Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polskie 60-urodziny Setry

infobus
27.05.2011 12:14
W tym roku marka Setra obchodzi swoje 60-lecie. Polskie urodziny zostały wyprawione w Licheniu, gdzie 19 maja bawiło się ok. 150 zaproszonych gości. Na parkingu hotelu Magda czekało na nich wiele atrakcji, w tym także konkurs sprawnościowy jazdy autokarem. Jak powiedział nam prezes EvoBus Polska, Franz Koschatzky –liczba przybyłych przewoźników, a także ogromny potencjał reprezentowanych przez nich firm, wskazuje na rosnącą pozycję Setry w Polsce. Dodajmy tutaj, że do jej stałych klientów należy m.in. Sindbad i Bomatur, liderzy w zakresie odpowiednio przewozów regularnych i turystycznych w naszym kraju. To właśnie dzięki tak silnej grupie klientów (i to cały czas rosnącej) Setra odnotowuje doskonały wyniki sprzedażowe na rynku. I wcale nie byłoby dziwne, gdyby w przyszłym roku to właśnie ta marka zajęła pierwsze miejsce na turystycznym rynku, bezpośrednio rywalizując już nie tylko z innymi europejskimi producentami, ale głównie z drugą marką koncernu Daimler Buses –Mercedes-Benz. Nierealne? Z jednej strony Setra zawsze uchodziła za niszową, luksusową markę i zajmowała 4-5. miejsce w autokarowym rankingu w Polsce. Jednak przez lata jej stały zespół handlowców sukcesywnie budował coraz liczniejsze grono odbiorców, którzy stali się elitarną grupą wśród przewoźników. Nie każdego stać na tak drogi autobus, także posiadanie w swoim taborze nowej Setry jest swoistą nobilitacją i synonimem sukcesu. Przynajmniej teoretycznie. Zeszłoroczne zakupy najsilniejszych firm transportowych w Polsce spowodowały, że na koniec 2010 r. Setra zajęła trzecie miejsce wśród autokarowych marek, za Mercedes-Benz i Scania-Irizar, ale wyprzedzając MAN, VDL, Volvo i Neoplan. W tym roku, korzystając z zamieszania związanego z wprowadzeniem dodatkowego przedstawicielstwa Irizar oraz słabszej kondycji sieci handlowej Volvo, Setra ma szanse na historyczne drugie miejsce w tabeli. Dodatkowo pamiętajmy, że to właśnie autobusy Setry woziły piłkarzy i VIP-ów podczas ostatniego Euro 2008 w Austrii i Szwajcarii, a także wcześniej podczas Mistrzostw Świata w Niemczech. Owszem, z naklejonym logo głównego sponsora –Hyundai, ale były fabrycznie nowe Setry z rodziny ComfortClass. Podobnie może być w naszym kraju. W rozgrywanych w przyszłym roku futbolowych zawodach w Polsce i na Ukrainie weźmie udział 16 zespołów, a biorąc pod uwagę odległości, jakie będą musiały pokonać, łączna pula nowych autokarów zakupionych do obsługi Mistrzostw może przekroczyć próg 20 szt. Łakomy kąsek i automatycznie gwarantowany tytuł lidera w segmencie autokarów.
Konkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki SetraKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki SetraKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki SetraKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki SetraKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki SetraKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki SetraKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki SetraKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra
Co powoduje, że Setra umacnia swoją pozycję w Polsce i to mimo oferowania najwyższych cen na swoje pojazdy? Ten sukces zawdzięcza m.in. szerokiej ofercie autobusów, dopasowanych do konkretnych potrzeb przewoźników –od luksusowej TopClass poprzez ekonomiczną ComfortClass po międzymiastową MultiClass. Kolejny plus to ugruntowana pozycja „królowej wśród autokarów”i utrzymanie produkcji autobusów w Neu-Ulm w Niemczech. Do tego dochodzi nieformalna, ale bardzo silna wspólnota posiadaczy autokarów tej marki – ”Setra Family”. Jest on konsekwentnie budowana przez firmę m.in. poprzez cykliczne spotkania, jak styczniowy IGOM (giełda pojazdów używanych) w Ulm, zawody kierowców Setra Grand Prix oraz hucznie obchodzone kolejne jubileusze. Najlepszym tutaj przykładem jest właśnie urodzinowe spotkanie w Licheniu, gdzie głównym tematem prowadzonych rozmów była oczywiście Setra. Z okazji jubileuszu życzmy niemieckiej marce kolejnych 60 lat w równie dobrej kondycji i świętowania kolejnych urodzin w podobnym, silnym gronie klientów. Podczas uroczystego bankietu, dyrektor marki Setry w Polsce, Jerzy Fołda dziękował przewoźnikom za okazane zaufanie i życzył wszystkim kolejnych sukcesów w branży i oczywiście zakupów kolejnych nowych autobusów.
 Konkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuKonkurs sprawnościowy na autokarze Setra S 415 GT-HD podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w Licheniu
Podczas licheńskiego spotkania odbyło się całkiem sporo atrakcji. Wśród nich największą popularnością cieszyła się możliwość przetestowania … luksusowych samochodów osobowych marki Mercedes-Benz oraz jazda zręcznościowa autokarem Setra S415 GT-HD. Te zawody poprowadził Michał Baśkiewicz z firmy Małgorzata Tourist, który podczas tegorocznych zawodów Setra Grand Prix zajął doskonałe 23. miejsce. Teraz wcielił się w rolę jurora, który oceniał przejazdy kierowców na zorganizowanym na hotelowy parkingu torze. Mieliśmy tutaj znane z niemieckich zawodów konkurencje, jak:
– cofanie tyłem do garażu (dodatkowo trzeba było ustawić tył autobusu na narysowanej linii);
– przejechać po łuku i strącić wszystkie pachołki;
– wjechać pod kątem w wąską bramę, a następnie najechać przednim kołem na klin.
Mirosław Sudoł z firmy Żak z Torunia
Liczyła się oczywiście liczba dotkniętych pachołków i czas. Większość przewoźników pokonywała ten tor przeszkód powyżej 5 minut, natomiast nieoficjalny rekord to 2,5 minuty. Najlepszych 10. kierowców zostało nagrodzonych upominkami Setry. Najwyżej został oceniony przejazd Mirosława Sudoła z firmy Żak Toruń oraz Dariusza Drukały z redakcji Polski Traker Bus, Jacka Tomaszewskiego z firmy Adsaj Trans z Płocka i Macieja Waleriańczyka z firmy Katarzyna Turist. Gratulujemy! Dodajmy, że swoje umiejętności kierowania autobusem można było także sprawdzić na symulatorze firmy Cargo.
 Stoisko OmniPlus podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuStoisko OmniPlus podczas obchodów 60. urodzin marki Setra w LicheniuUrodziny Setry były świetną okazją do spotkań przewoźników i rozmów o autobusachUrodziny Setry były świetną okazją do spotkań przewoźników i rozmów o autobusach
Kolejną atrakcją była wystawa nowych autobusów, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć wszystkie dostępne gabaryty Setry –od piętrowego imperatora S 431 DT poprzez rzadko spotykany model S 419 GT-HD po najkrótszy i najniższy model S 412 UL (był to kolejny egzemplarz przeznaczony dla firmy NKA Kruszwica). Dodatkowo dział pojazdów używanych EvoBus Polska wystawił trzy swoje pojazdy: Mercedes-Benz Tourismo, Setra S 315 UL i Mercedes-Benz Sprinter. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że dział „używek”EvoBusa sprzedaż w tym roku już 20 pojazdów. Kolejny ważny punkt wystawy to OmniPlus, gdzie serwisanci zachęcali do skorzystania z dwóch jubileuszowych promocji:
– pierwsza dt. zakupu części zamiennych na kwotę powyżej 2500 zł netto. Wówczas można otrzymać w prezencie katalog części zamiennych lub płytę ze schematami instalacji elektrycznej lub roczny dostęp do aplikacji BusDoc.
– bezpłatne badanie geometrii podwozia.
Uwaga! Obie promocje trwają do 18.07.2011 r. Dodatkowo firma Auto-Tacho z Skierniewic prezentowała swoje usługi w zakresie sprzedaży i serwisu tachografów firmy VDO, w tym najnowszy system DLD, gdzie sczytywanie danych z cyfrowego tacho następuje zdalnie poprzez GPRS. To oferta opracowana wspólnie z firmą Orange. Niewątpliwie największą atrakcją dla pań, które licznie przybyły na spotkanie było spotkanie z wizażystką. Do tego dodajmy smaczny catering i wysoką frekwencję wśród obecnych gości (a pamiętajmy, że sezon się już zaczął i teraz mamy najbardziej gorący okres wakacyjnych przygotowań), a w rezultacie otrzymamy kolejną udaną autobusową imprezę.
 Urodziny Setry były świetną okazją do spotkań przewoźników i rozmów o autobusach Urodziny Setry były świetną okazją do spotkań przewoźników i rozmów o autobusach Wystawione w Licheniu, „urodzinowe autobusy: Setra S 412 ULWystawione w Licheniu, „urodzinowe autobusy: Setra S 419 GT-HD
A wszystko zaczęło się 60 lat temu
I na koniec trochę historii dla wytrwałych. Nazwa marki Setra pochodzi od słowa „selbsttragend“(samonośny). Konstrukcja tego typu z początków lat 50ych ubiegłego stulecia oznaczała rewolucję w dziedzinie produkcji autobusów w Niemczech i całej Europie. Otto Kässbohrer nie był wprawdzie wynalazcą konstrukcji samonośnej, ale znał ją doskonale, ponieważ przez wiele lat stworzył liczne nadwozia samochodów osobowych, wykorzystując w budowie pojazdów zasadę działania konstrukcji samonośnych.
Wiosną roku 1950 zapadła decyzja o budowie autobusu o konstrukcji samonośnej. W roku 1951, na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej IAA zaprezentowano model Setra S8 –pierwszy autobus o nadwoziu samonośnym, z silnikiem zamontowanym z tyłu i bezpośrednim napędem na tylną oś. W ciągu 60 lat, jakie minęły od debiutu pierwszego egzemplarza Setry S 8 w roku 1951, bogate w tradycje przedsiębiorstwo z Ulm stworzyło ogółem pięć serii autobusów.
Seria 10 obejmowała typy S 6 do S 15. Typy S 10 do S 14 były produkowane także w wersjach autokarów turystycznych, międzymiastowych oraz miejskich. Seria 10 zapoczątkowała erę konstrukcji modułowej, umożliwiającej ekonomiczne wytwarzanie pojazdów o różnych długościach. Litera S jest po obecne czasy symbolem marki Setra, umieszczona obok niej liczba oznacza maksymalną liczbę rzędów siedzeń, pośrednio zatem długość autobusu. 
W roku 1967 zaprezentowano serię 100 liczącą pięć typów S 100, S 110, S 120, S 130 i S 150. Pierwsza liczba w oznaczeniu typu stała się symbolem serii. Przejście z serii 10 na 100 było kolejnym krokiem w kierunku industrializacji produkcji autobusów w firmie Kässbohrer. Wszystkie nowe modele były wytwarzane z licznych identycznych elementów, z wykorzystaniem zasady konstrukcji modułowej. Optycznie autobusy serii 100 charakteryzowały się kanciastą sylwetką oraz wyższym poziomem komfortu, uzyskanym dzięki powiększeniu przedziału pasażerskiego i wysokości wnętrza. Ponadto w standardowym wyposażeniu pojazdu znalazła się oś przednia z niezależnym zawieszeniem kół i pneumatyczne zawieszenie. 
 Wystawione w Licheniu, „urodzinowe autobusy: Setra S 431 DTSymulator jazdy firmy CargoDział Autobusów Używanych EvoBus Polska wystawił m.in. pojazd Mercedes-Benz Tourismo Ozdoba wystawy –weteran Setra S100 z 1976 r. Jak widać w doskonałym stanie
 
Z okazji jubileuszu 25-lecia marki Setra zaprezentowano serię 200, liczącą sześć modeli: S 211 H, S 212 H, S 213 H, S 215 H i wersje z podwyższonym dachem S 213 HD oraz S 215 HD. Seria ta stała się kolejnym kamieniem milowym w rozwoju techniki produkcji autobusów. Wyróżniała się ona między innymi hamulcami tarczowymi na przedniej osi montowanymi w wyposażeniu seryjnym. Ponadto w autobusach tej serii zastosowano standardowo nowatorski system krzyżowej wentylacji wnętrza. Dzięki znakomitym własnościom jezdnym i resorowaniu autokary serii 200 zapewniały pasażerom i kierowcy doskonałe, komfortowe warunki podróżowania.
Rok 1991 był rokiem debiutu serii 300, obejmującej typy S 309 HD, S 315 HD i S 315 HDH. Cechą szczególnie wyróżniającą nowe autobusy stały się charakterystycznie wygięte słupki boczne oraz całkowicie nowatorski system zintegrowanych lusterek zewnętrznych, co nadało pojazdom serii 300 niepowtarzalne „oblicze”. Ogrzewane i sterowane z wnętrza pojazdu ramiona lusterek, określane mianem „czułków biedronki“, zapewniały kierowcy –w połączeniu z optymalnie usytuowanym słupkiem A –bardzo dobrą widoczność wzdłuż obu boków autobusu. Kolejną istotną cechą nowej serii 300 był ergonomiczny kokpit. Również pod względem bezpieczeństwa seria 300 była synonimem doskonałości. System zapobiegający blokowaniu kół i system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych (ABS/ASR) stały się elementami wyposażenia standardowego, podobnie jak retarder firmy Telma lub Voith.
Dla ułatwienia orientacji w bogatej palecie modeli wraz z serią 300 rozpoczęto stosowanie w ofercie autobusów podziału na trzy kategorie, które obowiązują do dziś i w sposób jednoznaczny określają cechy pojazdów:
– luksusowe autokary turystyczne określane są obecnie mianem TopClass
– ComfortClass jest nazwą ekonomicznych autobusów turystycznych modeli GT-/GT-HD łącznie z wersjami z kierownicą z prawej strony, a
– stosownie do uniwersalnych możliwości zastosowania autobusy międzymiastowe są ogólnie określane mianem MultiClass.
Wraz z wprowadzeniem na rynek w roku 2001 (50-lecie marki Setra) serii TopClass 400, Setra zaprezentowała nowy format autokarów turystycznych, gwarantujących pasażerem i kierowcy podróżowanie w najdoskonalszych warunkach. Rozszerzenie oferty o autokary turystyczne serii ComfortClass 400 nastąpiło w roku 2004. We wrześniu 2005 pojawiły się natomiast autobusy międzymiastowe serii MultiClass 400. Ogółem seria 400 obejmuje ponad 20 typów, w tym również dwie wersje na rynek USA i dwa typy ComfortClass w wersji z kierownicą z prawej strony.
Franz Koschatzky, prezes EvoBus Polska (z prawej) i Jerzy Fołda, dyrektor marki Setry podczas uroczystego bankietu