Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polskie firmy na Busworld 2009

infobus
10.11.2009 14:15
W tegorocznej edycji targów Busworld Europe w Kortrijk wzięło udział aż siedem polskich firm: Solaris, Autosan, CMS Auto, Astromal, Intap, Ster i Runotex oraz jedno przedstawicielstwo –Automet Benelux. To nasza rekordowa reprezentacja, potwierdzająca silną pozycję naszego kraju na europejskiej, autobusowej mapie. Warto podkreślić, że trzy firmy z tej grupy zadebiutowały w tym roku na belgijskich targach, co jak na czas kryzysu zasługuje na uznanie. Tym bardziej, że metr powierzchni w Kortrijk do tanich nie należy. Generalnie można powiedzieć, ze była to dobra decyzja, gdyż tegoroczny Busworld był jednym z najlepszych w historii. Targi przyciągnęły 390 wystawców, w tym 70 autobusowych producentów, z 34 różnych krajów. Liczba gości, którzy odwiedzili wystawę również mocno poszybowała do góry i tutaj licznik zatrzymał się na sumie 28.127 zwiedzających ze 118 krajów. T o ok. 2000 osób więcej w porównaniu z poprzednią edycją. Organizatorzy spodziewając się takiego zainteresowania przygotowali 7500 m2 powierzchni wystawienniczej (w nową halę 7), czyli o 2500 m2 więcej niż dwa lata temu. Zobaczymy czy podobny, pozytywny trend obejmuje również pozostałe targi Busworld –w Turcji (25-28 marca 2010), Chinach (6-8 maja 2010) i premierowych w Rosji (30 czerwca-2 lipca 2010). Przejdźmy teraz do opisu poszczególnych polskich reprezentantów:
Astromal dostarcz również elementy wyposażenia do modelu APTS PhileasStoisko AstromalaJMK Analizy Rynku Transportowego
Astromal –po raz kolejny w Kortrijk zaprezentował elementy karoserii i wyposażenie do pojazdów komunikacji publicznej wykonane z laminatów. Firma czuje się na belgijskich targach doskonale, gdyż znaczna część odbiorców tego typu wyposażenia działa właśnie w państwach Beneluxu. Astromal mocno od lat współpracuje z holenderskim koncernem VDL, gdzie dostarcza swoje produkty do takich autobusów jak Jonckheere JSD, Arrow / Mistral 50/70, Procity, Transit 2000 czy do awangardowego modelu APTS Phileas. Tuż obok stoiska leszczyńskiej firmy prezentował się premierowy, przegubowy MAZ 205. Jak sprawdziliśmy –bez deski rozdzielczej zaprojektowanej przez Astromal dla białoruskiego producenta do modelu 203. Być może jest to tylko kwestia czasu pojawia się jej w nowym przegubowcu. Na zakończenie wizyty w Astromalu warto dodać, że firma poszerzyła swój zakres działalności o przemysł medyczny. To potwierdza opinię o Astromalu, jako jednej z najbardziej wszechstronnych firm w naszej branży.
Stoisko Automet Benelux w Kortrijk Stoisko Automet Benelux w Kortrijk Stoisko Automet Benelux w Kortrijk Stoisko Automet Benelux w Kortrijk Stoisko Automet Benelux w Kortrijk
Automet Benelux –przedstawicielstwo firmy nadwoziowej Automet z Sanoka zadebiutowało na tegorocznych targach w Kortrijk. Zresztą belgijscy przedstawiciele mogli się czuć dosłownie jak w domu, gdyż siedziba firmy Automet Benelux bvba mieści się właśnie w Kortrijk. Jak wskazuje sama nazwa, firma dział na terenie Belgii, Holandii i Luksemburga. W dalszych planach jest rynek francuski, ale jak nam powiedział przedstawiciel firmy, Wouter Desmet –tutaj z racji ogromnego obszaru i wymagań tamtejszych klientów trzeba być gotowym na 100% i wcześniej m.in. mocno zainwestować w serwisową infrastrukturę. Tym bardziej, że we Francji panuje duża konkurencja –szczególnie ze strony hiszpańskich firm. Aktualnie Automet Benelux w swojej siedzibie dysponuje magazynem części, który w zupełności wystarcza do obsługi 6 autobusów Apollo na bazie podwozi Mercedes-Benz Atego, które zostały sprzedane w Belgii w 2009 r. Cztery z nich zakupili prywatni przewoźnicy, a dwa belgijski rząd do obsługi przewozów szkolnych. To całkiem niezły wynik, jak na firmę, która powstała w 2008 r. Na targach w Kortrijk firma przedstawiła znane nam z wystawy TRANSEXPO autobusy: Automet Apollo i minibus Mercedes-Benz Sprinter o pojemności 22 miejsc. W tym miejscu chcielibyśmy pogratulować firmie Automet przedstawiciela –wszystko na targach funkcjonowało doskonale, co potwierdza „dobrą rękę”sanockiego producenta do zagranicznych współpracowników.
Autosan na targach w Kortrijk Autosan na targach w Kortrijk Autosan na targach w Kortrijk Autosan na targach w Kortrijk  
Autosan –udanie zadebiutował na tegorocznym Busworld. Duże stoisko, w dobrym miejscu i całkiem spora liczba gości podczas prasowych dni na pewno przełożą się na wyniki eksportowe producenta. Widać, ze Autosan po targach w Birmingham radzi sobie coraz pewniej na zagranicznych wystawach. Dla firmy uruchomienie kolejnego –obok W. Brytanii i Szwecji –zagranicznego rynku zbytu to priorytetowa sprawa. Oczywiście są jeszcze Węgry i Rumunia, aczkolwiek nie maja one bezpośrednio wpływu na rozwój oferty polskiego producenta. Współpraca z Szwedami zaowocowała szybkim powstaniem Eurolidera (nie przypadkowo prototyp był w wersji 13-metrowej), a Anglicy spowodowali, że w przyszłym roku pojawią się wersje RHD Wetliny (alias Osprey), Trampa (alias Scamp) i rozpocznie się dostawa pierwszych egzemplarzy A1212C EuroLeader RHD.

Autosan na targach w KortrijkAutosan na targach w KortrijkAutosan na targach w Kortrijk

Jak widać siła producenta może także wynikać z otoczenia w jakim działa, które może go bardziej lub mniej stymulować do zmian. W Kortrijk Autosan pokazał swój premierowy autobus miejski Sancity M12LE, który na pewno nie uciekł uwadze tamtejszych przewoźników podmiejskich / lokalnych. Obok Sancity M12LE godnie prezentował się międzymiastowy model Eurolider 13 LE, który już odnosi spore sukcesy w Szwecji. O najnowszej ofercie firmy rozmawialiśmy z Sławomirem Łopatowskim, dyrektorem sprzedaży. Zapis tego wywiadu opublikujemy w kolejnym wydaniu InfoBusa.
CMS Auto w Kortrijk CMS Auto w Kortrijk CMS Auto w Kortrijk  
CMS Auto –także po raz w tym roku pokazało się na targach w Kortrijk, prezentując trzy minibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter. Pierwszy z nich charakteryzował się wysoką panoramiczną linią okien i turystycznym wyposażeniem, Jego pojemność pasażerska to 16 + 1, w opcji może także występować w wariancie ekonomicznym o pojemności 19 + 1. Następnie firma CMS pokazała 7-osobową salonkę do przewozu VIP-ów. Podobne pojazdy zostały już dostarczone np. dla DeMono czy Giełdy Papierów Wartościowych. I trzeci pojazd –wyposażony bardziej pod kątem przewozów lokalnych, w tym także osób niepełnosprawnych. W jego wnętrzu 15 foteli zostało zainstalowanych na szynach poprzez szybko-złączki, co umożliwia ich szybki demontaż i transport np. wózków inwalidzkich. –„To wersja przygotowana przede wszystkim pod kątem rynku skandynawskiego, gdzie już działamy od kilku dobrych lat –powiedział nam Andrzej Klukowski z działu Marketingu CMS Auto. –Aktualnie nasz eksport trafia przede wszystkim do Niemiec –gdzie mamy swojego przedstawiciela, także na Litwę i do Skandynawii. Aktualnie skala zagranicznej sprzedaży jest niższa niż w 2007 r., kiedy udział naszego eksportu w ogólnej produkcji wynosił ok. 35%. Teraz z uwagi na niekorzystny kurs euro ten poziom wynosi ok. 5%. Oczywiście mamy nadzieje, że nasza obecność w Kortrijk poprawi ten wynik”–podkreśla Andrzej Klukowski.
Warto zwrócić także uwagę, że w tym roku wyjątkowo bogate stoisko miała Temsa, której przedstawicielem Polsce jest właśnie CMS. Nie należy jednak spodziewać się, że tureckie nowości (w tym hybrydowy autobus miejski Avenue) szybko trafią do naszego kraju. Wymagałoby to sporych nakładów finansowych (m.in. w homologacje i serwis), co przy silnej konkurencji ze strony polskich producentów jest dość ryzykowną operacją. Dlatego jak na razie Temsa spokojnie podchodzi do tematu szerszego wejścia na polski rynek i zajmuje tutaj pozycję wyczekującą. Zobaczymy jak długo.
Stoisko INTAP w Kortrijk. Fotel PoloStoisko INTAP w Kortrijk. Fotel M1
Intap –w tym roku łódzka spółka jest bardziej aktywna wystawienniczo poza naszymi granicami. Firma zarówno wystawiła się w Kortrijk, jak i za parę dni pokaże się w Weronie. W Belgii producent foteli dla mikrobusów i autobusów zaprezentował dwie nowości, które wejdą na linie produkcyjne w przyszłym roku. To premierowy fotel z segmentu M1 oraz Polo –przeznaczony do autobusów podmiejskich / międzymiastowych. –„Kończymy już ostatnie prace nad tymi produktami i chcemy teraz poznać uwagi klientów na ich temat. Im więcej opinii –tym lepiej dla nas”–mówi Marcin Tobik z firmy INTAP. Aktualnie firma prężnie działa na rynku niemieckim, skandynawskim, a także od niedawna –na włoskim. I stąd obecność na targach w Weronie. INTAP to nie tylko fotele, ale także cały osprzęt do transportu osób niepełnosprawnych, w tym szyny, najazdy i szybko-złączki do kotwiczenia. wózków. Ten asortyment w Kortrijk cieszył się sporym zainteresowanie ze strony klientów z państw skandynawskich, a także z Francji, która stanowi jeszcze białą plamę na eksportowej mapie INTAP-u.
Konferencja prasowa. Mówi nowy członek zarządu firmy Solaris Bus &Coach - Danne Guntram, który będzie odpowiedzialny za finanse i IT.Premiera Solarisa InterUrbinoKonferencja prasowa. Mówi nowy członek zarządu firmy Solaris Bus &Coach - Danne Guntram, który będzie odpowiedzialny za finanse i IT.
Solaris Urbino 12 Hybrid Premiera Solarisa InterUrbinoPremiera Solarisa InterUrbino
Solaris –uczestnicząc po raz piąty w targach w Kortrijk zaprezentował po raz pierwszy światowej publiczności model Solaris InterUrbino. O tym autobusie pisaliśmy już szerzej na łamach InfoBusa przy okazji jego polskiego debiutu w Kielcach. Natomiast trzeba podkreślić, że od targów TRANSEXPO zdecydowanie zmieniono w nim sufit. Nowe półki oraz oświetlenie wyglądają zdecydowanie lepiej i co ważne – mniej ważą. Poza tym do tej pory stosowane szklane półki bagażowe budziły sporo kontrowersji wśród oceniających je ekspertów. Teraz jest praktyczniej i równie elegancko.
Solaris Urbino 12 Hybrid Premiera Solarisa InterUrbinoSolaris Urbino 12 Hybrid Solaris Urbino 12 Hybrid
Ponadto dużym wydarzeniem w Kortrijk była premiera autobusu hybrydowego Solaris Urbino 12 Hybrid. Bazuje on na systemie amerykańskiej firmy Eaton. Oferowane przez nią rozwiązania z powodzeniem wykorzystywane są w samochodach użytkowych w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Chinach już ponad 1000 autobusów miejskich korzysta z systemu firmy Eaton. Osiągane tam wyniki eksploatacyjne jak i ekologiczne, sprawiły że kilka miesięcy temu Solaris rozpoczął współpracę z amerykańskim partnerem w celu opracowania europejskiej wersji dwunastometrowego autobusu hybrydowego. Spalinową część układu hybrydowego stanowi Cummins ISBe o mocy 225 koni mechanicznych i pojemności 6,7 litra, spełniający normę emisji spalin EEV. Silnik spalinowy połączony jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 44 kW. Zautomatyzowana 6-cio biegowa skrzynia Eaton, przekazuje napęd na tylną oś autobusu. Dzięki takiemu rozwiązaniu autobus zużywa mniej paliwa. Solaris Urbino 12 Hybrid poszerza ofertę firmy z zakresu pojazdów najprzyjaźniejszych środowisku stanowiących jednocześnie ekonomiczną alternatywę dla miejskich przewoźników. –„Od teraz w naszej ofercie znajdują się pojazdy hybrydowe zarówno w standardowej długości jak i przegubowe. Nasi klienci maja więc dużą możliwość wyboru. Nie oznacza to jednak że nie widzimy potencjału do dalszego rozwoju tych produktów. Cały czas prowadzimy prace badawczo-rozwojowe nad pojazdem w pełni elektrycznym. Chcielibyśmy wprowadzić jak najszybciej na rynek autobus napędzany wyłącznie energią elektryczną.”–powiedział podczas prezentacji Solange Olszewska prezes zarządu Solaris Bus &Coach S.A. Warto dodać, że podczas konferencji prasowej uroczyłyście zaprezentowano nowego członka zarządu firmy – Danne Guntrama, który będzie odpowiedzialny za finanse i IT.

Solaris Urbino 15 LE dla Cars Dunois z Châteaudun

Oprócz dwóch premierowych autobusów InterUrbino i Urbino 12 Hybrid, polski producent pokazał podmiejski autobus Solaris Urbino 15 LE z klasycznym napedem Diesla, przeznaczony dla francuskiego operatora Cars Dunois z Châteaudun (przekazanie miało miejsce właśnie na belgijskich targach). Łącznie przewoźnik, działający w rejonie Orleanu zamówił dwa takie egzemplarze.
 Dane techniczne autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid
Długość
12 000 mm
Szerokość
2 550 mm
Wysokość (z klimą)
3 066 mm
Wysokość wnętrza
2 317 mm
Liczba osi
2
Rozstaw osi
5 900 mm
Zwis przedni
2 700 mm
Zwis tylny
3 400 mm
Kąt natarcia
Kąt zejścia
Wysokość podłogi w wejściu (1 i 2)
320 mm
Wysokość podłogi w wejściu (2)
340 mm
Masa całkowita
18 000 kg
Masa własna
10 600–13 200 kg
Liczba miejsc siedzących
23–37
Zbiornika paliwa
2×125 l, opcja2x175 l
AdBlue zbiornik
40 l
Silnik Diesla
Cummins ISB6.7EV 225B (EEV, OBD2)
Moc maks.
162 kW (220 PS)
Pojemność
6.7 l
System hybrydowy
Eaton HDU
Moc silnika elektrycznego
44 kW
Baterie
Akumulator litowo-jonowy (Li-Ion)
Przednia oś
ZF RL 75 EC
Tylna oś
ZF AV 132
 
Kortrijk stoisko SterStoisko Steru w Kielcach –podobny asortyment firma zaprezentowała w Kortrijk Stoisko Steru w Kielcach –podobny asortyment firma zaprezentowała w Kortrijk Stoisko Steru w Kielcach –podobny asortyment firma zaprezentowała w Kortrijk
Ster –zaprezentował na targach w Kortrijk swoją kompletną ofertę –bazującą przede wszystkim w zakresie autobusów miejskich na fotelach z serii MX. Dla transportu długodystansowego przygotowany jest model Intercity. Liczba odmian wersji MX jest rzeczywiście imponująca (w Kortrijk pokazano nową wersję „półtora”), a wprowadzenie opcji umożliwiającej umieszczenie reklamy w oparciu fotela to zupełna, światowa nowość. Jeżeli to rozwiązanie się przyjmie szerzej, to Ster będzie tutaj prekursorem w zakresie aranżacji przestrzeni pasażerskiej w transporcie zbiorowym. Jak na razie pierwsze próby skuteczności tego nośnika informacji zostały przeprowadzone w rejonie Paryża w testowym autobusie marki Solaris. O pierwszych wdrożeniach tego typu reklamy / informacji pasażerskiej będziemy na pewno informować na łamach InfoBusa.
Jak powiedział nam Maciej Szymański, prezesem firmy Ster, wejście z nowymi produktami (MX / Intercity) otworzyło przed firmą nowe rynki zbytu. Ponownie powrócił temat dostaw dla Stanów Zjednoczonych, a także dobrze zaczyna rokować rynek brytyjski. Podczas ostatni targów w Birmingham, dwa autobusy grupy Alexander Dennis Limited (ADL) były właśnie wyposażone w fotele polskiej firmy. Kolejnym ważnym, rozwojowym segmentem są tramwaje. W równolegle odbywających się do Busworld w Kortrijk targach TRAKO w Gdańsku, w premierowym pojeździe Solaris Tramino były właśnie zastosowane translucentne (półprzeźroczyste) fotele Ster MX. I najprawdopodobniej 40 tramwajów dla Poznania będzie właśnie w nie wyposażone. To nie jedyny duży sukces poznańskiej firmy w tym zakresie –w siedzenia 6M zostanie wyposażonych 186 niskopodłogowych tramwajów PESY dla Tramwajów Warszawskich. Nieźle, jak na start w tym segmencie. –„Dzisiaj jesteśmy przygotowani do oferowania bardzo szerokiej palety produktów w różnym komforcie, w zależności od potrzeb klienta –mówi Maciej Szymański. –Do tego przygotowaliśmy się od kilku ostatnich lat i dzięki temu teraz –w dobie spowolnienie gospodarczego –my nie zwalniamy tempa. Obecność na targach w Kortrijk służy nam zarówno do pokazania naszej stabilnej pozycji dotychczasowym klientom. Jest też próbą zainteresowania naszymi produktami nowych potencjalnych klientów, ale przede wszystkim chcemy otrzymać tutaj jak najszerszą informację zwrotną z rynku o naszej ofercie. To ma kapitalne znaczenie przy tworzeniu nowych produktów –słuchania tego co klient ma do powiedzenia w zakresie produktu”–podkreśla Maciej Szymański.