynkiem brytyjskim pozwala domniemywać, że naszych wystawców będzie w przyszłości więcej. Najlepiej znanym polskim autobusem w Wielkiej Brytanii jest Autosan, który od końca 2004 roku jest sprzedawany przez firmę BMC UK LTD –dystrybutora sanockich pojazdów na wyspach. Przypomnijmy, że przed dwoma laty na targach w Birmingham zaprezentowano cztery autobusy Autosan, w tym jeden w wersji RHD, czyli pierwszy egzemplarz Autosana A1012T Eagle RHD. Na stoisku prezentowano także autobusy Autosan A0909L Tramp, A0808T Gemini oraz A1112T Ramzes.Na tegorocznych targach EuroBusExpo przedstawiono całą gamę autobusów Autosan Eagle: wersję szkolną (EURO 3), międzymiastową (EURO 3 na stoisku zewnętrznym) oraz najnowszy flagowy autobus Eagle z silnikiem Cummins ISBe 300 EURO 4 i automatyczną skrzynią biegów Allison Torqmatic T350R.
Jak sobie radzi Eagle…
Od końca 2004 roku do grudnia 2006 roku dostarczono na wyspy brytyjskie łącznie 32 szt. autobusów Autosan 1012T Eagle RHD (fot.33-35). Tylko pierwsza sztuka posiadała prostokątne reflektory ściany tylnej i starszy układ świateł z przodu (kierunkowskazy nie były umieszczone na zderzaku jak obecnie). Ostatnie trzy wyeksportowane autobusy wyposażono już w silniki EURO 4. Większość sprzedanych autobusów posiadała automatyczne skrzynie biegów Allison. Z rozmowy z przedstawicielami BMC UK wynika, że autobus cieszy się wśród klientów bardzo dobrą opinią, co z pewnością przysłuży się dalszemu wzrostowi sprzedaży tych autobusów na wyspach brytyjskich.
Podstawowe dane techniczne Autosan A1012T Eagle RHD EURO 4:
Model
|
Autosan A1012T Eagle RHD EURO 4:
|
Długość / szerokość/ wysokość [mm]
|
11990 / 2500 / ~3050
|
Podwozie/Silnik
|
Cummins ISBe4 300 EURO 4, moc – 221 kW (300 KM) przy 2500 obr./min., maksymalny moment obrotowy –1100 Nm.
|
Skrzynia biegów
|
automat Allison Torqmatic T350R z integralnym retarderem, (skrzynia manualna ZF w opcji)
|
Liczba miejsc pasażerskich
|
55 miejsc siedzących (67 lub 70 w wersji szkolnej)
|
Masa własna/ dopuszczalna [kg]
|
10800 / 17500
|
Pojemność bagażników:
|
5 m3
|
Obecnie Autosan A1012T Eagle RHD zaprezentowany w kilku wersjach to w pełni dojrzała konstrukcja, której sprzedaż z pewnością będzie rozwijana, jednak brytyjski dystrybutor sonduje możliwości sprzedaży innych autobusów z oferty spółki Polskie Autobusy. W tym roku obrano jednak nieco inną strategię. W odróżnieniu od prezentacji sprzed dwóch lat, gdzie skupiono się na pokazaniu autobusów szkolnych, międzymiastowych i turystycznych tym razem postawiono na autobusy miejskie i lokalne pochodzące z jelczańskiej fabryki. Zaprezentowano najmłodsze dziecko jelczańskiej fabryki, czyli autobus „Autosan M083C Libero”. Prezentacja pod marką Autosan to oczywiście decyzja brytyjskiego importera. Wpłynął na nią fakt, że Autosan jest już względnie znaną marką wśród klientów brytyjskich, posiadającą dobrą opinię wśród użytkowników. Unika się kosztów związanych z promocją nowej marki i budowaniem do niej zaufania. (fot. 36). I tak historia zatoczyła koło. Sanocki autobus Autosan A0808MN Koliber, którego produkcję, nie bez problemów, przeniesiono do Jelcza ponownie być może stanie się…Autosanem, choć jedynie na wyspach brytyjskich. (dodatkowe informacje: http://www.infobus.com.pl/text.php?id=8658 ). Co ciekawe na targach w Birmingham potencjalnym klientom prezentowano wizualizacje autobusu Libero w wersji RHD, ale także…zasilanego gazem ziemnym Jelcza M121M/4 Mastero CNG (fot. 37-38). Na efekty z przeprowadzonych rozmów i faktyczne przygotowanie kolejnego polskiego autobusu RHD przyjdzie nam jednak trochę poczekać.
Ster i siedzenia
Niepostrzeżenie po raz pierwszy w Birmingham wystawił się poznański producent siedzeń –firma STER. Nie oznacza to, że jest to pierwszy kontakt spółki z tym rynkiem. Producent już od trzech lat dostarcza siedzenia dla firmy Alexander Dennis (wyposażono w nie pojazdy sprzedane m.in. do Dublina), a niedługo do klientów trafi 12 autobusów Wright wyposażonych w polskie siedzenia (dla klientów w USA i Kanadzie) (fot. 39).