Polski rynek używanych autobusów w październiku (01-10.2014)

infobus
14.11.2014 17:43
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu 10 miesięcy br. zostało zarejestrowanych 3143 pojazdów, czyli o 262 szt. więcej niż rok temu (+9,1%). Zdecydowaną większość stanowiły pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. Jedynie w maju, po raz pierwszy i jedyny w tym roku liczba sprowadzonych z zagranicy pojazdów była niższa niż rok wcześniej. Teraz ponownie mamy pozytywny bilans. We wrześniu na polskie drogi wyjechały 382 używane autobusy wobec 329 szt. rok wcześniej, a w październiku –280 szt. wobec 264 egzemplarzy przed rokiem. Na ten wzrost zapracowały głównie dwa segmenty: MINI i pojazdów turystycznych. W ostatnim miesiącu zarejestrowano ich odpowiednio 82 i 63 szt., podczas gdy rok wcześniej –60 i 48 szt. Z kolei spadek importu mogliśmy zauważyć w kategorii międzymiastowej (z 108 szt. w październiku 2013r. do 90 szt. obecnie) oraz miejskiej (analogicznie z 38 szt. do 27 szt.) Cały czas liczba sprowadzonych używanych pojazdów przewyższa prawie 2,5-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród używanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się pojazdy międzymiastowe, których zarejestrowano ponad 10-razy więcej niż nowych! W kategorii autobusów turystycznych polscy przewoźnicy sprowadzili prawie 4 razy więcej pojazdów niż kupili fabrycznie nowych. W segmencie MINI różnica jest już decydowanie mniejsza (1,6) na korzyść używanych konstrukcji, a w miejskim –poziom ten jest zbliżony (434 nowe do 457 używanych). Generalnie od stycznia do października 2014 r. zarejestrowano w Polsce 3143 używane autobusy wszystkich kategorii wobec 1214 nowych. Daje to jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie, podczas gdy zeszłoroczny poziom rejestracji nowych autobusów wyniósł 1387 szt. Lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 423 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.
 Polski rynek używanych autobusów w październiku (01-10.2014)
 
Na czele Euro 3
Wśród importowanych autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (32% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro 3. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 1996-1999 z normą Euro 2 (28%) , a trzecią –roczniki z lat 2005-2009 z normą Euro 4 ( 22%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1962 r. To zabytkowy piętrowy Leyland PD3. Z kolei w grupie najmłodszych roczników dominują autobusy białoruskiego producenta MAZ oraz ukraińskiego ZAZ. Zostały one wyprodukowane głównie w 2014 r. i wszystkie spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako „prawie”nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. Aktualnie jest to poziom już 76 „nowych-używanych”autobusów. Wśród najmłodszych pojazdów możemy spotkać też…elektrobusy. To egzemplarze Rampini Ale, Skoda Perun, AMZ CitySmile 10 E czy SOR EBN 10,5, które zostały sprowadzone na roczne testy do MPK Kraków. W październiku dołączyła do nich chińska marka BYD, która ruszyła z półrocznymi testami w Warszawie.
 
Polski rynek używanych autobusów w październiku (01-10.2014)
 
Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– autobusy międzymiastowe –962 szt., czyli jest to poziom stabilny i wyższy o 2 szt niż przed rokiem (0,2%);
– autobusy turystyczne –850 szt., czyli o 52 szt. (+6,5%) więcej niż przed rokiem;
– autobusy MINI –750 szt., czyli o 36 szt. (+5%) więcej niż przed rokiem;
– autobusy miejskie –457 szt., czyli o 179 szt. (+64,4%) więcej niż przed rokiem;
– autobusy szkolne –4 szt., a przed rokiem było ich 7 szt.
Z danych tych wynika, że aktualnie na rynku wtórnym największą dynamikę wzrostową prezentują konstrukcje miejskie. To m.in. efekt większych zakupów tego typu pojazdów przez prywatnych przewoźników, którzy w ten sposób przygotowują się do obsługi kolejnych miejskich linii, jak i doraźnej odnowy floty przez samorządowe spółki. Przed nadchodzącą nową falą unijnych projektów na zakup autobusów to tymczasowa forma wymiany taboru.
 
Polski rynek używanych autobusów w październiku (01-10.2014)
 
Lista rankingowa marek
 
Tegoroczne wyniki potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce –i to zarówno wśród pojazdów fabrycznie nowych, jak i sprowadzanych do naszego kraju. W ciągu 10 miesięcy 2014 r. zarejestrowano łącznie 888 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28% udział w rynku), z czego znaczna część reprezentowała kategorię MINI –441 szt., gdzie marka ma 58,8% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI –Iveco i Volkswagen są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 15% i 12% w rynku. Pierwsze miejsce –ale już bez tak dużej przewagi –Mercedes-Benz posiada także w kategorii turystycznej, w której dobrze sprzedają się takie modele jak: Tourismo czy Tourino. Ponadto Mercedes-Benz jest w czołówce w strategicznym dla wtórnego rynku segmencie międzymiastowym oraz zajmuje drugie miejsce wśród autobusów miejskich. W pierwszym z nich sporą popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro, natomiast w drugim –przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro.
 
Polski rynek używanych autobusów w październiku (01-10.2014) –lista rankingowa marekPolski rynek używanych autobusów w październiku (01-10.2014) –lista rankingowa marek
 
W ogólnej klasyfikacji drugie miejsce na podium zajmuje Renault z wynikiem 394 rejestracji. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów sprowadzono mniej niż w zeszłym roku (-92 szt. / -19%) Najczęściej kupowane autobusy tej marki pochodzą z lat 1994 -1999. Takim stażem może „pochwalić”się 64% pojazdów Renault, które zostały zarejestrowane w Polsce w tym roku. Francuski producent zajmuje pierwsze miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (200 szt.) z modelami SFR112/Iliade czy Tracer R332A, i trzecie w turystycznych (118 szt.) –z autokarem FR1 na czele. Marka obecna jest także w segmencie MINI (52) –głównie z modelem Master.
Tuż za francuską marką jest Setra z rezultatem 361 szt., czyli o 2 szt. więcej niż rok wcześniej (+0,6%). To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses z Mercedes-Benz, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi prawie 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (130 szt.) oraz drugie w kategorii pojazdów międzymiastowych (198 szt.) Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.
 
Polski rynek używanych autobusów w październiku (01-10.2014) –podział funkcjonalny
 
 
Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (305), który osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 157 zarejestrowanych pojazdów. Za producentem z Monachium znajduje się Iveco (249), które w tym roku zdecydowanie poprawiła swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych, a przede wszystkim wśród autobusów MINI i międzymiastowych. Z kolei w kategorii autobusów turystycznych coraz lepiej radzi sobie koncern VDL, który objął tutaj wysokie czwarte miejsce z liczbą 103 zarejestrowanych autokarów. Łącznie holenderska firma zajęła piąte miejsce na wtórnym rynku, sprawdzając łącznie 178 autobusów. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.