Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Polski rynek używanych autobusów w lipcu 2014 (01-07.2014)
infobus
21.08.2014 09:25
Polski rynek używanych autobusów w lipcu 2014 (01-07.2014)
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu siedmiu miesięcy br. zostało zarejestrowanych 2028 pojazdów, czyli o 127 szt. więcej niż rok temu (+6,7%). Zdecydowaną większość stanowiły pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. Po słabszym maju, kiedy po raz pierwszy w tym roku liczba sprowadzonych z zagranicy autobusów była niższa niż rok wcześniej, teraz ponownie mamy pozytywny bilans. W ostatnim miesiącu na polskie drogi wyjechało 243 szt. używanych pojazdów wobec 222 szt. rok wcześniej. Cały czas liczba sprowadzonych używanych pojazdów przewyższa prawie 2,5-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród używanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się pojazdy turystyczne, których zarejestrowano blisko 3,5 krotnie więcej niż nowych! Jeszcze wyraźniej ta dysproporcja widoczna jest w segmencie międzymiastowym, gdzie polscy przewoźnicy sprowadzili ponad 7 razy więcej autokarów niż kupili fabrycznie nowych. W segmencie MINI różnica jest już decydowanie mniejsza (1,5) na korzyść używanych konstrukcji, a w miejskim –poziom ten jest zbliżony (264 do 283 na korzyść używanych). Generalnie od stycznia do lipca 2014 r. zarejestrowano w Polsce 2028 używanych autobusów wszystkich kategorii wobec 863 nowych. Daje to jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie, podczas gdy zeszłoroczny poziom rejestracji nowych autobusów wyniósł 1387 szt. Lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 423 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.
Wśród importowanych autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (35% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro 3. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 2005-2009 z normą Euro 4 ( 25%), a trzecią –roczniki z lat 1996-1999 z normą Euro 2 (25%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1962 r. zabytkowy piętrowy Leyland PD3), a najmłodsze –w 2014 r. W dynamicznie rosnącej grupie pojazdów wyprodukowanych w tym roku, dominują autobusy białoruskiego producenta MAZ oraz ukraińskiego ZAZ. Wszystkie spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako „prawie”nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. Wśród najmłodszych pojazdów możemy spotkać też…elektrobusy. To egzemplarze Rampini Ale, Skoda Perun, AMZ CitySmile 10 E o SOR EBN 10,5 sprowadzone na roczne testy do MPK Kraków.
Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych autobusów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– pojazdy turystyczne –626 szt., czyli o 2 szt. (-0,3%) mniej niż przed rokiem;
– pojazdy międzymiastowe –556 szt., czyli o 27 szt. (+5,1%) więcej niż przed rokiem;
– pojazdy MINI –484 szt., czyli tyle samo co przed rokiem;
– pojazdy miejskie –283 szt., czyli o 113 szt. (+66,5%) więcej niż przed rokiem;
– pojazdy szkolne –3 szt., a przed rokiem było ich łącznie 7 szt.
Lista rankingowa marek
Tegoroczne wyniki potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce i to zarówno wśród pojazdów fabrycznie nowych, jak i używanych sprowadzanych do naszego kraju. W ciągu siedmiu miesięcy 2014 r. zarejestrowano łącznie 562 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28% udział w rynku), z czego znaczna część reprezentowała kategorię MINI –280 szt., gdzie marka ma 58 % udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera, aczkolwiek liczba minibusów ze znakiem trójramiennej gwiazdy w tym roku jest mniejsza niż w zeszłym (-17 szt. / -5,7%). Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI –Iveco i Volkswagen są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 16% i 12% udział w rynku. Pierwsze miejsce –ale już bez tak dużej przewagi –Mercedes-Benz zajmuje również w kategorii turystycznej, w której dobrze sprzedają się takie modele jak: Tourismo czy Tourino. Ponadto Mercedes-Benz jest wiceliderem w segmencie międzymiastowym oraz zajmuje trzecie miejsce w segmencie miejskim. W pierwszym z nich spora popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro, natomiast w drugim –przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro.
W ogólnej klasyfikacji kolejne miejsce na podium zajmuje Setra z rezultatem 238 szt., czyli dokładnie tyle samo co rok wcześniej. To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses z Mercedes-Benz, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi aż 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (126 szt.) oraz drugie w kategorii pojazdów turystycznych (93 szt.) Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to międzymiastowy model S 315 UL oraz turystyczne S 415 GT-HD i S 415 HD.
Trzecie miejsce w rankingu autobusów używanych ma Renault z wynikiem 234 rejestracji. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce choć sprowadzono ich mniej niż w zeszłym roku (-54 szt./-18,7%) Najczęściej kupowane autobusy tej marki pochodzą z lat 1994 -1999. Takim stażem może „pochwalić”się 64% pojazdów Renault, które zostały zarejestrowane w Polsce w tym roku. Francuski producent zajmuje trzecie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (108 szt.) z modelami SFR112/Iliade czy Tracer R332A oraz w turystycznych (80 szt.) Marka obecna jest także w segmencie MINI (34) –głównie z modelem Master.
Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (188), który osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 78 zarejestrowanych pojazdów. Tuż za producentem z Monachium znajduje się marka Iveco (161), która w tym roku zdecydowanie poprawiła swoje wyniki wśród autobusów miejskich i MINI. Także coraz lepiej w segmencie autobusów turystycznych radzi sobie także holenderski koncern VDL, który w tej kategorii objął, wspólnie z Renault, wysokie trzecie miejsce z liczbą 80 zarejestrowanych autokarów. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia na wtórnym rynku miejsce po marce Renault, której zasoby atrakcyjnych autobusów będą z roku na rok się kurczyć.